Enkel automationslösning för Raspberry PI - MAS

Moderator: Telldus

Post Reply
pythonz
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Enkel automationslösning för Raspberry PI - MAS

Post by pythonz »

All ära till alla snygga automationsmjukvaror för Tellstick som numera finns tillgängliga till Raspberry Pi. För min del har dessa dock varit "overkill" eftersom jag endast behöver styra några lampor beroende på tid och solens läge. Jag har därför skrivit ihop en egen Pythonbaserad mjukvara som läser in vilka händelser/regler som gäller från en enkel textfil. Det enda beroenden som finns är att Python samt drivrutinerna från Tellstick (tellstick-core) skall vara installerade.

Mjukvaran är open source och licensierad under GPL.

Jag har döpt mjukvaran till Mini Automation Server (MAS) och ni hittar den här:
https://github.com/joel-a-eriksson/MAS

Testa gärna och hör av er om ni vill hjälpa till att utöka och förbättra programmet.
Roberth
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkel automationslösning för Raspberry PI - MAS

Post by Roberth »

Intressant och smidigt! Detta ska jag testa vid tillfälle. Kommer du lägga till stöd för triggning av event baserat på sensorer eller fanns det kanske redan?
pythonz
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkel automationslösning för Raspberry PI - MAS

Post by pythonz »

För tillfället så stöds detta inte. Har haft planer på att lägga in sensorer som triggvillkor men inte hunnit med. Det skulle vara relativt enkelt att implementera men det som stoppar mig är att jag inte äger någon sensor kompatibel med Tellstick som jag kan testa med. Om det finns någon som har lite Pythonkunskaper så är de absolut välkomna att utöka programmet med detta. Jag lägger gärna in fler personer som utvecklare av MAS på github.
Post Reply