Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Moderators: hekj, Telldus

hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

RH_Dreambox wrote:Läget just nu är att brytaren syns i NH. Jag kan se status och effektförbrukning på den inkopplade pluggen.
Försöker jag aktivera den så växlar ikonen status och sedan tillbaka till utgångsläget och brytarfunktionen påverkas inte alls.
Har testat med både 127.0.1.1 och 192.168.xx.xx med samma resultat.
Har startat om NH och även gjort sudo reboot.

Loggar jag in på Z-wave modulen så kan jag där tända och släcka pluggen.
Testa följande rader (en åt gången) i din webläsare:
Edit: Du kan även hämta och testa NH v3.5.2
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

Bra jobbat!
Testade Ver. 3.5.2 och den funkade både på manuell och schemalagd tändning/släckning.
Det blir nog en donation:-)
En annan fråga...
Jag har två Nexabrytare som sitter ca 10 m från varandra och har helt olika koder. (Av 11 brytare är det bara två som strular)
Trots detta så reagerar båda brytarna när jag skickar kommando till en av dem.
Ligger problemet i NH eller skall jag radera allt i TelldusCenter och börja om?
Något tycks ha hängt upp sig.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

RH_Dreambox wrote: Jag har två Nexabrytare som sitter ca 10 m från varandra och har helt olika koder. (Av 11 brytare är det bara två som strular)
Trots detta så reagerar båda brytarna när jag skickar kommando till en av dem.
Ligger problemet i NH eller skall jag radera allt i TelldusCenter och börja om?
Något tycks ha hängt upp sig.
Kontrollera för säkerhets skull att mottagarna har olika koder i TelldusCenter.

Nexabrytarna har kanske lärt sig bägge koderna, tag bort den felaktiga minnespositionen genom att "lära" mottagaren off-kommandot.
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by patrikg »

Har märkt att vissa nexa enheter, eller jula anslut enheter krånglar lite.
Verkar vara så när man programmerar dom med en selflearning code så verkar vissa gillla
"on" code och vissa gillar "learn" code.

Samt när jag proggat in dess kod, så trycker jag på/av några ggr på knappen.
Så verkar dom komma tillbaka och funkar mycket bra.

Har då innan programmerat in två koder via en fjärr och sedan avproggat dessa via fjärr.
Så enheterna är helt tomma på koder som dom lyssnar på. DVS

1. Trycker och håller in lär knappen på enheten.
2. Trycker on "1" på fjärren.
3. Testar att slå på/av.
4. Trycker och håller in lär knappen på enheten.
5. Trycker on "2" på fjärren.
6. Testar att slå på/av.
7. Trycker och håller in lär knappen på enheten.
8. Trycker off "1" på fjärren.
9. Testar att slå på/av.
10. Trycker och håller in lär knappen på enheten.
11. Trycker off "2" på fjärren.
12. Testar att slå på/av.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

Är det möjligt att få in Tellprox ( https://github.com/p3tecracknell/tellprox ) i samma image som styr både Tellstick och Z-wave?
Om jag förstått det rätt så kan man då skippa Telldus Live och använda Tellstick Net mot Raspberryn.
Jag har gått ifrån Telldus Live på grund av allt trubbel med deras servrar och kör nu enbart Tellstick på min Raspberry vilket är betydligt säkrare.

Det vore väldigt intressant att testa. Kan jag sabba den inlagda imagen om jag själv försöker ladda in Tellprox?
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

RH_Dreambox wrote:Är det möjligt att få in Tellprox ( https://github.com/p3tecracknell/tellprox ) i samma image som styr både Tellstick och Z-wave?
Om jag förstått det rätt så kan man då skippa Telldus Live och använda Tellstick Net mot Raspberryn.
Jag har gått ifrån Telldus Live på grund av allt trubbel med deras servrar och kör nu enbart Tellstick på min Raspberry vilket är betydligt säkrare.

