Switch King Pro

Moderator: Telldus

Post Reply
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Switch King Pro

Post by MartinV »

Switch King Pro är en applikation utvecklad för Windowsmiljö som ger dig möjlighet att styra fjärrströmbrytare m.h.a. en TellStick.

Applikationen består av två delar - en klient och en server. Både server och klient körs i Windows-miljö.
Serverdelen installeras som en Windows-tjänst på den dator där TellStick:en finns installerad.

Programmet innehåller bl.a. följande funktionalitet:
- Schemaläggning på/av för enheter som lagts upp i TelldusSetup
- Hänsyn till solens upp & nedgång (enheter släcks automatiskt när solen är uppe)
- Hänsyn till helgdagar
- Möjlighet att automatiskt sätta datorn i vänteläge/viloläge och väcka den igen
- Grafisk presentation av alla enheter och dess scheman
- Event log
- Presentation av framtida händelser

Klient och server kan installeras på samma dator men också på olika datorer. Programmet är avsett att användas inom det egna lokala nätverket.
Det är gratis att använda för upp till 8 enheter.

Minimikrav (system):
- Microsoft .NET Framework 3.5
- Tillåten kommunikation över port 8080 och 8081 mellan server och klient
- Drivrutin för TellStick installerad (minst 1.2.2)
- Administratörsrättigheter för installation

Serversidan installeras som tjänster som körs under "Local System Account". Tjänsterna startas automatiskt samtidigt som din dator startas.
Då tjänsten körs som "Local System Account" har den inte tillgång till de enheter som redan finns upplagda i Telldus Setup.
Istället krävs att Telldus ställs in till att använda "Shared Devices". Detta görs via registret, där "SharedDevices" måste sättas till "1" under registernyckeln [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Telldus\Devices].
Målet är att sköta detta per automatik i klienten och servern, men vi har inte hunnit riktigt dit än vilket gör att det kan krävas en manuell ändring i registret.

En första version av server och klient finns för nedladdning på http://www.switchking.se där vi också kommer att lägga upp manual och skärmdumpar under den närmsta tiden.

Vi uppskattar självklart frågor och kommentarer så väl som information om eventuella buggar.

/MartinV och Tomas
Last edited by MartinV on Fri Mar 27, 2009 11:16 pm, edited 1 time in total.
swedensouth
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Post by swedensouth »

Kanon!

Kom just hem från en fest och upptäcker att den nya versionen är utlagd :-)

Morgondagen är räddad..........

Tack skall ni ha

/Göran
Dell Dimension 8400 med WHS. Tellstick med 8 mottagare i villan och Switch King Pro V 0.5 / 0.5
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Häftigt

Post by zorro »

nerladdad och under installation :lol: :lol: :lol:
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Häftigt

Post by MartinV »

zorro wrote:nerladdad och under installation :lol: :lol: :lol:
Trevligt! Keep us posted :)

...och hojta om du behöver någon assistans. Det kan ju vara lite trix för att få till det eftersom det är den första versionen.
swedensouth
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Post by swedensouth »

Samma här, nerladdad och under installation.

Lite trixande med registret men fått igång klienten på samma dator som server-delen.

/Göran
Dell Dimension 8400 med WHS. Tellstick med 8 mottagare i villan och Switch King Pro V 0.5 / 0.5
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

swedensouth wrote:Lite trixande med registret men fått igång klienten på samma dator som server-delen.
För att komma förbi trixandet med registret kan man ändra det konto som tjänsten körs med så att det körs med samma konto som du loggar in med. Viktigt isf att man ändrar både på tjänsten "SwitchKing Framework Service" och på tjänsten "SwitchKing Invocation Service". De bör köra med samma konto - ett konto som har åtkomst att skriva i registret.

Då ska du kunna köra utan "SharedDevices". Det är lite pest eller kolera på den fronten just nu - antingen ändra i registret eller i kontot för tjänsten - :oops: men vi har som ambition att få det lite smidigare längre fram.
swedensouth
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Post by swedensouth »

Det var inget större problem.

Däremot kan jag inte köra klient från en annan dator här hemma mot WHS när serverdatorns branvägg är igång. Trots att jag i "Exceptions"-listan först la till "SwitchKing Service Host.exe" och provade. Sedan la jag till "tdtool.exe" och provade, till sist la jag till "SwitchKingPro.exe" och testade. Men inget hjälpte, slår jag ifrpn brandväggen fungerar det kockrent.

Kanske undanta en port? Vilken?

/Göran
Dell Dimension 8400 med WHS. Tellstick med 8 mottagare i villan och Switch King Pro V 0.5 / 0.5
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

Portarna som de båda tjänsterna använder är 8080 och 8081.

Det ska räcka med att öppna 8080 för att köra med klienten. Det är den porten som Framework Service använder.

Det läggs en loggfil i underkatalogen "Log" i där du installerat tjänsten. Om något går riktigt knas, eller verkar mystiskt - leta där och se om det står något "Error", "Critical" eller "Fatal".
swedensouth
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Post by swedensouth »

Det räckte med att öppna 8080!!

Tackar mycket

Nu kallar hustrun, städa uterummet :(

/Göran
Dell Dimension 8400 med WHS. Tellstick med 8 mottagare i villan och Switch King Pro V 0.5 / 0.5
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Installera Switch King på WHS

Post by Tobias »

Hej

Härligt jobbat grabbar!

Nu har man installerat Server på WHS samt öpnad port 8080 enligt ovan nämnda sätt.

