PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

lillen
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by lillen »

Anledningen till att jag har 1 min intervall är för att jag loggar elmätaren med 1-wire räknare och har en " just nu" mätare på en av customsidorna.

Slänger iväg ett mejl till dig.
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

Jag har kört HA i flera år och installerat det många gånger på olika maskiner. Nu får jag emellertid problem när jag skall installera det på en ny maskin. Är säkert något banalt fel men jag kan bara inte komma på vad. Har provat två datorer parallellet med varandra och på den ena fungerar det men den andra inte. Får felmeddelandet
"Couldn't establish contact with database, please check the settings."
när jag kommer till steg 2 av 6 i installationsfasen för HA.
Databasen har jag skapat, den heter som nedan.

Code: Select all

mysql> show databases;
+--------------------+
| Database           |
+--------------------+
| information_schema |
| HADatabase         |
| mysql              |
| performance_schema |
| test               |
+--------------------+
5 rows in set (0.00 sec)

mysql> 
Vad kan det vara för fel?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

urk wrote:Jag har kört HA i flera år och installerat det många gånger på olika maskiner. Nu får jag emellertid problem när jag skall installera det på en ny maskin. Är säkert något banalt fel men jag kan bara inte komma på vad. Har provat två datorer parallellet med varandra och på den ena fungerar det men den andra inte. Får felmeddelandet
"Couldn't establish contact with database, please check the settings."
när jag kommer till steg 2 av 6 i installationsfasen för HA.
Databasen har jag skapat, den heter som nedan.

Code: Select all

mysql> show databases;
+--------------------+
| Database           |
+--------------------+
| information_schema |
| HADatabase         |
| mysql              |
| performance_schema |
| test               |
+--------------------+
5 rows in set (0.00 sec)

mysql> 
Vad kan det vara för fel?
Har du gett användaren du använder till HA rätt till denna databas också?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

[/quote]
Har du gett användaren du använder till HA rätt till denna databas också?[/quote]

Hmm. Jag skapade den som användare root och använder även root i installationen i HA. Om det var det du menar? Hur gör jag annars för att kolla att det är rätt?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

urk wrote:
Har du gett användaren du använder till HA rätt till denna databas också?[/quote]

Hmm. Jag skapade den som användare root och använder även root i installationen i HA. Om det var det du menar? Hur gör jag annars för att kolla att det är rätt?[/quote]
Använder du root användaren så skall det fungera. Är du säker att du har rätt konfat i mysql_settings.php?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

tom_rosenback wrote: Använder du root användaren så skall det fungera. Är du säker att du har rätt konfat i mysql_settings.php?
Det visade sig att jag av någon anledning inte hade mysql_settings.php i /homeautomation/system-katalogen. Har nu lagt dit den filen men får då istället följande felmeddelande i webbläsaren när jag kör installationen:

Code: Select all

Error: Table 'HADatabase.settings' doesn't exist
SELECT name, value, type, label, grouping FROM settings WHERE name = "version" ORDER BY sort
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

urk wrote:
tom_rosenback wrote: Använder du root användaren så skall det fungera. Är du säker att du har rätt konfat i mysql_settings.php?
Det visade sig att jag av någon anledning inte hade mysql_settings.php i /homeautomation/system-katalogen. Har nu lagt dit den filen men får då istället följande felmeddelande i webbläsaren när jag kör installationen:

Code: Select all

Error: Table 'HADatabase.settings' doesn't exist
SELECT name, value, type, label, grouping FROM settings WHERE name = "version" ORDER BY sort
Ok, fick igång det efter mycket slit och några ominstallationer. Nu fungerar det... tror jag.
N3rox
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by N3rox »

Det är ingen som har satt ihop en step by step guide? Jag får nämligen inte igång HA på min RPi.

Har kört följande kommando
sudo apt-get install apache2
sudo apt-get install mysql-server-5.5 php5 php5-mysql php5-gd
sedan har jag lagt in HA i min www folder, och xx.xx.xx.xx/ha/readme.txt funkar men jag får inte index.php att lira.
Är det någon som har förslag?
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by gnagaren »

Hej
Jag skaffade nyligen en Raspberry pi och hade absolut ingen erfarenhet av Linux innan.
Däremot har jag länge pulat med Tellstick och 1-wire(Msure).
Efter att spenderat 2 hela dagar med att googla och lära mig, så har jag kommit så pass långt att jag fått "Lysande lampor" = Ok på allt.
När jag sedan loggar in så får jag ett felmeddelande "Kunde inte hitta filen `tdtool` i mappen `/usr/local/bin/`, var god kolla inställningarna (sökväg till tdtool).
När jag kollar i den mappen, så finns ingen tdtool.
Trodde "allt" ingick i HomeAutomation-paketet, eller är jag totalt ute och cyklar ?
Skulle Tellstick och tdtool varit installerat Innan HomeAutomation installerades ?
Sorry, men som sagt så är jag en total-rookie på Linux och Raspberry . . . .
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

