Styra nattsänkning/höjning

Moderator: Telldus

Post Reply
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Hej
Jag vill styra värmen i min fjällstuga.
Har en liten elpanna med tillhörande kontrollsystem (utk2000) där man på en brytare kan välja mellan dag/natt/auto för temperaturen.
Med nattsänkningen aktiverad sänks innetempen till ca10 gr och dag läget ger ca 20
Kan man med hjälp av Tellstick net (har Net1 med router) styra brytaren för dag/natt/auto.
Tanken är att kunna öka tempen nån dag innan man åker till stugan.

Tacksam för tips och ideer.

/Andreas
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by bjornh »

Jeg bruker et system basert på SwitchKing og Nexa plug-ins der jeg setter hytten i "borte" og dermed senker temperaturen til 8 grader. Når den står i "hjemme" er temperaturen 21 dag og 18 natt. SwitchKing krever (desverre) at du har en datamaskin som er på. Jeg bruker en gammel laptop til dette. Jeg bruker Tellstick Duo, men SwitchKing har også et plugin for å virke med Net. Dette har jeg ikke brukt, så kjenner ikke detaljer på hvordan det virker.
(jeg har et par ovner som er koblet utenom systemet som frostsikring i tilfelle systemet svikter)

Har også innstallert et lite web tillegg (Lightning) som holder oppe en statusside: http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... 3&start=30
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by Zaman »

Steg ett att titta på, skulle jag säga, är att få till själva brytaren. Du vill säkert kunna slå på och av funktionen både manuellt och med någon form av fjärrbrytare (manuellt om något går sönder, nätet är nere osv).
Är det en vanlig brytare som det handlar om får du föröka ersätta den med någon form av trappkopplad historia så du kan slå på remote och av manuellt. En lösning skulle tex kunna vara en inbyggnadsmottagare av den typen som placeras bakom befintliga väggbrytare men se upp med matningsspänningen så att spänningen som behövs för att driva mottagaren inte "läcker" in i pannan och bränner styrkortet för densamma.

Har du väl fått den att fungera så borde en Net räcka gott (förutsatt att mottagaren stöds så klart).
Installerar du dessutom ett par temp.givare så får du ju återkoppling också utan att behöva någon dator i drift.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by etompau »

Tittar man i kopplingsschemat för UTK 2000, så tolkar jag det som att nattsänkningsfunktionen aktiveras genom att man sluter en ingång på styrkortet.
Lämnar man ingången öppen kör pannan på dagtemp, och i läget Auto kopplas tiduret in och sluter ingång vid valda tidpunkter.
Ska du göra ingrepp i styrningen skulle jag:
1. Låta en elektriker göra jobbet
2. Skaffa en kontaktor som du ansluter till en LCMR-1000 där sedan kontaktorms utgång ansluts parallellt på nattstyrningsingången.

Aktivera LCMR-1000--->Kontaktorm drar och sluter ingången och du får en lägre innetemp.
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Ok bör alltså gå med någon form av brytare kul, självklart tänkte jag komplettera med tempgivare.
Här är en länk till styrskåpet för panna med kopplingsschema
http://www.lksystems.se/PageFiles/6394/ ... 001-08.pdf
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Skulle nog helst se att kontaktorn drar för att höja tempen...så att den inte faljerar när jag inte är där och brassar på fullvärme i ett antal veckor
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by etompau »

Japp det ska inet vara omöjligt. Antar att du sätter pannan i konstant nattläge (slutning mellan 3 och 4) när du lämnar stugan.
Då ska kontaktorn eller reläets "normally closed" anslutningar kopplas i serien med brytaren.
Ingen spänning på reläet, och pannan är i nattsänkningsläge. Aktivera reläet, och pannan går över till dagtemp.

Vill man förfina grejorna, så kan man kanske ta ett tvåpoligt relä, där man sedan kopplar det andra polparet över en termistor i en trådlös termometer. När reläet drar, så kortsluter man termistorn och termometern kommer att rapportera ett ändvärde till Telldus, och du kan då på din dator se att reläet har dragit på korrekt sätt.
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Precis så jag ställer den i nattläge när jag åker från stugan.
Imponerad av vilket hjälp man får här :-)
Men hur skulle ett enkelt (eller helst detaljerat) kopplingsschema se ut?, om man får besvära om det.
Vilken spänning skall man använda?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by etompau »

Jag skulle kunna tänka mig att följande prylar behövs:

Kjell & Co
Relä 230 V 36101
Sockel till d:O 36103
+lämplig kapsling

Nexa LCMR-1000

Nexan ansluts till 230V, utgång kopplas sedan till reläets spole.
Sedan blir det finlir som ska överlåtas till en elektriker.
Reläets slutna kontakter (mät på reläets sockel) ska då kopplas i serie med ledaren som kommer från skruvplint no. 3.

