Uppdatering av status på device:r på Telldus Live med NET

Moderator: Telldus

Post Reply
stesjo
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Uppdatering av status på device:r på Telldus Live med NET

Post by stesjo »

Hej.
Har en Tellstick Net, med ett gäng device:r, plugins, inbyggnads, dimmers mm. Alla device:r är Nexa.
Koppling mot Live samt TellEvent i iPhonen.
Till en del brytare/dimmers har jag också väggsändare kopplade, för att tex kunna dimma i taket när man kommer in i rummet, och till inbyggnadsbrytare som stödjer direktkopplade brytare via tråd har jag det.
Allt detta funkar utmärkt.
En sak retar jag mig på dock.
Om jag tänder i taket med väggbrytaren uppdateras detta inte på Live. Jag kan ju förstå varför, eftersom det inte är Telstick:en som skickar tändning/släckning.
Dock är det väl så att Net:en kommunicerar dubbelriktat och ska kunna "se" om en brytare är på eller av.
Finns ingen funktion där brytaren skickar signal till Net:en att den tänt/släckt/dimmat, alternativt att Net:en själv med jämna mellanrum kollar läget på sina devicer vad de står i för läge?
Är jag inte hemma och ser lampan så vet jag ju inte om det lyser eller inte, om det är tänt eller släckt med en väggbrytare.
Idéer kring detta?
/Stefan
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Uppdatering av status på device:r på Telldus Live med NE

Post by davka003 »

Detta har jag för länge sedan rapporterat som saknats i API/configurering av Tellstick DUO/Net utan att få någon respons på det.

I grunden så skickar varje lampknapp ut en egen kod, även tellstick skickar ut en kod. Problemet är att man i all konfiguration likställer en kod med en enhet som svarar på den. Men i verkligeheten kan man lära upp sina enheter till många varianter då de ofta har plats för att programmeras att styras av 6 olika koder (varierar bland modeller).

* Flera koder styr samma brytare (trappkoppling eller bara lampknapp + tellstick)
* En kod styr flera brytare men alla dessa kan även styras individuellt med en kod (gruppkod för "släck all").

Brytare har bara möjlighet att lyssa på radiosignalerna (koderna), den har ingen möjlighet att själv skicka något så all kommunikation är enkelriktad i tellsticks värld (och det beror främst på att brytarna har enkelriktad kommunikation). Detta betyder att tellsticken bara kan "skrika ut" kommandon men kan aldrig få något svar tillbaka om status, den kan inte ens veta om det finns någon som lyssnar eller inte. Dock kan den lyssna på utskickade kommandon från lampknappar, men även där kan man inte veta om det var något som reagerade på kommandot.

I min mjukvara för Tellstick duo på Raspberry Pi har jag försökt modellera det här med att inte ha 1-1-koppling av kod och brytare, men tror jag har några fall som inte tas om hand än. Det är lite jobbigt att få till rätt.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Post Reply