Nexa LWMR-210 fjärrstyrd dimmer: Med återfjädrande brytare?

Moderator: Telldus

Post Reply
osksa
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LWMR-210 fjärrstyrd dimmer: Med återfjädrande brytare?

Post by osksa »

Executive summary: Jag vill styra min dimmer med återfjädrande brytare, går det?

Hej, jag har en Nexa LWMR-210 fjärrstyrd dimmer som är installerad bakom en "vanlig" enkel lysknapp som styr en armatur. (Installerad av behörig elektriker för den som är bekymrad =)) Den fungerar utmärkt, men dimmningsfunktionen är något omständig med lysknappen, det blir mycket flippande fram och tillbaka. Eftersom detta har låg GAF/"acceptans från flickvän" så skaffade jag en impulsfjäder och petade in i därför avsett hål i strömbrytaren. Dock blev det inte som jag tänkt mig: Jag tänkte att ett tryck på den "fjädrade halvan" skulle starta lampan, ytterligare ett skulle starta dimmning och sedan ett tredje för att stanna dimmningen. Istället så tänds lampan så länge som jag håller fingret intryckt mot knappen, när jag släpper och den fjädrar tillbaka så går lampan till AV istället.

1. Går det att koppla på något sätt så att det blir så som jag tänkte? (Eller är det en annan produkt jag behöver?)
2. Idealfallet vore att man har en strömbrytare som är "dubbelfjädrande" och att man håller intryckt där uppe för att dimma upp och där nere för att dimma ner + att den går att fjärrstyra från Telldus. Går det med någon slags pryl?

(Jag vill inte byta ut min strömbrytare mot Nexas trådlösa, även om det skulle lösa punkt 1)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa LWMR-210 fjärrstyrd dimmer: Med återfjädrande bryta

Post by etompau »

Är det bara dimningsfunktion via väggbrytaren som du vill ha, så ska du kanske titta på Eltakos sortiment av dos-dimmers. De lär ha de bästa dimmerprylarma på marknaden.
osksa
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LWMR-210 fjärrstyrd dimmer: Med återfjädrande bryta

Post by osksa »

Ok, jag ska kolla det. Men jag vill gärna ha fjärrstyrningsfunktionen som sagt.
Post Reply