TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Moderators: hekj, Telldus

Roberth
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by Roberth »

Har testat din app lite och jag gillar den. Smidig och enkel! Bra jobbat!
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by petzno »

Det finnes en tråd her på forumet som illustrerer en del problemer med "Block heater" funksjonen i Telldus Pro for de som har prøvd den. Link

Et av problemene er at det er ganske tungvindt å sette ny avgangstid (departure time) for funksjonen. Jeg testet nettopp i API explorer og ser at dette lar seg gjøre med event/setBlockHeaterTrigger. Er det mulig å implementere en enkel måte for dette i TelLIVE app'en? Vurderer faktisk å lage en egen block heater app for dette hvis jeg ikke finner en god løsning, da det er altfor tungvint i dag.

EDIT 23. des: Lykkes med å implementere et enkelt web-interface med php i går kveld så jeg fikk i hvertfall bekreftet at event/setBlockHeaterTrigger fungerer :D
Razor11
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by Razor11 »

Bra och riktigt snygg app! Har fortfarande lite lite inställningar men den har definitivt potential att bli ännu bättre.
Stöd för Dashclock kanske hade varit något? :)
HSPalm
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by HSPalm »

Muligheter for "Floor plan" og widgets hadde vært gull :D
klagomal
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by klagomal »

Härligt med en rejäl app för Telldus Live! Har blivit upprörd minst en gång per vecka då den officiella appen ständigt tappar bort alla favoriter precis när man skall släcka för natten.

Tack för insatsen så långt, hoppas du mäktar med att underhålla appen ett par versioner :D

Undrar dock om det bara är jag som har problem med att skapa grupper? Klickar på "+", matar in namn och väljer några enheter i listan, trycker add så att dialogen försvinner men sedan händer det inget mer? Jag är på android 4.3.
KHolm
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by KHolm »

Snygg app!

Har ett par frågor. Då jag inte kör Telldus Net eller TellCenter utan Automagically med Tellstick Duo så misstänker jag begränsningar där istället.

1. När du byter namn på en enhet, uppdaterar du den mot live då eller bara lokalt? När jag gör en uppdatering så återgår alla namn till ursprungsland vid omstart.

2. Grupper, fungerar de bara mot en Telldus Net? För visst lagras dessa på Live miljön? Efter att jag lagt till en grupp så försvinner den direkt.

Mvh,Marcus
klagomal
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by klagomal »

Jag löste mitt problem med grupper genom att skapa dem i Telldus Center, då dyker de upp under "devices" i Tellive Lite. Snyggare hade ju varit med grupperna på den avsedda fliken, men det fungerar ju och appen är ett lyft från den officiella så jag lider inte alltför mycket :)

Hade missat att det införts stöd för grupper i Telldus Center-mjukvaran, trodde jag åtminstone skulle hittat det i webinterfacet på Telldus Live men där hittade jag inget för att göra grupper.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

klagomal wrote:Jag löste mitt problem med grupper genom att skapa dem i Telldus Center, då dyker de upp under "devices" i Tellive Lite. Snyggare hade ju varit med grupperna på den avsedda fliken, men det fungerar ju och appen är ett lyft från den officiella så jag lider inte alltför mycket :)

Hade missat att det införts stöd för grupper i Telldus Center-mjukvaran, trodde jag åtminstone skulle hittat det i webinterfacet på Telldus Live men där hittade jag inget för att göra grupper.
Sorry för mitt sena svar, ny inklägg hade blivit markerat som spam :-).

Ifall du skapar en grupp i Telldus web gränssnitt så skall de definitivt inte dyka upp under devices utan under grupper. Du skapar en grupp i deras web-interface på samma ställe som du skapar devices, tryck på plustecknet och direkt under namn så kan du välja device eller grupp. Får du inte det? Ifall du skapar grupper på detta sättet så skall de dyka upp under grupper.

Ifall du inte får upp detta valet så måste det vara något som skiljer. Kör du med Telldus NET eller Telldus DUO? Är det så att LIVE grupper bara stödjs av telldus NET? Ifall du kör DUO så skulle detta i sådana fall förklara varför du inte kan skapa grupper.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

KHolm wrote:Snygg app!

Har ett par frågor. Då jag inte kör Telldus Net eller TellCenter utan Automagically med Tellstick Duo så misstänker jag begränsningar där istället.

1. När du byter namn på en enhet, uppdaterar du den mot live då eller bara lokalt? När jag gör en uppdatering så återgår alla namn till ursprungsland vid omstart.

2. Grupper, fungerar de bara mot en Telldus Net? För visst lagras dessa på Live miljön? Efter att jag lagt till en grupp så försvinner den direkt.

Mvh,Marcus
Allt går direkt emot LIVE men den ändra även direkt lokalt för att göra appen rappare (slippa vänta på långsam handskakning). Det verkar som att det finns begränsningar när man använder DUO som jag inte var medveten om, det verkar som att man inte kan skapa grupper ifall man använder Telldus DUO. Tyvärr så har jag ingen DUO att kunna testa mot.
klagomal
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by klagomal »

jesperds wrote:
klagomal wrote: Hade missat att det införts stöd för grupper i Telldus Center-mjukvaran, trodde jag åtminstone skulle hittat det i webinterfacet på Telldus Live men där hittade jag inget för att göra grupper.
Sorry för mitt sena svar, ny inklägg hade blivit markerat som spam :-).

Ifall du skapar en grupp i Telldus web gränssnitt så skall de definitivt inte dyka upp under devices utan under grupper.
Ifall du inte får upp detta valet så måste det vara något som skiljer. Kör du med Telldus NET eller Telldus DUO? Är det så att LIVE grupper bara stödjs av telldus NET? Ifall du kör DUO så skulle detta i sådana fall förklara varför du inte kan skapa grupper.
Haha, duuh. Jag har varit med så länge så på den tiden jag köpte min Telldus så var endast Tellstick uppfunnen :wave: I webgui kan jag inte addera något alls (utom en ny "location" som är en Tellstick Net som jag inte har). Dock så gick det som sagt att genom Telldus Center att skapa grupper som då dyker upp som vanliga devices.

Good enough för tillfället. Snyggt jobbat med appen annars.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

Svaret ifrån Telldus är:

"Alla enheter skapade i TelldusCenter kan styras via Telldus Live! Du kan inte skapa nya enheter eller grupper till TelldusCenter utan dessa måste skapas på datorn."

Dvs clienter (locations) som är kopplade via Telldus Center kan inte skapa grupper eller enheter. Det finns en flagga som säger ifall detta är möjligt så jag skall försöka lägga till detta i nästa version av appen så att man får ett meddelande ifall man försöker skapa en grupp till en client där detta inte möjligt dvs en DUO eller Tellstick.
klagomal wrote:
jesperds wrote:
klagomal wrote: Hade missat att det införts stöd för grupper i Telldus Center-mjukvaran, trodde jag åtminstone skulle hittat det i webinterfacet på Telldus Live men där hittade jag inget för att göra grupper.
Sorry för mitt sena svar, ny inklägg hade blivit markerat som spam :-).

Ifall du skapar en grupp i Telldus web gränssnitt så skall de definitivt inte dyka upp under devices utan under grupper.
Ifall du inte får upp detta valet så måste det vara något som skiljer. Kör du med Telldus NET eller Telldus DUO? Är det så att LIVE grupper bara stödjs av telldus NET? Ifall du kör DUO så skulle detta i sådana fall förklara varför du inte kan skapa grupper.
Haha, duuh. Jag har varit med så länge så på den tiden jag köpte min Telldus så var endast Tellstick uppfunnen :wave: I webgui kan jag inte addera något alls (utom en ny "location" som är en Tellstick Net som jag inte har). Dock så gick det som sagt att genom Telldus Center att skapa grupper som då dyker upp som vanliga devices.

