Switch King

Moderator: Telldus

Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Tankar och ideer...

Post by Tobias »

Hej igen

Är som sagt väldigt färsk på Switch King än så länge så ha överseende med om jag missat naågot :D

Fundering 1:
Nu direkt när jag började lägga upp enheter och skulle konfa scheman så stötte jag på en tanke.

Jag saknar en kryssruta i on/off events för kontrollera på sunrise (samt kanske även offset) istället för på klockslag.

Orsaken är följande scenario:
Jag tänder varje morgon vid uppstigning. Sedan skulle jag vilja att den släcker vid solnedgångistället för vid klockslag, för att och sedan alltid tända typ 17.00 (om solen är nere) när familjen kommer hem från jobbet.

Som jag förstår så måste jag för att lösa det nu lägga in en extra off event någonstans typ mitt på dagen t.ex. kl 12 och sen en on kl 17

Tips:
Inget problem men det Vore jäkligt enkelt med en enkel kopieringsfunktion där man kan välja att kopier schema från annan device.

Mvh Tobbe
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tankar och ideer...

Post by MartinV »

Tobias wrote:Jag saknar en kryssruta i on/off events för kontrollera på sunrise (samt kanske även offset) istället för på klockslag.

Orsaken är följande scenario:
Jag tänder varje morgon vid uppstigning. Sedan skulle jag vilja att den släcker vid solnedgångistället för vid klockslag, för att och sedan alltid tända typ 17.00 (om solen är nere) när familjen kommer hem från jobbet.
Antar att du menar att det ska släcka vid soluppgång :)? Vi har löst det "rent tekniskt" och jobbar på att få till gränssnittet för att få det så smidigt som möjligt.

Angående scheman så kommer det i den nya versionen bl.a. att finnas möjlighet att koppla ihop flera enheter i samma schema.
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Hej Tobias

Fundering 1: som du hade fungerar redan i Switch King.
Jag har satt upp följande för min ute belysning och det fungerar som du vill ha det.

Bockat i rutan för Take sunrise/sunset into consideration.
Tänd tex 05:45 och Släck 09:00
Tänd igen 15:00 och släck 23:00

Lyset kommer då tändas 05:45 på morgonen och släcker igen 07:45 (när solen går upp)
Sedan tänder det igen 16:20 (när solen är på väg ner) och släcker 23:00

mvh
Martin
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Re: Tankar och ideer...

Post by Tobias »

MartinV wrote:
Tobias wrote:Jag saknar en kryssruta i on/off events för kontrollera på sunrise (samt kanske även offset) istället för på klockslag.

Orsaken är följande scenario:
Jag tänder varje morgon vid uppstigning. Sedan skulle jag vilja att den släcker vid solnedgångistället för vid klockslag, för att och sedan alltid tända typ 17.00 (om solen är nere) när familjen kommer hem från jobbet.
Antar att du menar att det ska släcka vid soluppgång :)? Vi har löst det "rent tekniskt" och jobbar på att få till gränssnittet för att få det så smidigt som möjligt.

Angående scheman så kommer det i den nya versionen bl.a. att finnas möjlighet att koppla ihop flera enheter i samma schema.
Hehe ja precis det menade jag :-)

Ja men det låter jätte bra det.

Förresten har ni funderat något på att lägga in stöd för att styra på temperatur liknande NexaHome lösningen?

Samt även kanske något typ av öppet input-gränssnitt om man t.ex skulle ha en 1-wire tempgivare/skymningsrelä som då Switch King kan läsa input ifrån. Då skulle möjligheterna vara "oändliga" :-)

Mvh Tobbe
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tankar och ideer...

Post by MartinV »

Tobias wrote:Förresten har ni funderat något på att lägga in stöd för att styra på temperatur liknande NexaHome lösningen?

Samt även kanske något typ av öppet input-gränssnitt om man t.ex skulle ha en 1-wire tempgivare/skymningsrelä som då Switch King kan läsa input ifrån. Då skulle möjligheterna vara "oändliga" :-)
Temperaturstyrning är jag själv i behov av - det säger väl en del :). Vi kommer dock att fixa iordning basfunktionerna med tid + solens upp- och nedgång.

1-wire är också väldigt spännande. Där finns häftiga möjligheter. Modellen som vi byggt upp är anpassningsbar så det finns möjlighet för oss att utöka med andra källor längs vägen.
heliotropen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Miniwebbserver?

Post by heliotropen »

Finns det planer att ha en enkel webbserver i programmet så att man kan styra sina lampor med sin telefon till exempel? Jmf NexaHome.

/Fredrik
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Ny licensnyckel för Switch King, giltig till 2009-07-01, finns nu upplagd på hemsidan:

http://www.mekoflex.se/switchking/License.asp

För att uppdatera licensnyckeln i Switch King:
Välj "About Switch King" i Help-menyn och klicka därefter på "Enter License Key"
Last edited by tomas on Tue Mar 03, 2009 8:42 pm, edited 1 time in total.
tofa
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Miniwebbserver?

