NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ihop

Moderator: Telldus

lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ihop

Post by lilytwig »

Nexa har lanserat en ny serie som kallas PRO och kör 433MHz (ej att förväxla med Professional som kör 868MHz)
WRR-1 har potentialfritt relä, timer och möjlighet att koppla en extra knapp. Denna ger många möjligheter till trappbelysning, portöppnare mm.
Inhandlade en sådan och det fungerar super med garageporten eftersom WRR-1 har inbyggd timer som kan ställas på 1 sek !
Dock så fungerar det bara med Nexa fjärrar. Tellsticken till att börja med är svår att få att lära WRR-1 sin kod. Efter många försök gick det dock. Men tänd/släck fungerar kanske en gång på 20. Ställer man sedan WRR-1 på 1 sek timer så kan man få 1 till 5 st 1 sek pulser vid ett tillslag. Gissar att Tellsticken skickar ett pulståg snarare än en lång puls. Icke för garageporten !!
Kan det vara så att PRO-serien har ett annat protokoll?, men som fungerar med deras egna sändare?

/
/Lilytwig

..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
Power650
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by Power650 »

Den här måste de få att funka med tellsticken.
Är en produkt som kan använda till att styra en massa saker med ex. inbrottslarm, starta stänga av datorer, garageport mm.
Lilytwig vart köpte du din WRR-1 ?

//
seime
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by seime »

Har testet med WDR1 - den nye dimmeren. Den nekter også å lære kodene min Duo sender.

Må det til en endring i Telldus Center for å få ordnet dette?

/Arne
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by jonasolof »

Om det nu inte skulle gå att få det att funka så är det lätt att bygga om LCMR-1000 genom att byta ut reläet och skilja nolla in nolla ut på plinten. Då har man ett relä som sluter eller öppnar en krets som man vill och som kan ligga fritt från nät. Det enda som inte finns är timer.

LCMR-1000 funkar bra på tolv volt också med relä för den spänningen.
jweteambananse
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by jweteambananse »

Hej!
Jag har också letat lösningar på kompatibiliteten mellan Tellstick Net och Nexa WDR-1 (Nexa Pro) men inte kommit närmare än detta inlägget som säger att det inte fungerar. Köpte Tellstick Nnet startpaket och ett par Nexa WDR-1 med tillhörande trådlösa Nexa väggbrytare (WT-2) häromda'n. Enligt säljaren var de kompatibla med varandra. Eller i alla fall sa de inte att de INTE var kompatibla. :( Jag får mottagarna att tändas och släckas med hjälp av Tellstick Net/Live men dimmer fungerar inte. Jag ser att väggströmbrytarna skickar flera koder när man dimmar men jag har inte lyckats lära Telldus Live att skicka dessa än.

- Är det någon som vet om det kommer en fix för detta i nästa version av Telldus Live för Tellstick Net och hur långt bort i tid är den i så fall?
Jag har letat vidare i länken som angivits tidigare i tråden (http://developer.telldus.com/ticket/267) och där ser ut som att man jobbar på att få med det i nästa release (milestone 2.1.2) men förbättringsärendet är gammalt och tråden är gammal så jag blir lite fundersam på om det jobbas på en lösning eller om jag måste försöka byta grejerna jag skaffat.

- Om jag måste byta WDR-1 mot t.ex. CMR-101, fungerar då fortfarande väggbrytarna (WT-2) tillsammans med CMR-101 eller måste jag byta väggbrytare också i så fall?

M.v.h. Johan
HSPalm
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by HSPalm »

Er det noe nytt på denne fronten? Skuffende å se at et problem som har finnes så lenge ikke er løst.

Om dette ikke løses må jeg se etter en annen løsning med disse to egenskapene:
1. Kompatibel med tellstick net
2. Naturlig dimmerfunksjon (holde knapp inne, ikke stå og vente på dimmeren for å stoppe den)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by etompau »

Har du läst denna tråd: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 9c5919d289

Här ger Telldus en uppdatering omkring Nexas pro-serie.

Dimmerfunktion ligger i enhetens hårdvara, så spörsmålet får riktas till Nexa i Göteborg.
fcamaka
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by fcamaka »

Har den fungerat för dig förut?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by krambriw »

Nexa pro dimmers har också begränsningen att du inte direkt kan ställa in absoluta dimmernivåer

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 703#p25703
fcamaka
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by fcamaka »

Hur kollar man vilken batch man har på tellstick.net?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by etompau »

fcamaka wrote:Hur kollar man vilken batch man har på tellstick.net?
Känner inte till att det finns några batch-versioner som skulle påverka funktionen. Mjukvaruversionen ser du under "Mina platser".
HSPalm
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by HSPalm »

Takk for svar folkens! Sånn det ser ut som i dag så må jeg enten ha en dimmer som "roterer" med veggbryteren men fungerer bra med tellstick net, ELLER en dimmer som fungerer naturlig med veggbryteren, men bare on/off med telefonen...
etompau wrote:Har du läst denna tråd: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 9c5919d289

Här ger Telldus en uppdatering omkring Nexas pro-serie.

Dimmerfunktion ligger i enhetens hårdvara, så spörsmålet får riktas till Nexa i Göteborg.
Nei, merkelig at jeg ikke har sett den? Tror jeg har sett andre tråder om samme emnet dog, men ikke så inngående. Takk!

fcamaka wrote:Har den fungerat för dig förut?
Nei, dette er en ny-installasjon. Jeg "glemte" å søke på nettet om dette fungerte eller ikke før jeg kjøpte :)

krambriw wrote:Nexa pro dimmers har också begränsningen att du inte direkt kan ställa in absoluta dimmernivåer

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 703#p25703
Vet du hva som skjer om man prøver å dimme da? Så lenge jeg kan dimme fra veggbryter er ikke det krise, men jeg må ha fungerende av/på. I dag har jeg kun "av" via telldus live.

etompau wrote:
fcamaka wrote:Hur kollar man vilken batch man har på tellstick.net?
Känner inte till att det finns några batch-versioner som skulle påverka funktionen. Mjukvaruversionen ser du under "Mina platser".
Står det skrevet at firmware versjon spiller noen rolle for mitt problem, eller er det stilt på sidelinjen? Bare lurer i tilfelle jeg bør oppgradere :)
HSPalm
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by HSPalm »

Jeg har gjort en ny oppdagelse...

Om jeg bruker koden til fjernkontrollen (WTE-1) så får jeg samme problemet som andre opplever, nemlig at lyset skrur seg av men ikke på igjen (via tellstick net. wte-1 fungerer)! MEN, "Learn"-knappen fungerer veldig godt som PÅ-knapp :D
Skulle så inderlig ønske at noen kunne løse dette problemet once and for all :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: NEXA Pro 433 MHz och TellstickNet verkar inte fungera ih

Post by etompau »

HSPalm wrote:Jeg har gjort en ny oppdagelse...

Om jeg bruker koden til fjernkontrollen (WTE-1) så får jeg samme problemet som andre opplever, nemlig at lyset skrur seg av men ikke på igjen (via tellstick net. wte-1 fungerer)! MEN, "Learn"-knappen fungerer veldig godt som PÅ-knapp :D
Skulle så inderlig ønske at noen kunne løse dette problemet once and for all :)
Pro-serien ser ut til at vare et usikkert kort, som heller ikke Nexa har fuld koll på.
Hör med Telldus om de kan hjelpe dig: http://www.telldus.se/support/index
Post Reply