Good enough för tillfället. Snyggt jobbat med appen annars.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

När det gäller Tellstick Center så kan du enbart ändra namnet på en enhet där, dvs ifall man försöker ändra namnet så kommer detta inte gå. Man måste göra det via datorn. Jag skall försöka lägga till koll även på detta i en ny version så att det framgår att man inte kan ändra namnen för dessa klienter.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jorang »

Meget bra app. Rent og enkelt grensesnitt

Jeg har kanskje et noe spesielt oppsett, men har 15 sensorer, 14 devices, 3 locations på samme konto. Da blir det lett uovesriktlig på skjermen.

Har lenge ønsket meg muligheten for å legg opp egne sider for hver lokasjon slik at jeg kun ser sensorer/ devices på hytta (stugan) i eget view. Gjerne egene views for sensors og devices. Er dette mulig?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jorang »

Hallo igjen

Fyrer løs selv om jeg ikke har fått respons på min post over ;)

Jeg har ca 15 sensorer på 3 locations på min Live!-konto. Registrerer at det går svært raskt å få opp/ få oppdatert mine sensordata i din app i forhold Live! på PC og Remotestick.

Her har du mest sannsynlig gjort noe genialt for å få til dette. Gjør app'en veldig bra sammenlignet med alternativevene. Veldig bra!

Kan du si noe kort om hva du har gjort som gir deg så kjapp oppdatering/ login?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

jorang wrote:Hallo igjen

Fyrer løs selv om jeg ikke har fått respons på min post over ;)

Jeg har ca 15 sensorer på 3 locations på min Live!-konto. Registrerer at det går svært raskt å få opp/ få oppdatert mine sensordata i din app i forhold Live! på PC og Remotestick.

Her har du mest sannsynlig gjort noe genialt for å få til dette. Gjør app'en veldig bra sammenlignet med alternativevene. Veldig bra!

Kan du si noe kort om hva du har gjort som gir deg så kjapp oppdatering/ login?
Sorry för att jag inte svarat på ditt förra inlägg. När det gäller egna sidor så förstår jag ditt önskemål och jag skall ta med det bland önskemål. Det ligger dock inte först på listan. Just nu jobbbar jag på att lägga till stöd för schedules.

När det gäller snabbheten så tror jag att jag har en lite annan strategi kontra de andra apparna. Många av de andra apparna tillåter inte en ny operation förrän hela kedjan är klar, dvs operationen skall skickas till servern (som lägger den på kö), serverna skall bearbeta begäran, skicka den till enheten, få svar ifrån enheten och sedan skicka resultatet tillbaka till appen. Då serverna ibland är hårt belastad och en Tellstick NET är inte direkt en snabb enhet så tar denna kedjan förvånansvärt lång tid. Även ifall man väntar på hela denna kedjan så är det ändå ingen garanti att operationen lyckas pga radioproblem m.m m.m så min filosofi var istället att inte vänta på svaret utan istället möjliggöra flera operationen att skickas till servern innan svaret på första har tagits emot. Man kan ifrågasätta detta sätt men jag ansåg att tiden från begäran till svar var alldeles för lång och vinsten med att kunna skicka flera begäran direkt efter varandra var större.

När det gäller uppdatering av sensordata så är det möjligt att jag också gör på ett lite annorlunda sätt. Även där är den stora flaskhalsen servern, att får sensordata ifrån en sensor tar näst intill lika lång tid som att få sensordata ifrån alla sensorer, det är alltså tiden innan servern tar han om frågan som är flaskhalsen och inte hur mycket data som skall skickas. Så istället för att begära data ifrån en sensor i taget så begära jag listan över alla sensorer och ber servern att inkludera sensordata i samma svar. Det är mycket möjligt att de andra apparna gör precis likadant men detta skulle kunna vara en förklaring.

När det gäller login så tror jag inte att jag gör på något annat sätt, när man loggar in första gången så får man tokens som sedan används för alla operationen efter det.

Även om jag inte alltid är så snabb på att svara så får du gärna kommer med fler frågor, önskemål och synpunkter. Ju mer jag vet hur användarna använder appen och vad som används mest ju enklare är det att prioritera. I dagsläget så prioriterar jag mest efter vad jag själv använder mest ;-).
Post Reply