Post by tofa »

heliotropen wrote:Finns det planer att ha en enkel webbserver i programmet så att man kan styra sina lampor med sin telefon till exempel? Jmf NexaHome.

/Fredrik
Det här vore en kanon grej, så man kan styra allt via mobilen, Webstick som redan finns får jag inte att fungera ordentligt

Tack för en kanon produkt

//Tomas
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Tänkte förtydliga lite saker som kanske inte är helt uppenbara. I Switch King är schemat för respektive enhet basen för när enheten ska vara på/av. Ovanpå det kan man sedan slå på funktionen för soluppgång/nedgång. Anledningen till varför inte soluppgång/solnedgång ingår i själva schemat är för att klara fler fall än att bara kunna stänga av vid soluppgång (och slå på vid solnedgång).

Exempel 1 (för soluppgång):
Schemat är På kl 06:00 och Av kl 08:00. "Take sunrise/sunset into consideration" är markerad.

Solen går upp kl 06:30 -> På kl 06:00, Av kl 06:30 (soluppgång)
Solen går upp kl 05:50 -> inget händer, enheten förblir Av (pga att solen är uppe)
Solen går upp kl 09:30 -> På kl 06:00, Av kl 08:00 (enligt schema)

Fallet att enhet slås av enligt schema kl 08:00 är användbart om du t ex går hemifrån runt 8 och inte vill att lampor ska lysa bara för att solen är nere.

Exempel 2:
Schemat är På kl 06:00 och Av kl 13:00. "Take sunrise/sunset into consideration" är markerad.

I praktiken slår då enheten På kl 06:00 och Av när solen går upp.

Exempel 3 (för solnedgång):
Schemat är På kl 17:00 och Av kl 23:00. "Take sunrise/sunset into consideration" är markerad.

Solen går ner kl 18:00 -> På kl 18:00 (solnedgång), Av kl 23:00
Solen går ner kl 15:00 -> På kl 17:00 (enligt schema), Av kl 23:00

Exempel 4:
Schemat är På kl 06:00 och Av kl 23:00. "Take sunrise/sunset into consideration" är markerad.

Enheten går På kl 06:00, Av när solen går upp, På när solen går ner och Av kl 23:00. Om solen skulle gå upp före 06:00 eller ner efter 23:00 så kommer detta att hanteras.

Med parametern "Sunrise/Sunset offset" så kan man justera tiden för när enheten ska slås På/Av jämfört med den verkliga soluppgången/solnedgången.

I nästa generation Switch King kommer man dessutom att kunna styra på enbart soluppgång eller solnedgång om man skulle vilja det.

Martin, vad du skrev är helt korrekt.
Leito
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Leito »

@tomas

Klockren beskrivning, tackar. Väldigt logiskt och bra uppbyggt.... väntar med STOR spänning på nästa version. Heja, heja heja....
Hjcrx314
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Post by Hjcrx314 »

Hej
Har läst mycket posotivt och tänkte testa programmet.
Tyvärr vill det inte starta ordentligt. :(
Får texten nedan.
Vad är fel?
/jan


See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
File name: 'System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089'
at HomeAutomation.frmMain.AddControlsToDevicePanel()
at HomeAutomation.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Form.OnLoad(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Form.OnCreateControl()
at System.Windows.Forms.Control.CreateControl(Boolean fIgnoreVisible)
at System.Windows.Forms.Control.CreateControl()
at System.Windows.Forms.Control.WmShowWindow(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ScrollableControl.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ContainerControl.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Form.WmShowWindow(Message& m)
at System.Windows.Forms.Form.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

WRN: Assembly binding logging is turned OFF.
To enable assembly bind failure logging, set the registry value [HKLM\Software\Microsoft\Fusion!EnableLog] (DWORD) to 1.
Note: There is some performance penalty associated with assembly bind failure logging.
To turn this feature off, remove the registry value [HKLM\Software\Microsoft\Fusion!EnableLog].



************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
SwitchKing
Assembly Version: 0.2.3.4
Win32 Version: 0.2.3.4
CodeBase: file:///C:/Program%20Files/SwitchKing/SwitchKing.exe
----------------------------------------
System.Windows.Forms
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
----------------------------------------
System
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
System.Drawing
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
----------------------------------------
System.Xml
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
----------------------------------------
System.Configuration
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
----------------------------------------
zoqqrkj6
Assembly Version: 0.2.3.4
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
pwqo0s7-
Assembly Version: 0.2.3.4
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
TellStick.NET
Assembly Version: 0.1.0.37585
Win32 Version: 0.1.0.0
CodeBase: file:///C:/Program%20Files/SwitchKing/TellStick.NET.DLL
----------------------------------------

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
<system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

Hjcrx314 wrote:System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
Detta tyder på att du inte har .NET Framwork 3.5 installerat.

Du hittar det på:
http://www.microsoft.com/downloads/deta ... da479ab0d7
Post Reply