Styra varmvattenberedare Av/På?

Moderator: Telldus

Post Reply
johantingstrom
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra varmvattenberedare Av/På?

Post by johantingstrom »

Hej!

Ny i forumet och ny i "branschen".
Har precis köpt en massa installationsmaterial för att kunna styra mitt sommarhus.
Har sett att vissa personer kunnat styra varmvattenberedare, något som jag är väldigt intresserad av att kunna göra också.
Söker en mottagare som klarar lasten på tyngre maskiner t.ex. varmvattenberedare.
Nexas grejer har ju en topp på 1000W, vilket innebär att de inte går att använda till varmvattenberedare m.m.

Finns det någon som har kunskap om en annan mottagare som orkar med detta och som går att styra via Tellstick?

Tack på förhand!
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra varmvattenberedare Av/På?

Post by Nexauser »

Nexa has an outdoor Plugin Remote for 3500W.
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Styra varmvattenberedare Av/På?

Post by lilytwig »

Det finns Nexa som klarar 2300 w
/Lilytwig

..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
Per@tidvall.com
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra varmvattenberedare Av/På?

Post by Per@tidvall.com »

Jag styr bl.a. en varmvattenberedare till/från. Jag köpte en vanlig trefaskontaktor och monterade den i elcentralen på DIN-skena. Kontaktorns manöverspolen driver jag direkt med en NEXA WRR1 ur NEXA Pro sortimentet. Det kräver lite research första gången man använder NEXA WRR1 eftersom den har två bitar kortare addressering for "Huskod", men väl när detta är löst fungerar det utmärkt. Jag har nyligen installerat ett komplett husövervakningssystem med fjärrmanövrering med TellstickNet. Jag kan ändra från underhållsvärme till full värme på både elradiatorer och vattenburen golvvärme.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra varmvattenberedare Av/På?

Post by arneolav »

Har montert en NEXA WMR-3500 for styring av 10A vv-bereder.
WMR-3500 skal klare 16A - 3500watt
Min vv-bereder er 10A 2000 watt.

Fungerer helt fint med TellstickNet og behøver ingen kontaktor men skal likevel å få montert en (for sikkerhets skyld).
Post Reply