Tellstik Net-DLink DCS-932L (IP-övervakningskamera)

Moderator: Telldus

Post Reply
Discotime
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Gothenburg-Sweden

Tellstik Net-DLink DCS-932L (IP-övervakningskamera)

Post by Discotime »

Hej.

En kanske vågad fråga, men skulle det kunna gå att styra lampor (på/av) med hjälp
av Tellstik Net och D-Link DCS-932L?

Exempel: Rörelsedetekteringen (DCS-932L) är påslagen och någon rör sig i "bevakat område"
som jag har bestämt i mjukvaran för övervakningskamera, då skulle jag vilja tända upp en
massa lampor och få en bättre bild vem som är obehörig...

//Michael
Razor11
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik Net-DLink DCS-932L (IP-övervakningskamera)

Post by Razor11 »

Det finns ingen smidig lösning i nuläget som gör så att Dlink-mjukvaran säger åt Telldus-mjukvaran att tända lampor.

Jag har dock precis vad du söker, men då får man ha fler komponenter.

Jag har gjort så att jag har en LMDT-810 rörelsedetektor från Nexa. Den är trådlös och den skickar en "PÅ-signal" till en strålkastare om den känner av rörelser. När strålkastaren tänds så reagerar ju D-linken som att det har varit en rörelse och då tar den bilder och mailar mig bilderna direkt.

Det är väl den enda smidiga lösningen som finns om man inte vill/kan koda egna mjukvarulösningar.


Edit: Kan tillägga att det fungerar väldigt bra faktiskt. Dlink-appen i mobilen ger direkt notifieringar när den känner av rörelser, och det gör den ju så fort strålkastaren tänds, även om det är falsklarm och ingen faktiskt rör sig i bilden, så räcker det alltså med att det bara blir ljust för att den ska notifiera. Rörelsedetektorn LMDT-810 är dessutom mycket känsligare och bättre än Dlinkens inbyggda mjukvarurörelsedetektor.
Den funkar lika bra dygnet runt, men går även att ställa in så den bara ska detektera i mörkret eller när det är ljust. Den går på batteri och hittils har batterierna i mina två LMDT-810 hållt i ca 2 månader. Dom fungerar även i minusgrader, det var -11c här för någon natt sedan och dom funkade lika bra då som annars.
Post Reply