Regnmätare?

Moderator: Telldus

Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regnmätare?

Post by Von Schnitzel »

Tips på regnmätare? Inte för att jag riktigt vet vad jag skulle använda den till, men det har väl aldrig hindrat oss förr? :wink:
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regnmätare?

Post by beppogg »

kan tyvärr inte hjälpa dig men gillar din inställning!
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Regnmätare?

Post by Zapper »

Är det inte enklast med väderstationen från CO den har en vippande regnmätare med ca 0,3 mm per tick.
Dock måste man göra lite felkorrigering av värdet iom att fel i överföringen kan ställa till det ibland.
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Sagt och gjort vart tvungen att hugga en regnmätare för att testa och tog den som kommer från samma tillverkare som gör tempmätaren som säljs på teknikmagasinet "jenkinsbird".

Köpte regnmätaren på jula http://www.jula.se/tradlos-regnmatare-794051 tellstick duon snappar upp den, men värdet är helt åt skogen! :?
Kanske kan komma stöd till den sen får man hoppas.

Btw nån som fått en regnmätare att funka som den ska mot en Duo eller Tellstick.
Zapper vilken väderstation syftar du på? Samt vilka värden kan snappas upp korrekt :)?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Regnmätare?

Post by Zapper »

Artikelnummer 36-3242
Har egen USB så man behöver ej koppla mot tellstick och den kan lagra drygt 4000 omgångar med värden med inställbart intervall.
Man kan använda http://code.google.com/p/weatherpoller/ å skapa ett cronscript för att lagra datan. enklast som CSV dock skall man kolla en felbit och pipa datan till en annan fil eller /dev/null då denna är satt. Dock hittar den inte felet varge gång så man bör göra en sanity check på värden man får in för säkerhetsskull.

Har inte orkat göra en sanity check än för jag e lat. Det händer inte så fruktansvärt ofta med mina mottagningsförhållanden.
Sen kan man bara köra gnuplot på filen man appendar med datan och leka så mkt man har lust.

Regnmätaren skall man däremot kolla ordentligt för att den nollställs vid batteribyte eller att räknaren trillar runt, samt att om man får en lagom störning på signalen kan man få räknaren att gå 500 -> 345 -> 501 vilket gör att man får väldigt fel i datan. Men med lite lagom lookbehind så går det att fixa.
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Von Schnitzel »

Karlvonoxelstjerna wrote:Köpte regnmätaren på jula http://www.jula.se/tradlos-regnmatare-794051 tellstick duon snappar upp den, men värdet är helt åt skogen! :?
Hmmm... Höll den i handen idag men fegade ur. (Köpte smörjfett istället. Var ju tvungen att köpa nå't.) På vilket sätt visar den fel?
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Von Schnitzel wrote:
Karlvonoxelstjerna wrote:Köpte regnmätaren på jula http://www.jula.se/tradlos-regnmatare-794051 tellstick duon snappar upp den, men värdet är helt åt skogen! :?
Hmmm... Höll den i handen idag men fegade ur. (Köpte smörjfett istället. Var ju tvungen att köpa nå't.) På vilket sätt visar den fel?
Ja du den ger olika konstiga värden varje gång man häller lite vatten på den ;). T.ex står det 0.9mm regn i displayen så fick jag en ett värde på duon på 23,6.
Sen hällde lite mer vatten så det vart 1,8mm, då visade duon 156 eller vad det var osv. Allt från -200 till +200 dyker upp när man fipplar med den. Så tjaaa tar emot data gör den, men den vet inte riktigt vad :).
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Zapper wrote:Artikelnummer 36-3242
Har egen USB så man behöver ej koppla mot tellstick och den kan lagra drygt 4000 omgångar med värden med inställbart intervall.
Man kan använda http://code.google.com/p/weatherpoller/ å skapa ett cronscript för att lagra datan. enklast som CSV dock skall man kolla en felbit och pipa datan till en annan fil eller /dev/null då denna är satt. Dock hittar den inte felet varge gång så man bör göra en sanity check på värden man får in för säkerhetsskull.

Har inte orkat göra en sanity check än för jag e lat. Det händer inte så fruktansvärt ofta med mina mottagningsförhållanden.
Sen kan man bara köra gnuplot på filen man appendar med datan och leka så mkt man har lust.

Regnmätaren skall man däremot kolla ordentligt för att den nollställs vid batteribyte eller att räknaren trillar runt, samt att om man får en lagom störning på signalen kan man få räknaren att gå 500 -> 345 -> 501 vilket gör att man får väldigt fel i datan. Men med lite lagom lookbehind så går det att fixa.
Oki oki så det är med andra ord inte bara att ;)....
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Regnmätare?

Post by Zapper »

Det är nästan bara att :) skriver en del i php iställer för shellscript iom att jag personligen tycker shell e lite knöligt att mangla data med som inte är hög med linjära operationer.

