NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: mörkrädd

Post by hekj »

Malabar wrote:Förslag på villkorade funktioner:

A: Tänd vid tid xxxx om mörkt (läggdags)
B: Tänd vid mörker (sunset) om tid > xxxx
C: Släck vid ljus (sunrise) om klockan > yyyy
D: Släck vid tid yyyy om mörkt (har gått upp)

Eller också kan man ställa in detta med befintliga funktioner redan nu?
Du skulle kunna testa om följande fungerar:
1) ON 19:00, Function = sunlight
2) OFF 23:59, Function = sunlight
3) ON 00:00, Function = sunlight
4) OFF 08:00, Function = sunlight
5) OFF 00:30, Function = sunrise+

Event 5 släcker lampan 30 minuter efter att solen har gått upp (om inte redan event 4 har släckt lampan).

/Henrik
Malabar
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Malabar »

Aha!

Det verkar fungera. Jag har nog inte förstått vad Function = sunlight är och vad den gör. Undrar varför man skall ha med dessa event

2) OFF 23:59, Function = sunlight
3) ON 00:00, Function = sunlight

Gissar att kanske så kalkylerar programmet events dygnsvis i föreväg vilket kräver att funktionen måste starta om vid midnatt?

Hur fungerar dynamiska funktioner som inte kan kalkyleras som tex temperaturen för att starta motorvärmaren?

Vill man att det skall vara +18C i bilen klockan 0700 beror ju det på ute temperaturen när man skall starta värmaren. Man kan ju också tänka sig att man skulle kunna få input från en temp sensor i bilen för att både veta när värme skall slås på samt av för att få en termostatfunktion via NexaHome.

Jag ser många intressanta tillämpningar med styrning från sådana externa givare.

Har ni kikat på RFXCOM produkterna? Kolla http://www.rfxcom.com/

De har USB moduler som kan fånga upp signaler från många vanliga trådlösa givare. Om dessa signaler kunda användas av NexaHome skulle man kunna göra mycket mer.

Någon som testat detta?
andraes
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem

Post by andraes »

Hej på er

Jag har införskaffat ett tellstick usb
Men jag får inte Nexa home att funka.
Sticket funkar om man kör den från Sys tray, men jag får inte Nexa home att få den att sända när man lägger in ett "event"

Vad kan detta vara för fel
Jag gissar att jag glömt bocka i något, men jag vet inte var det skulle vara.

Tack för hjälp
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Nybliven ägare till en Tellstick, kör Ubuntu på datorn som är på dygnet runt. NexaHome verkar vara lösningen för mig, snyggt, enkelt och tämligen komplett - bra jobbat!!
På Windows så kan jag köra Telldus Setup och definiera mina devices, och sen plockar NexaHome upp info snyggt och smidigt.
För närvarande finns inte detta för Linux (men verkar komma i Telldus Center). Min tanke är då att köra konfigureringen under Windows, och sen kopiera över filen med info om mina devices till linuxburken. MEN var nånstans hittar jag den fil (om den existerar) so Telldus Setup använder för att lagra mina devices??

Nån som vet??
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

I Windows sparas enheterna i registret, i HKCU-Software-Telldus-Devices alternativt HKLM-Software-Telldus-Devices, beroende på om HKLM-Software-Telldus-Devices-SharedDevices är satt till 0 eller 1.
0 = HKCU och 1 = HKLM
I Linux sparas enheterna i en konfigurationsfil, så det går dessvärre inte att bara flytta över enheterna.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Aj då, jag som trodde jag kommit på nåt smart... :oops:
Nåväl, inte så många enheter att det är nåt större jobb egentligen.

Hur kommer det se ut med TelldusCenter då?? Registry i Windows och Konfigfil i Linux eller?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Jepp, enheterna sparas på samma ställe i TelldusCenter 2.0
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

hekj wrote:Nu finns en release kandidat att hämta, den har ett nytt fält per device "Parameters", i den kan man specificera fler parametrar, exempelvis:
/dev/ttyUSB0 NEXA P 5 $1

$1 ersätts av programmet med den on/off parameter som är definierad under Config fliken.

/Henrik
Innebär detta att man inte behöver ngt script längre utan bara kan ange rfcmd i fältet för (Executable : *.exe...)? Eller har jag fortfarande ett script som jag pekar på i detta fält (tellstick_comnd.sh)??
#!/bin/sh
rfcmd /dev/tellstick NEXA P $2 $1
Där $2 och $1 byts ut av programmet till de parametrar jag satt i parameterfältet?
Eller hur ska scriptet se ut?

Om jag av ngn anledning vill ha olika huskoder på olika enheter, hur gör jag??

#!/bin/sh
rfcmd /dev/tellstick NEXA $3 $2 $1

Eller??
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Nu vet jag... :P

Scriptet kan i sin absolut mest flexibla for se ut så här:
#!/bin/sh
rfcmd $1 $2 $3 $4 $5

Och i parameterfältet skriver man då in :
/dev/tellstick NEXA I 1 $1

Men i mitt fall där jag bara har NEXA så kan jag förenkla lite och det ser då ut så här:
#!/bin/sh
rfcmd /dev/tellstick NEXA $1 $2 $3

och i NexaHome's parameterfält:
I 1 $1
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Henrik,

Är du kvar?? Har problem med webservern... Fick den att funka första gångerna jag testade men efter att ha konfigurerat NexaHome för ett antal enheter och kört ett tag så får jag inte längre upp nån websida. IE och Firefox ger samma resultat och det enda som händer är att jag ser en tom sida, det står Done längst ned...
Kör Ubuntu 8.04
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Problemet med Webservern löst, delvis i alla fall...
Under Devices/Events hade jag försökt ge beskrivande namn på enheterna som tex "Vardagsrum (fönster)", Entre (källaren) osv. Problemet visade sig ha med Svenska bokstäver åäö... När jag tog bort dessa på får jag upp webservern.
Så nu är alltså problemet, HUR gör jag för att kunna använda Svenska tecken??
Bästkusten
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bästkusten »

Tackar för ett bra program! Helt suveränt!

Har en liten undran bara. Hur löser jag om släcktiden blir före tändtiden med sunset-funktionen.

Till exempel om jag har en lampa jag vill ha tänt från solnedgång till kl 21 men solnedgången inträffar efter kl 21... Då vill jag ju inte att ljuset ska gå på för att brinna hela dygnet.

Samma gäller på morgonen, fast tvärtom så att säga :|
tjoho
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tjoho »

Finns manualen i pdf eller html?
joZ
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skövde/Sweden
Contact:

Post by joZ »

Nu har jag testat nexaHome ett tag och personligen gillar jag många av funktionerna (sunlight, sunset, sunrise är toppen) men så testade jag nya telldusCenter när jag fick höra att man kunde absolut dimma selflearning brytarna. Kommer detta läggas in i nexaHome? det hade upskattats.

/joZ
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Bästkusten wrote:Tackar för ett bra program! Helt suveränt!

Har en liten undran bara. Hur löser jag om släcktiden blir före tändtiden med sunset-funktionen.

Till exempel om jag har en lampa jag vill ha tänt från solnedgång till kl 21 men solnedgången inträffar efter kl 21... Då vill jag ju inte att ljuset ska gå på för att brinna hela dygnet.

Samma gäller på morgonen, fast tvärtom så att säga :|
Jag har för mig att detta ska hanteras genom att skapa en "grupp" med berörda enheter som du ger ett gemensamt namn under kolumnen Cmd Group. Men jag har inte testat detta själv så...

Men det man egentligen letar efter är kanske en möjlighet att ange Sundown/sunup (if before/after xx.xx)
Post Reply