Klienten går igång och ansluter fint till server men när jag testar att styra mottagare i manuellt läge får jag ingen reaktion och den står fortfarande som OFF. När jag går in på server och kollar services så är inte SwitchKingInvocationService startad.

Provar starta den men då failar den så jag gick in i event log och kollade som som gick fel. Där hittade jag följande error, där det ser ut som jagfår någon konflikt på port 8081. Är det någon som vet vad det är som använder den porten på WHS?

Event Type: Error
Event Source: SwitchKingInvocationService
Event Category: None
Event ID: 0
Date: 2009-03-28
Time: 18:03:19
User: N/A
Computer: MOM
Description:
Service cannot be started. System.ServiceModel.AddressAlreadyInUseException: HTTP could not register URL http://+:8081/SwitchKingInvocationServiceHost/ because TCP port 8081 is being used by another application. ---> System.Net.HttpListenerException: The process cannot access the file because it is being used by another process
at System.Net.HttpListener.AddAll()
at System.Net.HttpListener.Start()
at System.ServiceModel.Channels.SharedHttpTransportManager.OnOpen()
--- End of inner exception stack trace ---
at System.ServiceModel.Channels.SharedHttpTransportManager.OnOpen()
at System.ServiceModel.Channels.TransportManager.Open(TransportChannelListener channelListener)
at System.ServiceModel.Channels.TransportManagerContainer.Open(SelectTransportManagersCallback selectTransportManagerCallback)
at System.ServiceModel.Channels.TransportChannelListener.OnOpen(TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.HttpChannelListener.OnOpen(TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.CommunicationO...

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Mvh Tobbe
swedensouth
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Post by swedensouth »

Tobbe:

Jag kan inte hjälpa dig med port 8081-problemet men jag kan säga dig att på min WHS rockar det fett :D Inga problem med den port eller något annat.

/Göran
Dell Dimension 8400 med WHS. Tellstick med 8 mottagare i villan och Switch King Pro V 0.5 / 0.5
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Installera Switch King på WHS

Post by MartinV »

Tobias wrote:Klienten går igång och ansluter fint till server men när jag testar att styra mottagare i manuellt läge får jag ingen reaktion och den står fortfarande som OFF.
Va? Vill du styra mottagarna också? Nu tycker jag du har lite väl höga ambitioner. :lol:
Tobias wrote:där det ser ut som jagfår någon konflikt på port 8081. Är det någon som vet vad det är som använder den porten på WHS?
Invocation Service sköter just beräkningen av scheman och skickar signaler till mottagarna, så den är inte så dum att ha igång...

Om du har portar som kolliderar så kan du ändra porten för Invocation Service i filen "SwitchKing Service Host.exe.config" som ligger i samma katalog där tjänsten är installerad. Sök efter "8081" och ändra till "8082" eller något annat som passar. Ändra dock inte 8080 eftersom klienten då inte kan ansluta. Du bör starta om båda tjänsterna efter ändringen.

...och ta gärna en kopia på config-filen för säkerhets skull.
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Re: Installera Switch King på WHS

Post by Tobias »

Ahh Perfekt, that did it!

MartinV wrote:
Tobias wrote:Klienten går igång och ansluter fint till server men när jag testar att styra mottagare i manuellt läge får jag ingen reaktion och den står fortfarande som OFF.
Va? Vill du styra mottagarna också? Nu tycker jag du har lite väl höga ambitioner. :lol:
Hehe... Eh ja det är väl massa mottagare man "styr/kontrollerar" med hjälp avTellStick sändaren ochSwitchKing? :-)

MartinV wrote:Invocation Service sköter just beräkningen av scheman och skickar signaler till mottagarna, så den är inte så dum att ha igång...

Om du har portar som kolliderar så kan du ändra porten för Invocation Service i filen "SwitchKing Service Host.exe.config" som ligger i samma katalog där tjänsten är installerad. Sök efter "8081" och ändra till "8082" eller något annat som passar. Ändra dock inte 8080 eftersom klienten då inte kan ansluta. Du bör starta om båda tjänsterna efter ändringen.

...och ta gärna en kopia på config-filen för säkerhets skull.
Funkade som sagt kanon Tack för hjälpen!

Nu blir det till att confa schedules... pust!

Hmm undra om man åtminstonne kan köra reg. filen från annan dator in i registry på WHS för att importera alla devicer i registry eller kanske iinte får med allting då?

Mvh Tobbe
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Betala för full licens

Post by Tobias »

Hej igen

Jo Förresten jag har ungefär 13 devicer, vart ska jag sätta in pengar för att få en skarp licens?

Mvh Tobbe
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Installera Switch King på WHS

Post by MartinV »

Tobias wrote:Hmm undra om man åtminstonne kan köra reg. filen från annan dator in i registry på WHS för att importera alla devicer i registry eller kanske iinte får med allting då?
Det ska du kunna göra. Framför allt om du har samma inställningar gällande "SharedDevices" på båda.

Om du inte har det så krävs det att du först tar en export från registret och därefter ändrar i den fil som exporterats så att de nya enheterna hamnar på rätt plats i WHS. "Rätt plats" beror ju då på om du har gjort någon ändring i Switch King Server eller om du har satt tjänsten att köra på egna konton...

Nu är vi också inne på lite okänd mark som jag egentligen skulle behöva testa innan jag ger ngt tydligt svar, men jag har gjort så när jag har flyttat devicer från en burk till en annan.
Post Reply