På enklaste sätt annars e

Code: Select all

#! /bin/bash
cd /till/nån/katalog/att/spara/data/i

INP=`wsp -e`
TEST=`echo "$INP" | cut -d"," -f33 | cut -d" " -f2`

if [ "$TEST" == "0" ]
        then
                echo $INP >> vaderdata.dat
                ./dbStore.php "$INP"
                echo $INP >> `date +"byMonth/%Y-%m"`.dat
        else
                echo $INP >> faultyData.dat
fi
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Zapper näe det var ju inte många rader kod.

Men jag e helt ny på det här och tänkte försöka ge mig på att göra lite script.
Men jag måste nog läsa lite från grunden, kan lista ut vad varje rad gör, men att sen skriva nåt eget är just nu e hopplöst.

Men däremot har jag kollat lite vad för värden som kommer in på min regnmätare.
Varje tick på regnmätaren visar i Eventghost ett värde på 25,6, som den plussar.
Så det börjar på 0.0 sen blir det +25,6 " +51,2 " +76,8 osv upp till +179,2.
Sen när den kommit upp till ett värde av +179,2 så slår nästa tick om och blir -0,0. Som sen fortsätter med -25,6 "-51,2" -76,8 och sen till -179,2.
För att sen börja om på 0,0 igen och så fortsätter proceduren.
Varje tick på regnmätaren skall igentligen vara 0,3mm.

Så min tanke var att det borde ju gå att helt enkelt skriva nåt i stil med att man hämtar in värdet till en variabel delar det med 25,6 och tar det gånger 0,3 sen printar ut värdet.

Sen måste scriptet naturligtvis kolla så att värdet som kommer in har ändrats innan den plussar på.
Eftersom den skickar värdet ungefär varje minut, annars blir det väldans mycke regn ;).
Men känns inte som nån jätte big deal för den som e bra på skriva script. :D
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Regnmätare?

Post by Zapper »

Vill man bara få igång det å inte bry sig om att lagra i databas å felkorrigering kan man bara ta
(Detta förutsätter att man laddat hem och kompilerat weatherpoller samt att programmets binär heter wsp på din path)

Code: Select all

#! /bin/bash
cd /till/nån/katalog/att/spara/data/i
wsp -e >> vaderdata.csv
Spara detta script takeReading.sh i mitt fall och gör scriptet körbart och kör sedan detta var 5e minut i cron.

Öppna en consoll på din linuxmaskin å kör kommandot
crontab -e

lägg i denna rad i filen som dyker upp.
*/5 * * * * /home/username/mapp/med/ditt/script/takeReading.sh

spara å det är klart.

Hade döpt mina filer till dat av nån anledning men det är egentligen csv filer.
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Zapper wrote:Vill man bara få igång det å inte bry sig om att lagra i databas å felkorrigering kan man bara ta
(Detta förutsätter att man laddat hem och kompilerat weatherpoller samt att programmets binär heter wsp på din path)

Code: Select all

#! /bin/bash
cd /till/nån/katalog/att/spara/data/i
wsp -e >> vaderdata.csv
Spara detta script takeReading.sh i mitt fall och gör scriptet körbart och kör sedan detta var 5e minut i cron.

Öppna en consoll på din linuxmaskin å kör kommandot
crontab -e

lägg i denna rad i filen som dyker upp.
*/5 * * * * /home/username/mapp/med/ditt/script/takeReading.sh

spara å det är klart.

Hade döpt mina filer till dat av nån anledning men det är egentligen csv filer.
Mmm om jag hade en linux maskin. Kör min duo från en Asus mini laptop med windows7 starter och eventghost :) ....
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Regnmätare?

Post by Zapper »

Karlvonoxelstjerna wrote:
Zapper wrote:Vill man bara få igång det å inte bry sig om att lagra i databas å felkorrigering kan man bara ta
(Detta förutsätter att man laddat hem och kompilerat weatherpoller samt att programmets binär heter wsp på din path)

Code: Select all

#! /bin/bash
cd /till/nån/katalog/att/spara/data/i
wsp -e >> vaderdata.csv
Spara detta script takeReading.sh i mitt fall och gör scriptet körbart och kör sedan detta var 5e minut i cron.

Öppna en consoll på din linuxmaskin å kör kommandot
crontab -e

lägg i denna rad i filen som dyker upp.
*/5 * * * * /home/username/mapp/med/ditt/script/takeReading.sh

spara å det är klart.

Hade döpt mina filer till dat av nån anledning men det är egentligen csv filer.
Mmm om jag hade en linux maskin. Kör min duo från en Asus mini laptop med windows7 starter och eventghost :) ....
Till just den väderstationen tror jag du isf är körd, har inte sett att man skulle kunna kompliera weatherpoller på windows. Och det till väderstationen medföljande programmet är rätt så värdelöst.
Big Pete
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Big Pete »

Har gått och sneglat på lite olika regnmätare och tycker att det vore användbart så man har något att snacka om runt fikabordet på jobbet... ;-)

Misstänker att det är ingen som fungerar "plug and play" men är det någon här som har testat Oregon Scientifics regnmätare RGR122?
engberg
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by engberg »

Var det någon som fick julas regnmätare att funka ? Vore mycket intressant =) http://www.jula.se/tradlos-regnmatare-794051
Post Reply