Läsa RAW Events på Raspberry

Moderator: Telldus

Post Reply
svever
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Läsa RAW Events på Raspberry

Post by svever »

Hej
Jag har en Tellstick DUO som fungerar utmärkt med min Raspberry. Tänder och släcker lampor via crontab vilket räcker (räckte) för mig.
Nu försöker jag koppla en Nexa LMST 606 brytare för att trigga "vad som helst" när det händer. Men jag lyckas inte fånga att brytaren skickar någon signal.
Hittar på flera trådar att callbacks.py skall fungera. Startar det och har testat med både använda fjärrkontroll till mina proove strömbrytare och Nexa 606 magnetkontakten, men det verkar inte hända. (Jag har kommenterat bort och kör RAW eventsraden).
Om jag förstått det rätt så fångar DUOn alla signaler och RAW events är de som inte är upplagda i config filen.

Tacksam för all hjälp. Är det någon behörighet eller något annat?

BTW, läste också att det skulle vara lättare att trigga events liknande detta i Telldus Core 2.1.2. Hur ser planen ut för när den släpps?
Roberth
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Roberth »

Hej! Jag kör 2.1.2 beta8 på min raspberry pi och använder sensorevents som beskrivs här..
http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... om-signals

Hoppas det fungerar lika bra för rawevents.

/Roberth
svever
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Läsa RAW Events på Raspberry

Post by svever »

Hej
Jag har också sett att det bör fungera.
Hur laddar jag ner 2.1.2 beta8?
Är rätt ny på detta, så jag har mest följt olika instruktioner för det...
Tar gärna emot ett bra wget kommandorad för att hämta hem och sedan installera...
Tack!
svever
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Läsa RAW Events på Raspberry

Post by svever »

Uppdatering:
Har nu fått det här att fungera, men förstår inte varför...
Installerade Telldus Center på Macen, scannade... och först hände inget, sedan helt plötsligt fungerade det.
Verkar nästan som om det är glapp i Duon. Hur som helst, då kunde jag uppdatera min tellstick.conf och sedan fungerade det.
Lyckas även lyssna på RAW events, det som inte fungerade förut, glappteorin förstärks...

Tack för hjälpen, men jag börjar så här :)

Nej, nu slutade den fungera... :(
Post Reply