Det vore väldigt intressant att testa. Kan jag sabba den inlagda imagen om jag själv försöker ladda in Tellprox?
Borde fungera men det är nog säkrast att först göra en backup av imagen innan du testar.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

Det gick inte så bra med Tellprox. "Socket error: No socket could be found"
Tellprox verkar vara gjord för en annan image än Raspbian för det frågas efter kataloger som inte finns eller är tomma.
Med mina mediokra kunskaper i Linux vet jag inte var jag skall angripa problemet eller vilka filer som behöver modifieras.
Men jag fortsätter att testa för många med mig är väldigt intresserade av att läsa av Tellstick Net.

Med facit i hand var Tellstick Net ett felköp och jag borde satsat på Duo i stället.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by folkeorg »

Hur får man TelldusCenter att autostarta efter boot? I annat fall kommer inte Live igång. Får till det i Ubuntu men hittar ingen motsvarighet i Hallonpajen och Weezy..

Nexahome hoppas igång genom att lägga till "java -jar ... &" i ~/.vnc/xstartup men "/usr/bin/TelldusCenter &" fungerar inte.
hakarv
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hakarv »

hekj wrote:
3) beroende på om man vill hämta temperatur eller fuktighet skriver man in en av följande textsträngar i Parameters fältet

Exempel:

Code: Select all

id:12;model:temperaturehumidity;value:temp

Code: Select all

id:12;model:temperaturehumidity;value:humidity
4) lägg in exakt samma textsträng i Parameters fältet för alla Device som du vill ska använda sensorvärdet

Du kan genom att lägga in två SENSOR rader i NH hämta både temperatur och fuktighet från din clasohlson givare.
Hej jag förstår inte var Parameters-fältet finns i NexaHome. Kan du förtydliga. Jag kör 3.3.0 på RPi

Mvh Håkan
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by patrikg »

Du ser dessa under raw console.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

hakarv wrote:jag förstår inte var Parameters-fältet finns i NexaHome. Kan du förtydliga. Jag kör 3.3.0 på RPi
Under View menyn finns en rad som du ska klicka på för att se fler menyalternativ/kolumner, 'Advanced User Interface'.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

I exemplet ovan tipsas om hur man får ut fuktdata från tex. en Oregon.
Jag har dessa båda rader i NexaHome:

model:1AD;id:147;value:temp:
model:1AD;id:147;value:humidity:

Jag får ut tempdata, men eftersom fukten inte loggas i Raw Sensor Data så visas den heller inte i NexaHome.
Vad kan jag ha gjort för fel? Fukt och temp visas med samma ID i Telldus live så sensorn fungerar bevisligen.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

RH_Dreambox wrote:I exemplet ovan tipsas om hur man får ut fuktdata från tex. en Oregon.
Jag har dessa båda rader i NexaHome:

model:1AD;id:147;value:temp:
model:1AD;id:147;value:humidity:

Jag får ut tempdata, men eftersom fukten inte loggas i Raw Sensor Data så visas den heller inte i NexaHome.
Vad kan jag ha gjort för fel? Fukt och temp visas med samma ID i Telldus live så sensorn fungerar bevisligen.
Du ser givarens temperaturvärdena i Console fönstret, men ser INTE dess humidity värden?

Kan du se luftfuktigheten i TelldusCenter?
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by RH_Dreambox »

Temperaturvärdena rullar fram (dubbelt) i console-fönstret men inga humidity-värden.
I Telldus Center visas inget eftersom sensorfliken inte finns (borttagen i din image). Det är den som jag vill ha tillbaka, se tidigare inlägg.
På Telldus live uppdateras de så givaren "lever".
EDIT:
Hämtade hem imagen och installerade om allt igen.
Temperaturdata OK men inga data från humidity.
Ingen sensormeny i Telldus center (i imagen).
Fuktgivaren reagerar helt OK i Telldus Live.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
Post Reply