Mottagare

Moderator: Telldus

Lowén
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Dalarna
Contact:

Post by Lowén »

Arbetar ni på att ta fram en mottagare?
Ser mycket stora möjligheter med en mottagare.
Har precis köpt en Tellstick.

// Erik
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Citerar mitt tidigare inlägg i tråden, detta gäller fortfarande.
fredrik.jacobsson wrote:Vi håller på att titta på en lösning på detta. När det kan bli en riktig produkt av det har vi ingen direkt uppfattning om just nu...
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
tellstick
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mottagare

Post by tellstick »

Hej,

Köpte en Tellstick i fredgs och den är kanon (förrutom att skalet var trasigt men har förstått att även andr har haft problem med det). Inga problem med instllationen i Ubuntu 9.04.

Givetvis så började jag precis som andra att fundera på att även ta emot signaler då det finns rätt mycket häftiga och billiga prylar som sänder. Har kikat på de olika alternativen som omnämns här men vet fortfarande inte riktigt hur jag skall göra. Jag har ingen RF kunskap så nu kanske jag är ute och cyklar men skulle man kunna använda sig av

http://www.kjell.com/?item=88900&path=2 ... ,265500000??
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Visst kan man det, det är princip en sådan som redan sitter i tex UPM termometerar eller andra RF->IR pyramider

Men även om, så har du kvar problemet med strömförsörjning, kapsling och bra antenn

Samt att du i samtliga fall måste ha någon form av programvara som analyserar och identifierar de olika inkommande signalerna. Som NetHomeServer redan gör

Om du är händig får du säkert ihop det och kan ta signalen via en konding och koppla till ett ljudkorts mic ingång (använd ett usb så du inte råkar knäcka din inbyggda mic ingången)

Fast egentligen är det väl en sån här pryl man skulle vilja ha

433MHz-Transceiver (sändare & mottagare)

http://sto.hopto.org:8080/RFreceiver/IMG_9357.jpg
tellstick
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hmmm

Post by tellstick »

Hej,

Köpte mottagaren på KjelloCo och har kopplat in den via en konding till ljudkortet. Har byggt en liten java app som spelar in/upp ljudet samt skriver ut signalen som bytes. Har dock lite svårt att känna igen signalen från en och samma sändare samt skillanden mot andra sändare. Testade ProtocalAnalyzer (från NetHomeServer) men den verkade inte känna igen signalen heller. Någon som har tid att supportera? Min begränsade kompetens kan juh göra att jag har gjort fel på allt från inkopplingen till mjukvaran...;( Har testat med lite olika kondingar och beteendet på signalen ändras rätt kraftigt. Större konding verkar ge mindre brus och mjukare signal./j
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej,

Du måste "labba" lite med inställningarna av parametrarna i ProtocolAnalyzern

Följande värden fungerar finfint för mig men du kanske måste modda dom ytterligare. Dessutom är det ju viktigt att du checkat för de protokoll du vill att den skall avkoda (men det tror jag du greppat)

Min konding är en polyester på 0.22uF

"FlankSwing">20</Attribute>
"FlankLength">1</Attribute>
"FlankHoldoff">1</Attribute>
"PulseWidthModification">35</Attribute>


mvh Walter
tellstick
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tellstick »

Tackar, skall testa. /j
tellstick
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tellstick »

Hej,

Ok, dax för lite dumma frågor...=)

1. Jag kör med en proove sändare när jag testar men om jag har förstått det hela rätt så är det samma signaler som för NEXA (kör med protokoll NEXA från tellstick utan problem)??

2. Kör utan antenn nu när jag bara vill se om det funkar. Har antagit att antennen bara påverkar räckvidden?

3. Får följande
Partially parsed 2bits of Nexa SS: 2.0Raw sample with 10291 samples
Partially parsed 3bits of Nexa LS: 3.0
osv några tips...?...=)

Hittar inte PulseWidthModification">35</Attribute>

men
Frequency
Lead Out T
Burst length comp.

Förlåt för min okunskap.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Det finns inga dumma frågor, jag har skrivit fel :oops:

Burst length comp = PulseWidthModification

Parametrarna heter olika om man tittar i själva nethomeservern respektive analysatorn.

Just nu när vi försöker hitta mönstret/inställningarna behöver vi dock bara använda analysatorn

Positivt: den tycker att det är Nexa koder som den ser!

Glömde också att nämna att mikrofon inställningarna skall vara max nivå och ingen AGC

Tror vi kommer att behöva utväxla raw-analyser för att jämföra signalmönstret om det inte fungerar (välj raw, logga lite tryckningar, välj save as... maila, så kan man sedan öppna filen i analysatorn och studera resultatet)

Tror även att vi kanske måste sända dom till han som skrivit analysatorn och NetHomeServer

Skall pm:a dig min mail adress

mvh Walter
z3eed
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ide till funktion...

Post by z3eed »

Jag har härjat runt lite och hittade också fram till VELLEMANs produkter.

Även postat på deras Forum idag.
Vad jag är ute efter är att sända ett analogt värde till PCn.

K8056 reläkort 8 portar
http://www.kjell.com/?item=87156&path=

RX433N 433 recieverkort till K8056
http://www.kjell.com/?item=88900&path=

K8061 USB labbkort för både digitala och analoga värden.
http://www.kjell.com/?item=87707&path=

Ovan nämnda produkter räcker för att kunna ta emot data från 433 produkter.
Och programvara följer K8061 kortet för att läsa ut dem både digitalt och analogt.

Men jag vill vidare...

Säg nu då att man tar en 1kanals fjärr typ billarmskontroller.
(så liiiten som möjligt) ;)
Byter ut knappen mot en fototransistor...
Tanken är god men funktionen haltar nog.

Vad jag är ute efter är alltså en liten enhet som går lägga i en lampa eller i ett rum som kan sända en analog signal till datorn för att berätta hur ljust det är i ett rum som kanske har dimmer.
Digitalt ON/OFF är med dessa produkter är redan löst, men analoga signaler är jag väldigt nyfiken på.

Nån som är smartare än jag kan väl kommentera detta lite?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

För den som är intresserad

http://davehouston.net/passive.htm
Post Reply