N3rox wrote:Det är ingen som har satt ihop en step by step guide? Jag får nämligen inte igång HA på min RPi.
Har kört följande kommando
sudo apt-get install apache2
sudo apt-get install mysql-server-5.5 php5 php5-mysql php5-gd
sedan har jag lagt in HA i min www folder, och xx.xx.xx.xx/ha/readme.txt funkar men jag får inte index.php att lira.
Är det någon som har förslag?
Spontant känns det som om det är något med din apache / php konfiguration som spökar. Sen verkar du sakna php-cli också.
gnagaren wrote:Hej
Jag skaffade nyligen en Raspberry pi och hade absolut ingen erfarenhet av Linux innan.
Däremot har jag länge pulat med Tellstick och 1-wire(Msure).
Efter att spenderat 2 hela dagar med att googla och lära mig, så har jag kommit så pass långt att jag fått "Lysande lampor" = Ok på allt.
När jag sedan loggar in så får jag ett felmeddelande "Kunde inte hitta filen `tdtool` i mappen `/usr/local/bin/`, var god kolla inställningarna (sökväg till tdtool).
När jag kollar i den mappen, så finns ingen tdtool.
Trodde "allt" ingick i HomeAutomation-paketet, eller är jag totalt ute och cyklar ?
Skulle Tellstick och tdtool varit installerat Innan HomeAutomation installerades ?
Sorry, men som sagt så är jag en total-rookie på Linux och Raspberry . . . .
Tellldus-core ingår inte i HA installationen, därmed saknas tdtool också. Installera telldus-core mha denna guide: http://developer.telldus.com/wiki/TellS ... tionSource
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

Hej
jag har skaffat mig en trådlös grilltemometer och vill ha in den i HA.
hur gör man?
får upp den med tdtool -l men kan inte begripa hur jag skall få in den i i HA.
Står i begrepp att köpa en till tempsensor med fuktmätare, kan man få in den i HA med?
kan man få in flera sensorer?
Finns det någon logg funktion för att logga sensordata?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:Hej
jag har skaffat mig en trådlös grilltemometer och vill ha in den i HA.
hur gör man?
får upp den med tdtool -l men kan inte begripa hur jag skall få in den i i HA.
Står i begrepp att köpa en till tempsensor med fuktmätare, kan man få in den i HA med?
kan man få in flera sensorer?
Finns det någon logg funktion för att logga sensordata?
Om du laddar ner Weather parser från HA hemsidorna och konfar upp den för TelldusDuo så skall du få in sensorerna i HA också. Efter att du kört WP en gång behöver du i HA uppdatera dina sensorer under Sensor inställningssidan. Lägg också till körningen av parser.php som ett manuellt cronjob.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

tom_rosenback wrote: Om du laddar ner Weather parser från HA hemsidorna och konfar upp den för TelldusDuo så skall du få in sensorerna i HA också. Efter att du kört WP en gång behöver du i HA uppdatera dina sensorer under Sensor inställningssidan. Lägg också till körningen av parser.php som ett manuellt cronjob.
Hmmm...
Jag gick bet där, skall jag ersätta filer under HA root?
Hur kör jag WP en gång?
Readme.txt filen som var med i zipfilen gav mig inget tyvärr.
I den står det
Configure parser_config.php by entering HA root path and selecting system to parse
I filen står det "x:/" skall jag ersätta det med /var/www om det är min sökväg till HA?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:
tom_rosenback wrote: Om du laddar ner Weather parser från HA hemsidorna och konfar upp den för TelldusDuo så skall du få in sensorerna i HA också. Efter att du kört WP en gång behöver du i HA uppdatera dina sensorer under Sensor inställningssidan. Lägg också till körningen av parser.php som ett manuellt cronjob.
Hmmm...
Jag gick bet där, skall jag ersätta filer under HA root?
Hur kör jag WP en gång?
Readme.txt filen som var med i zipfilen gav mig inget tyvärr.
I den står det
Configure parser_config.php by entering HA root path and selecting system to parse
I filen står det "x:/" skall jag ersätta det med /var/www om det är min sökväg till HA?
1. Du skall inte behöva ersätta några filer, bara packa upp innehållet i zippen till ex HA-root/parser
2. Parsern kör du manuellt mha följande kommando från terminalen (samma kommando använder du i crontab också)

Code: Select all

php /var/www/parser/parser.php
3. Angående pathen i parser_config.php så har du uppfattat rätt, sen för att aktivera TelldusDuo så tar du bort // framför den raden, dvs

Code: Select all

// $systems[] = "telldusduo";
blir

Code: Select all

$systems[] = "telldusduo";
4. Sen behöver du konfigurera /var/www/parser/system_config/telldusduo.php, i denna behöver du "vitlista" de sensorer du vill parsa. I telldusduo.php står det kommenterat rätt noggrant hur du skall göra för att vitlista en sensor.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

Tack för infon.
Nu verkar dock det inte funka alls för mig... inga lampor tänds enligt schema längre,
Kan man se vilka job som är planerade med at eller crontab?
Har provat atq men inget kommer upp.
hmmm. blevinget bra detta...
Need some support!
Post Reply