WMR-3500 har dålig räckvidd

Moderator: Telldus

edsel
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by edsel »

Jag har en Tellstick Net med fem Nexa mottagare. Allt fungerar utmärkt, även tvärs igenom flera väggar, med undantag av WMR-3500. Den fungerar bara en av tio gånger.

Någon som har erfarenhet med denna mottagare?
reidar.ostrem
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by reidar.ostrem »

edsel wrote:Jag har en Tellstick Net med fem Nexa mottagare. Allt fungerar utmärkt, även tvärs igenom flera väggar, med undantag av WMR-3500. Den fungerar bara en av tio gånger.

Någon som har erfarenhet med denna mottagare?
Jeg har testet 2 stk og ingen har god rekkevidde. Max 2 meter fra tellstick. Første returnerte jeg til clas på grunn av dette men den andre var lik..
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by stefan.persson »

Vi har fått flera rapporter om problem med dessa mottagare, vi håller på och undersöker nu. Det verkar inte handla om alla exemplar, och ibland fungerar de inte bra med fjärrkontroll heller.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by krambriw »

Jag har ett ex som fungerar typ 3 meter med fjärrkontroll, med Tellstick lite bättre, typiskt 8-9 meter, allt fri sikt.

Den borde haft en extern liten trådantenn
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by arneolav »

Har også to stk.
Fungerer men er "kranglete";
Dvs kan hjelpe å snu 180 grader.
Når man har funnet en posisjon hvor de fungerer så går det bra.
Last edited by arneolav on Wed Feb 19, 2014 12:00 pm, edited 1 time in total.
jansson
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by jansson »

Hej!
Jag upplever samma problem med WMR-3500. Den upplevs trög och ibland missar den signalen helt. Jag har tre stycken och alla har det varit problem med. Använder tredjepartsprogram (SwitchKing) för att styra med schema och där har det hjälpt att ställa upp antal sändningar till 5 (missar sällan nu). Ett av exemplaren strular dock mer och den sitter bara 2m ifrån sändaren (de andra två sitter 10m ifrån). Hör av er om ni vill att jag skickar den för analys för att försöka rätta till detta problem, har nämligen två till på väg in, så jag vill verkligen få det fungera bra.

/Jansson
Roland L
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by Roland L »

Hej, även jag har samma problem med denna produkt. Jag har ökat till 10 repetitioner men fortfarande så lyckas den sällan att utföra kommandot.
Skulle vara toppen att få ordning på detta problem.
Mvh
Roland
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by etompau »

Roland L wrote:Hej, även jag har samma problem med denna produkt. Jag har ökat till 10 repetitioner men fortfarande så lyckas den sällan att utföra kommandot.
Skulle vara toppen att få ordning på detta problem.
Mvh
Roland
Har du hört med Nexas support varför den fungerar så dåligt? Uppenbart är produkten även otillförlitlig även med Nexas egna fjärrkontroller.
Sedan kan man ju undrar hur Nexa har tänkt när man använder snabbanslutningar som inte är specificerade för normal kabelarea (1,5 mm2) och flerkardelig kabel som genomgående används i svenska elinstallationer, inte helt proffsigt tycker jag.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by loa46 »

Har också en sådan men har aldrig upplevt några problem med den.

Jag tyckte inte alls att det var några problem att koppla in den med 1,5mm2 kabel...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by etompau »

Kanske har vägguttagets konstruktion och hur ledarna "snos" runt mottagaren inverkan på mottagningen?
Möjligtvis har nätkablarna som är ansluta till uttaget en viss påverkan på mottagningen. Det är min erfarenhet när det gäller vanlig plugin-mottagare i vart fall.

Visst är det så att det fungerar med 1,5 mm2 kabel, men ska man hårdra det, skall tillverkarens anvisningar följas och då är det märkligt att Nexa inte har sett till att snabbanslutningen är gjord för den vanligaste kabeltypen där produkten saluförs.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by krambriw »

Sedan kan man ju undrar hur Nexa har tänkt när man använder snabbanslutningar som inte är specificerade för normal kabelarea (1,5 mm2) och flerkardelig kabel som genomgående används i svenska elinstallationer, inte helt proffsigt tycker jag.
Nej, dom känns som om dom är gjorda för grövre enkelledare, tycker inte dom klämmer fast ledningen tillräckligt, drar man lite i dom så glider dom ut, inte bra

Min test gjorde jag med en labbkoppling, dvs den låg löst på golvet med fri sikt, ändå fungerade den dåligt

mvh
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by etompau »

Wago 222 är en högklassig snabbkoppling som både hanterar enkel- och flekardeliga ledare, kanske idé att använda dessa istället?
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by loa46 »

Wago är bra skit, används flitigt i yrket...
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by Zapper »

Men de är inte billiga
mountaindude
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by mountaindude »

+1
Har också problem med denna switch. Har antagit att det är pga att husets elcentral sitter mellan WMR-3500 och Tellstick Net, så det lär vara en del radiostörningar där..
Post Reply