Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by folkeorg »

Har en "gammal" Tellstick samt ett antal Nexa PB-3. En av dem går inte att tända med Tellstick och Telldus Center/NexaHome, däremot går det bra att släcka uttaget. Uttaget går åxå bra att både tända och släcka med fjärrkontrollerna. Har testat att läsa om uttaget men det är samma, stickan kan inte tända.
Tror inte det är något räckviddsproblem för det finns andra uttag som sitter betydligt längre bort och de går att styra varja gång, dessutom går det ju att släcka uttaget..

Någon som haft samma problem? Det är som sagt bara ett uttag av 6 som trasslar så..
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by micke.prag »

Kan det vara en ON/OFF fast inställd som dimmer?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by folkeorg »

Näe, Telldus Center säger "Self-learning ON/OFF" så det verkar ju rätt.
Märkligt att den inte kan tända men släcka går bra..
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by MartinV »

Jag hade motsvarande problem igår men med en LWMR-230 (http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm).
Kom då ihåg ett gammalt "trick" som gällde för PB-3-mottagarna och vände den upp och ner i dosan. Efter det så svarar den både på On och Off som CodeSwitch (innan enbart On).
Om man kodade den som SelfLearning var det dock fortfarande problem med släckning, men tändning fungerade...

Det finns en hög med PB-3-användare som kan vittna om att vändning av uttaget kan lösa en del problem... :roll:
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by Zapper »

Har haft PB3or som bara de har legat på snedden (dvs en grendosa på golvet har tippat), slutat ta emot.
Sen har jag gjort distanstester med dem och de jag hade så var räckvidden på OFF bra mkt längre än ON.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by folkeorg »

Flyttade brytaren till ett annat uttag på andra sidan rummet, längre bort från Tellstick men även längre bort från nätverkspluggen som satt i samma eluttag. Kanske trivs de inte ihop?
Nu fungerar det iaf! Tydligt att man måste provköra ordentligt innan man kan lita på fuktionen..
karlj
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick kan släcka men inte tända Nexa PB-3

Post by karlj »

Jag har märkta samma sak. Att vända eller vrida på en PB-3 gör att mottagningen funkar annorlunda (antennen inuti riktas om helt enkelt).

Jag har också märkta att mottagningen på nya PB-3 inköpta i år och sådan som är några år gamla har väldigt olika mottagning. De nya funkar på mycket längre avstånd, medan de gamla inte alls gör det. Funderar på att slänga alla gamla och köpa nya. Kanske fler har märkt samma sak? Inte omöjligt att hårdvaran förbättrats.
Post Reply