Ticket #84 - multipla sensorvärden

Moderator: Telldus

Post Reply
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by Videonisse »

Jag har ett gäng UPM-termometrar och vill gärna logga temp- och luftfuktighetsdata från dessa till en databas.

Ett sedan länge känt problem (Ticket #84)är ju att dessa broadcastar samma data flera gånger med ngn sekund mellanrum och all data som min Tellstick Duo tar emot skickas ut på APIet. Varje sensor skickar data 1 ggr/min. Detta orsakar ju att en hel del dubbletter skapas i den tredjeparts appl som sparar ned till databasen (MySQL i mitt fall).

Finns det någon betaversion av Telldus Center (för Win 7) som jag kan ta del av som kanske har en fix för detta implementerat?

Ticket #84 "Only one device event callback for each event": http://developer.telldus.com/ticket/87
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by micke.prag »

Ticket #84 är fortfarande öppet = inte fixat.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by Videonisse »

Ok, är det rimligt att en beta med fix dyker upp i år eller kommer det ta längre tid?

Problemet drabbar ju alla tredjepartsapplikationer och när nu sensorer i övrigt fungerar bra så vore det ju skönt att få till även detta :-)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by micke.prag »

Vi har ingen beta planerad i dagsläget.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by Jaxån »

Det rimliga är väl att programmet själv bara lagrar nya loggvärden och inte dubletter?

För att avgöra om det är en dublett så kan man vilja ha en hysters och den kan ju inte Telldus känna till. Vissa fall vill man kanske att ändring på bara 0,1 grad skall betraktas som samma värde medans i ett annat fall så kan ändringar på +-1 grad betraktas som samma värde som tidigare. Man kan även betrakta inrapporterade värden som en handskakning för att se att systemet fungerar. När mätvärden slutar komma in så kan det vara en indikation på att något är fel, exempelvis som indikator att batteri är slut i sändaren.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by krambriw »

Exakt så gör jag i EG
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by Videonisse »

Det ena motsätter ju inte det andra. Är ju super om det i tredjepartsapplikationerna går att utvärdera värderna och kunna anpassa vad som sparas etc.

Men kan ni komma på överhuvudtaget någon anledning varför ett unikt värde från en sensor (dvs samma värde samt timestamp) triggar mer än ett event?

Anledningen till att enheterna skickar samma värde flera gånger är ju att de saknar tvåvägskommunikation och således inte kan få bekräftat att datat har kommit fram. Genom att skicka samma värde minst 2 ggr ökar ju chansen att den mottages. När första värdet kommit fram har ju övriga inget syfte längre och borde då av Tellstick:en filtreras bort.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ticket #84 - multipla sensorvärden

Post by Jaxån »

Åh, samma data OCH timestamp, det missade jag. Ja, då har du ju rätt att det känns onödigt.

Jag trodde du menade att samma värde sändes efter varandra, men vid olika tillfällen. Sorry. :)
Post Reply