TellEvent - applikation till iPhone

Moderator: Telldus

Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Karlvonoxelstjerna »

Äntligen vart den godkänd och måste säga grymt jobbat!

Har testat GPS staket funkade klockrent! Grannarna måste trott jag var tokig som körde fram och tebax med bilen några gånger hehe...
Ska testa lite mer och lägga upp flera punkter osv.
Enda som var skumt var att om man satte ner nålen så såg man ju den blå ringen vilket område som var aktivt men om man sen flyttade nålen så flyttades inte den blåa markering med. Vet dock inte om det har nån betydelse för funktionen så hårt testade jag det inte.

En fråga, vad kommer det sig att det är begränsningen vart satt till 100m?
Märkte att gps:en verkar väldigt exakt så går det inte att ha 50 eller 25m också?

Tips på en annan funktion som inte har nåt med gps staket att göra är en väckarklocka!
Många använder ju sin mobil idag som väckarklocka, om det fanns en i tellevent kan man kanske få så att den även triggar en händelse när klockan börjar ringa :)!
Vore kanon t.ex att ha den dimmra upp sovrummet,hallen och badrummet 50%. Man e ju så förbannat ljusskygg på morgonen också.
Kanske slå på kaffebryggaren.

Men åter igen sjukt bra jobbat det får bli 5 stjärnor på recensionen i appstore!
mountaindude
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by mountaindude »

Jag får inte geostaketet att fungera. Har provat följande:

- Slå på "GPS-staket" i TellEvent konfig. Får felmeddelandet "Du måste aktivera platstjänster för TellEvent innan du kan använda denna funktionen" (förutom att det sista ordet rent språkligt borde vara "funktion" så tror jag mig förstå vad som avses).
- Öppnar Settings-appen, går in i "Privacy" (jag har en iPhone 4S från Telia med engelska som språk), sen in i "Location Services". Där listas en massa appar som har Location Services statusen satt till "On". Problemet är att TellEvent inte finns med i listan alls. Letar jag på fel ställe?

Eventuellt gjorde jag misstaget att ha TellEvent-appen startad (i bakgrunden) samtidigt som jag uppgraderade den till senaste versionen via AppStore. Och att installationen därför inte blev riktigt korrekt? Men... Apple borde väl ha tagit höjd för (och sett till att det fungerar smärtfritt, eller i alla fall ger en varning om det kan bli problem) ett så pass troligt scenario kan man tycka...

Jag har också provat att ta bort appen helt från telefonen, installera om, logga in på Telldus Live igen - men samma problem.

Idéer?
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Karlvonoxelstjerna »

Jag har den där så du borde se den där!
Har för mig att jag läste tidigare i tråden att du måste ha iOS 6 för att få staket att fungerar i Tellevent.
Dock så borde den väl synas under "location services" i alla fall.
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Von Schnitzel »

Hmmmm... Jag kan inte heller hitta Tellevent under Platstjänster. (Har iOS 6)
mountaindude
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by mountaindude »

Karlvonoxelstjerna wrote:Jag har den där så du borde se den där!
Har för mig att jag läste tidigare i tråden att du måste ha iOS 6 för att få staket att fungerar i Tellevent.
Dock så borde den väl synas under "location services" i alla fall.
Jag har provat både med IOS 6.0 och 6.0.1, TellEvent dyker inte upp i listan över appar som får tillgång till locationdata för någon av versionerna.
Skumt. Och irriterande, skulle verkligen vilja få geo-staketet att fungera.
Nisse054
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlstad

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Nisse054 »

För mig tog det flera försök att få igång staketet. Jag klickade i appen och till slut funkade det.
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Von Schnitzel »

WTF? Jag testade att klicka ett antal gånger på knappen "GPS-staket" i appen och plötsligt körde den igång! Och dök upp i Platstjänster i Inställningar!

Mycket underligt, tack för tipset Nisse!
mountaindude
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by mountaindude »

Sjuuuukt konstigt. Nu fungerade det för mig också. Har nog provat 10+ gånger, och nu fungerade utan att jag gjort några ändringar.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Många verkar ha missförstått hur man hanterar GPS-staket.

