Problem med IKEAs Koppla

Moderator: Telldus

Post Reply
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med IKEAs Koppla

Post by bosundmark »

Hej.

Köpte just en Tellstick och ett par NEXA mottagare på Kjell & Co och det funkade utmärkt när jag testade. Jag upptäckte då också till min glädje att det fanns stöd för IKEAs koppla vilket var trevligt eftersom jag har ett antal av dessa.

Problemet är bara att jag inte får dem att funka. Jag är säker på att jag har rätt kod och kanal men det händer inte ett smack. :(

Är det någon som fått dem att fungera?

-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med IKEAs Koppla löst!

Post by bosundmark »

Jag labbade vidare och konstaterade att det funkade med systemkod 13 istället för 04 som jag har inställt på mitt system. Det verkar som om systemkoden är bakvänd eftersom det finns 16 systemkoder och 13 är den 4'e från slutet.

Nåja, huvudsaken är ju att det funkar! :)

-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Funkar för mig

Post by mickelin »

Kör mina på kod 1 och det funkar utmärkt!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi ska kolla på detta och se om vår algoritm är fel...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bosundmark »

micke.prag wrote:Vi ska kolla på detta och se om vår algoritm är fel...
Har du/ni hunnit kolla?

Jag har inte testat att byta systemkod men jag har konstaterat att rfcmd har samma problem på Linux. :? (Mina första tester var med Windoze)
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Tyvärr inte ännu.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bosundmark »

micke.prag wrote:Tyvärr inte ännu.
Antar att ni inte tittat på det ännu eftersom jag inte hört något.

Hursomhelst så har jag ett annat problem också som jag inte hittat någon lösning på ännu. Förutom ett antal IKEA dimmers så har jag också ett par strömbrytare från samma KOPPLA serie och de verkar INTE funka med rfcmd. :( De styrs som vanligt med IKEAs fjärrkontroll...

Har ni kollat på dem något? Ska de funka? Har någon annan testat?

Mvh
/Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

IKEA är extra svårt att testa då det inte finns mottagare att köpa in för testning så vi är fast med vad vi har. Vi har en icke dimmer-mottagare som fungerar för oss. Vilken hus/enhetskod använder du?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bosundmark »

micke.prag wrote:IKEA är extra svårt att testa då det inte finns mottagare att köpa in för testning så vi är fast med vad vi har. Vi har en icke dimmer-mottagare som fungerar för oss. Vilken hus/enhetskod använder du?
Jag har 4 inställt på mitt system men för att dimmers skulle funka var jag ju tvungen att använda 13 med rfcmd. Jag testade också med 4 utan framgång.

Hur skall egentligen parametrarna se ut för en icke dimmer?

Det är ju "IKEA HUSKOD MOTTAGARE 1..10 0..1". Spelar det ingen roll vad man använder på de 2 sista parametrarna?

Mvh
-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jag skulle tippa att den sista inte spelar någon roll men kan inte svara med säkerhet då jag inte har någon möjlighet att testa det här för tillfället. Vi kommer testa även detta när vi kör vår IKEA-körning.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mer IKEA

Post by bosundmark »

Hej igen,

Antar att ni inte testat något ännu eftersom jag inte hört något. Förlåt om jag verkar tjatig men det är inte min avsikt med det här inlägget.

Jag skulle bara vilja framföra ett önskemål om det finns möjlighet för er att lägga till funktionen att dimma upp och ned som man kan göra med originalfjärren? Jag tänkte att om ni ändå skulle kolla protokollet så kanske det inte vore så svårt att fixa det också. :)

Som sagt ingen brådska utan bara ett förslag.

Anledningen är att jag fixat en IR mottagare till min lilla Linux box så att jag kan använda LIRC och styra tellsticken med min Logitech Harmony från soffan. Att kunna dimma upp och ner då skulle vara trevligt.

Mvh
-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Nej, tyvärr har vi inte hunnit kolla på det ännu. Dock kan jag meddela att vi har lyckats dimma Nexa-selflearning till absolutvärden med en TellStick...

Upp och ner kommer, dock vet jag inte när!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bosundmark »

Det låter ju väldigt trevligt att kunna sätta absolutvärden på NEXA också. Då blir det ju så mycket mer användbart när man kan bygga in dem för väggströmbrytarna.

När kommer det i mjukvaran?

-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det kommer till version 2.0 som är mer eller mindre klart. Dock har vi lite stabilitetsproblem som måste åtgärdas innan vi släpper det.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply