Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Moderator: Telldus

gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Jag hade ett datorhaveri, så jag blev tvungen att skapa om bl.a. tellstick.conf. Mitt problem är, att jag inte lyckas få till kopplingen mellan de gamla Nexa-brytarna och Duo'n. Behövde man ha dom väldigt nära, när man ska lära upp brytarna, eller hur var det. Jag hade det ju att fungera förut, så jag har ju gjort det förut, men nu är hjärnan helt tömd på den kunskapen. ;-)

Tala om för mig hur!
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by liverpoolarn »

Om du menar "gamla" som i gamla med vred för att ställas in så anger du väl bara de båda värdena i .conf-filen?
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Nej inte så gamla, utan typen där man skriver in house = "A" etc i Tellstick.conf

O jag kör på en Raspberry, ergo linux.
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Uppenbarligen ingen annan som vet, heller.
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by patrikg »

Är det inte enklast bara att installera/köra tellduscenter i hallon datorn för att göra installningar i telldus.conf
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Jag har installerat tellduscenter i pi'n o får välja Nexa Code Switch i detta fall. jag väljer huskod o devicekod. Där finns en scanfunktion, som blir rent nonsens, eftersom den ber mig att trycka på en knapp på Nexan, men det är ju just det som inte finns. Det enda jag kan göra är att ta loss Nexan från elurtaget, vilket inte lär upp Duo'n alls.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by krambriw »

Nexa Code Switch är den gamla sorten och kan inte läras upp. På dom som sitter i vägguttagen, vrider du bara in adressen du vill ha med de två hjulen, tex "C" "3".

Sedan är det bara att ställa in samma när du ska sända ut från Duo'n.
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Svårt att läsa innantill tydligen. Jag svarade tidigare att, nej så gamla är dom inte. Och hade det varit vred, så hade jag klarat av problemet alldeles utan att fråga. Vi droppar tråden det var tydligen alldeles för svårt.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by krambriw »

Tja, det var ju din hjärna som var tömd...vi försökte bara hjälpa men du visar bara otacksamhet
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Nej jag visar ingen otacksamhet, men att få två förslag om mekaniska inställningar känns lite onödigt, när jag redan talat om att det inte är en sån brytare, efter första förslaget.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by krambriw »

Du var för otydlig i din beskrivning, självlärande har ingen huskod. Ordet huskod gjorde att jag lurades att tro att du trots allt hade gamla prylar. Därför fick du de svar du fick.

Nog om detta, du löser säkert problemet själv.
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Självlärande har jag aldrig skrivit! Dom klarar jag av, eftersom dom är just självlärande. Typen heter PBR-2300.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by MartinV »

Börjar om, för att vara säker på att alla är på banan... ;)
Som krambriw skriver så är det lätt att blanda ihop begreppen...

Av Nexa-brytarna finns två val när du _köper_ brytarna:
Code Switch, med mekaniska vred "någonstans" på själva brytaren
Self Learning, utan mekaniska vred

De med mekaniska vred - Code Switch - går inte att lära upp. De måste konfigureras direkt i Telldus Center (eller annan applikation) med den kod som man angett genom att skruva på vreden på mottagaren.
Där är nog alla överens.

De man köper som är av typen Self Learning är kompatibla med båda systemen. Antingen kodas de upp med en huskod och enhetskod (exempelvis A:1 eller C:3), eller kodas de upp med en fjärrkontrollskod och enhetskod (exempelvis 1631:10).
Beroende på hur du konfigurerar enheten i Telldus Center och därefter lär upp enheten så fungerar den antingen som en Self Learning-enhet eller en Code Switch-enhet.

Alltså:
Antingen måste du veta dina gamla enheters kod, eller måste du lära upp dem på nytt. Lära upp dem på nytt kan du antingen göra som Self Learning eller Code Switch - dina enheter stödjer båda typer.

Om enheterna inte lyckas lära sig nya koder kan kodminnet vara fullt och du måste då tömma enheternas minne. Hur du gör detta beror på vilken typ av enhet du har.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by gflygt »

Ok! Nån sorts självlärande är det då trots allt. Men dom har ingen liten knapp för att aktivera inlärning, utan man måste ta loss den från näturtaget o sätta i igen. Sen har man 5 sekunder på sig. Troligen stämmer det, som du säger, att jag måste tömma minnet. Det enda jag vet om dom, är att det står Type: PBR-2300 på dom.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Duo o gamla Nexa-brytaren

Post by loa46 »

Jag gjorde en enkel grej, jag provade att googla PBR-2300 å vips kom det upp många träffar, bl a till en manual för aktuell produkt... :roll:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... GE&cad=rja

Håll till godo... :lol:
Post Reply