Nexa ringklockor

Moderator: Telldus

Post Reply
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa ringklockor

Post by liverpoolarn »

Hej,

Hemma har vi en "vanlig" batteridriven ringklocka som plingar när man sluter kretsen med knappen utanför dörren. Jag skulle vilja komplettera med en ringklocka på nedervåningen / baksidan så att man hör nere / ute när det är någon som ringer på dörren.

Med tanke på Subject så hade jag en idé om att sätta en Nexa-ringklocka i ett vägguttag som man enkelt kan koppla in där man vill ha den...

Men jag är fundersam till hur jag kan få det att funka... jag tänkte att jag kunde använda mig av signalen från befintlig ringklocka för att aktivera en sändare. Men frågan är vilken sändare som skulle fungera? Jag har ju bara typ 9v eller nåt i den kretsen. Finns det någon sändare som man kan aktivera via det? Med lite flyt kan jag få in 230V dit ringklockan (inte knappen) sitter idag, men jag skulle väldigt gärna slippa dra en utanpåliggande kabel...

Någon som har några idéer att dela med er av?

Ett väldigt enkelt alternativ vore att byta knappen till en nexa sändare, men det är tyvärr helt omöjligt... därför söker jag nu någon annan lösning.

Och btw så har jag en Duo som "master" i huset så den tänkte jag använda mig av för att tunnla vidare signalen om den inte räcker hela vägen till den nya klockan själv.

Tack på förhand!
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa ringklockor

Post by liverpoolarn »

Har funderat på om WBT-912 skulle vara sändaren jag söker?
Den bör ju kunna aktiveras via ett batteri?

Sen funderade jag på om jag skulle ha en LML-710 som ringklocka.

Vad tror ni om det?
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Nexa ringklockor

Post by Micke-Falo »

Du kan inte pilla isär nexa-knappen och löda i ett par trådar till befintlig ringklockeknapp?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa ringklockor

Post by etompau »

Ett litet relä ex. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -no-p36110 över din befintliga ringklocka. Reläets kontakter kopplas sedan till WBT-912.

Med lite trixande kanske det skulle gå att få WBT till att trigga på en spänningen, men det kräver dissektion, lite mätningar och eventuell en modifikation av sändaren.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa ringklockor

Post by tronde »

Micke-Falo wrote:Du kan inte pilla isär nexa-knappen och löda i ett par trådar till befintlig ringklockeknapp?
Jeg har gjort det. Fungerer OK.
Post Reply