Larmfunktion - hur bygger man detta ?

Moderator: Telldus

Post Reply
MrToby
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Larmfunktion - hur bygger man detta ?

Post by MrToby »

Hej
Går det bygga en sådan här funktion och vad behöver jag för prylar ?

Om en larmdetektor typ rörelsevakt, magnetsensor el dörrklockan skickar en signal, så vill jag att signalen skall skickas vidare som ett SMS till min mobiltelefon (har precis beställt en ny iPhone 3GS!).

Från iPhonen vill då kunna surfa in och kontrollera huset med uppsatta webkameror som jag kan nå från vart som helst.

Jag vill också kunna aktivera lampor eller andra prylar från min iPhone (men här finns väl en lösning med Tellstick och Dovado/UMR...)

Mvh Tobbe :wave:
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

En kombination av NetHomeServer, EventGhost och Tellstick kan vara en lösning

NetHomeServer: För att fixa mottagning av RF signaler från dina Nexa sändare via en modifierad pyramid (rörelsevakt, magnetsensor el dörrklockan) och som sedan gör om detta till events i EventGhost

EventGhost: Finns plugin för det mesta, tex skicka email -> din telefon. Finns även en Iphone app, EventPhone, som kan köpas i app store och som ger dig fjärrkontrollen. Tellstick stöds också av EventGhost för styrningen av lampor etc. Dovado behövs inte i detta fall

Återstår din video för övervakning. Där får du nog installera några ip-kameror som du kan nå direkt via web-interface

mvh Walter
MrToby
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrToby »

Hmm, får nog ladda ner NetHomeServer och EventGhost och experimentera lite. Det verkar vara mottagaren till datorn som är det knepigaste att bygga, eftersom den inte verkar gå att köpa.

Kanske kan Telldus bygga in en mottagare också i nästa generation Tellstick :D

/Tobbe
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Kanske kan Telldus bygga in en mottagare också i nästa generation Tellstick
Den frågan är redan uppe men det är oklart vad som kommer att ske. Hursomhelst måste man veta vad man skall göra av de mottagna signalerna, det krävs någon driver eller så som medger att man kan "tanka" av dom till en nytto-applikation

I mitt fall använder jag NetHomeServer som "driver och avkodare" och min nytto-applikation är EvenGhost

Jag tror att den trådlösa termometern som beskrivs på NetHomeServer's hemsida räcker bra

Själv tog jag som sagt en pyramid från Clas Olsson, lödde in en kondensator och mikrofon sladd och plugg (kondensatorn kommer förövrigt från en skrotad gammal Nexa mottagare)

Med denna har jag ett täckningsområde motsvarande en sfär med radien omkring 20 m (har inte testat högst upp / längst ner på kulan ;))

Om pyramiden eller termometer lösningen fungerar bäst vet jag inte själv, har bara testat med pyramiden. Termometern har batteri för strömförsörjning medans pyramiden går på 220V

Verkar inte som man lägga upp bilder här på forumet....här finns dom istället som visar hur jag gjorde

http://sto.hopto.org:8080/RFreceiver/default.htm


mvh Walter
Post Reply