That's about it. Notera att jag inte själv har testat kopplingen.
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Kanon..detta låter ju helt klart intressant.
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Inte riktigt haj på detta....kanske är precis så här du menar men borde det inte vara ett normalt öppet relä som kopplas i serie med dagtemp ledaren (plint 3) och när relät drar då sluts kretsen för dagtemp.
Och hur vet pannan att natttemp är valt.?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by etompau »

Från schemat så tolkar jag funktion på så sätt att nattsänkning uppnås när ingången 3/4 slutes. Omkopplaren är då ställd i högerläge mot mån-symbolen.
Så ställer du anläggningen när du lämnar stugan.
Dagteemperatur erhålls när omkopplaren ställs i mittläget och slutningen på 3/4 upphör.

Om du nu har ett normalt slutet relä (spänningslöst) i serien med tråden som kommer från plint 3 och nattsäkning vald med omkopplaren, så sluter du på 3/4.
Aktiverar du senare reläet via Nexa/Telldus så drar reläet och öppnar förbindelsen mellan 3/4, och reglercentralen går över i dagtemperatur.
Skulle det bli ett strömavbrott faller reläet och centralen återgår till nattsäkningsläget når strömmen återkommer.
blekarn
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by blekarn »

Ok nu förstår jag...alternativt att man sätter normalt stängt relä mellan mellan 3 och 4 och knappen får ingen funktion.
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by Zed »

Startar om tråden lite. Jag har ett fritidshus ute vid kusten. Har fixat mobilt bredband dit samt en Tellstick Net. Värmesystemet bygger på två fast monterade 3-fas element. Skillnaden är dock att jag bara har en termostat. Hade flera vägar att gå. Till slut föll valet ändå på ett extra enfas portabelt olje-element från Biltema. Jag har visserligen ingen värme på alls när jag inte är där men principen blir ju ändå liknande. I ditt fall skulle jag göra samma sak. Om man vill göra det enkelt för sig vill säga.

Jag startar upp elementet nåt dygn innan jag åker dit. När jag åker därifrån kollar jag så att det är avstängt. I ditt fall kan du ju låta dina fasta element tuffa och gå på nattvärme. Innan du åker dit drar du på det extra elementet / elementen med Tellevent eller Remote Stick. Sätter du dit en tempgivare i stugan kan du använda Tasker som termostat genom att ställa de extra elementen på max. Och sedan sätta valfria villkor för elementen.

När du kommer upp till stugan slår du bara av extraelementet. Då kan du ju oxå vara säker på att det är avstängt när du lämnar. Extra el drar det ju inte heller då dina ordinarie element lär slå av när det blir varmare än 10 grader. Men du riskerar ju aldrig att det blir kallt i stugan eftersom det ändå kommer att hålla minst 10 grader oavsett om det andra funkar eller ej. Skaffar du 2 portabla element kan du ju värma lite mer "kirurgiskt" om stugan är stor. En tempgivare för varje element ger ju oanade möjligheter. T.ex. att bara värma på sovrummet för att slippa råa sängkläder osv.

Vad man behöver ? En Tellstick Net ( har bara erfarenhet från den ),valfritt antal extra element, Android-enhet med Remotestick och Tasker.

Avslutningsvis tänkte jag skaffa nån form av billig surfplatta för fast montering hemma för att styra mina 2 Tellstick Net ( Hemma och Landet. ) samt en massa andra widgetar som man använder dagligen.

Ett annat alternativ är ju att sätta fler fasta element och fjärrstyra ett antal som du kan köra på dagtemperatur. Dvs. att de inte är igång när du inte är där.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Styra nattsänkning/höjning

Post by Micke-Falo »

Kör liknande på min elpanna, har dock kopplat in mig där det satt ett tidur innan, men samma funktion som ni beskriver, Slutning ger nattsänkning så jag har monterat ett relä som dras av en nexamottagare.
Post Reply