För att visa kartan så måste man trycka på "GPS-staket" precis som man skulle gjort med de andra menyalternativen. Switchen som finns på samma rad används endast för att temporärt inaktivera respektive aktivera de GPS-staket som redan har ställts in.

Det är först när man antingen godkänt eller nekat TellEvent att använda ens position som den dyker upp under Platstjänster i iOS.

Jag skall fixa detta i en uppdatering så att det blir lite tydligare.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Karlvonoxelstjerna wrote:Äntligen vart den godkänd och måste säga grymt jobbat!

Har testat GPS staket funkade klockrent! Grannarna måste trott jag var tokig som körde fram och tebax med bilen några gånger hehe...
Ska testa lite mer och lägga upp flera punkter osv.
Enda som var skumt var att om man satte ner nålen så såg man ju den blå ringen vilket område som var aktivt men om man sen flyttade nålen så flyttades inte den blåa markering med. Vet dock inte om det har nån betydelse för funktionen så hårt testade jag det inte.

En fråga, vad kommer det sig att det är begränsningen vart satt till 100m?
Märkte att gps:en verkar väldigt exakt så går det inte att ha 50 eller 25m också?

Tips på en annan funktion som inte har nåt med gps staket att göra är en väckarklocka!
Många använder ju sin mobil idag som väckarklocka, om det fanns en i tellevent kan man kanske få så att den även triggar en händelse när klockan börjar ringa :)!
Vore kanon t.ex att ha den dimmra upp sovrummet,hallen och badrummet 50%. Man e ju så förbannat ljusskygg på morgonen också.
Kanske slå på kaffebryggaren.

Men åter igen sjukt bra jobbat det får bli 5 stjärnor på recensionen i appstore!
Jag testade med både 50 och 25 och kom gram till att det fungerade ibland, men oftast fungerade det inte och då var det bättre att ha 100 meter som minimum. Då har telefonen också en chans på sig att reagera innan du kommer fram till utsatt position.

Har funderat på väckarklocka, men det går tyvärr inte att göra i iOS. Man kan spela ett alarm, men applikationen "väcks" inte i bakgrunden då och då går det heller inte att tända eller släcka några enheter.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Von Schnitzel »

SebRaz wrote:Många verkar ha missförstått hur man hanterar GPS-staket.

För att visa kartan så måste man trycka på "GPS-staket" precis som man skulle gjort med de andra menyalternativen. Switchen som finns på samma rad används endast för att temporärt inaktivera respektive aktivera de GPS-staket som redan har ställts in.
Aha, det borde jag kanske fattat förstås. Hursomhelst, GPS-staketet verkar funka bra och är förstås helfräckt!
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by hader »

Jag tänkte använda GPS- staket med ljud istället för lyse, så jag köpte en NEXA ringklocka/710 som funkar med Tellstick och walla....
Nu ringer det i klockan när barnen lämnat skolan, eller frugan lämnat jobbet. hehehe tycker det är helt galet lite HarryPotter med pekaren somvisade på att alla barn var hemma. älskar den här funktionen tack. :P
V34
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by V34 »

Jag har iphone 4 med senaste ios och får inte igång gps-staketet:
"Fel, du måste aktivera platstjänster för tellevent innan du kan använda tjänsten"

Hittar inget alls om tellevent under platstjänster, har jag missat något uppenbart?
Jesse
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Jesse »

För att få plats med mer enheter utan att scrolla tänkte jag så här! Nu står det gruppens namn först och sedan de enheter som ligger där. Hade varit snyggt om man kunde dölja enheterna men att gruppnamnet stod kvar. Tryck på gruppnamnet så rullar enheterna ner. (Vet att du lagt en genväg där men kort tryck för att dölja / visa enheterna. Långt tryck för att komma till genvägarna)

Hade varit bra med någon form av export/backup av inställningarna av enheter grupper mm.
Har fyra iPhone och två ipads hemma. Gissa vem som får ställa in dessa :wink:

Slutligen vill jag säga att appen är grym. Hoppas du får hjälp med inspirationen till iPad appen.
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Bigert »

Suverän app. Några fixade buggar så är den ännu bättre. Bra WAF (Wife Acceptance Factor).
:clap:
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Post Reply