Ny Tellstick.Net användare...

Moderator: Telldus

Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Det börjar bli pinsamt...
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Jag skickade nyss in följande support-fråga:
Hej,

Jag köpte en Tellstick.net i Juli som jag hade för avsikt att använda som mottagare av signaler från magnetkontakter och andra enheter.
Jag blev lite förvånad över att ni inte hade något stöd för detta i Telldus Live, då ni marknadsför den med "It is also capable receiving signals from different devices."

Den 17 Juli berättade Stefan Persson från er på ert forum att ni hade stödet för fjärrkontroller klart och distribuerat på servrarna, men att ni inte skulle aktivera det innan semestrarna var slut, vilket var fullt rimligt.
Därefter har vi varit många som ställt frågan om vad som händer, men helt utan någon respons från er.

Om ni inte inom *väldigt* kort tid kommer med besked om hur ni planerar att lösa detta problem vill jag häva mitt köp och planerar istället att investera i en RFXLAN, då den faktiskt har den funktionalitet som de marknadsför.

Hittills har jag dragit mig för det, då det kommer att drabba den återförsäljare som jag har köpt av mer än er.
Men med tanke på aktiviteten här är förhoppningen om svar inte särskilt hög...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by micke.prag »

Mottagandet av fjärrkontroller en stor uppdatering med omskrivningar av hela systemet och kommer att öka belastningen på våra servrar. Vi kommer inte aktivera dessa funktioner förrän vi är helt bekväma med att våra servrar kommer klara belastningen. Vi kommer även att göra det i etapper för att öka belastningen stegvis. Vår prioritering är främst stabilitet, därefter funktioner.
P.g.a. detta kan och kommer vi inte kunna säga när funktionen finns tillgänglig för alla.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Jag har försökt att formulera någon kommentar kring att det är trevligt att äntligen få höra något från er i tråden utan att vara sarkastisk, men ger upp...

stefan.persson wrote:Det är så pass färdigt att alla Telldus Live!-servrarna redan är uppdaterade och förberedda.
stämmer inte längre?

Tolkar jag dig rätt om jag omformulerar det såhär?:
Telldus.net kommer inom en okänd, men troligtvis lång framtid enbart vara något för dem som vill styra mottagare och ta mot temperaturer, förhoppningsvis även stabilt inom en rimlig framtid.
De som vill använda sig av fjärrkontroller, magnetkontakter, brandvarnare, rörelsesensorer, skymningsreläer, dörrklockor etc. bör se sig om efter andra alternativ.

Om jag tolkat er rätt borde ni ha en varningstext på produktsidan om att det är en beta-produkt som är långt från färdigutvecklad så att inte fler råkar köpa den av misstag.
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by oden_de »

Dowser wrote:Om jag tolkat er rätt borde ni ha en varningstext på produktsidan om att det är en beta-produkt som är långt från färdigutvecklad så att inte fler råkar köpa den av misstag.
Jup, jag tro redan det var en misstag.
beta-produkt är ett bra namn för NET versionen, tyvärr.
Bäst är också om man är programmerare om man vill skaffa sig produktet.
Så är det en dyr fjärrkontroll.
Last edited by oden_de on Fri Sep 14, 2012 1:41 pm, edited 1 time in total.
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Priset stör mig inte nämnvärt, då jag inte ser priset som något problem med RFXLAN som kostar 1800:-, men funktionaliteten ska motsvara det som marknadsförs, oavsett pris.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by micke.prag »

@Dowser: Citatet från Stefan stämmer självklart fortfarande. Varför skulle det inte längre gälla?

Ytterligare verkar det vara lite missförstånd var det gäller mottagning. Vi tar emot signaler. Vi har en sensorsida där vi tar emot temperaturer samt luftfuktighet. Det är rörelsesensorer samt magnetkontakter vi ännu inte behandlar. Är det någon annanstans där det är tvetydigt vad för funktioner TellStick Net har eller inte har vore vi tacksamma om ni kan uppmärksamma oss på detta så vi kan förtydliga det så att inga fler missförstår produkten.

Att TellStick Net skulle vara en beta-produkt håller jag inte alls med om. Hur Telldus jobbar (och alltid gjort) är att efter vi släppt en produkt jobbar vi vidare och släpper nya funktioner och utökar användningsområdet till den. Till skillnad mot många andra företag släpper vi inte utvecklingen av äldre produkter. Ett väldigt tydligt exempel på detta är att vår första version av TellStick (släppt 2006) fortfarande är kompatibel och får uppdateringar.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Orsaken till att jag undrar om Stefans citat fortfarande stämmer är att jag har svårt att få ihop dessa två påståenden:
stefan.persson wrote:Det är så pass färdigt att alla Telldus Live!-servrarna redan är uppdaterade och förberedda.
micke.prag wrote:Mottagandet av fjärrkontroller en stor uppdatering med omskrivningar av hela systemet och kommer att öka belastningen på våra servrar.
Men omskrivningen är kanske redan klar?
micke.prag wrote:Det är rörelsesensorer samt magnetkontakter vi ännu inte behandlar.
Samt fjärrkontroller och allt annat utom just specifikt det som kan räknas som sensorer om jag förstått det hela rätt?
micke.prag wrote:Är det någon annanstans där det är tvetydigt vad för funktioner TellStick Net har eller inte har vore vi tacksamma om ni kan uppmärksamma oss på detta så vi kan förtydliga det så att inga fler missförstår produkten.
Om du läst denna tråden så borde det vara uppenbart sedan en lång tid tillbaka att rätt många fler än jag inte insåg att vi köpte en produkt som *enbart* kan ta mot sensorer. Jag hade redan tidigare en Tellstick, så sända signaler var inte det jag var ute efter när jag köpte denna enhet.

Vad sägs om att ändra texten på http://www.telldus.se/products/tellstick_net
It is also capable receiving signals from different devices.
till "It is also capable receiving signals from compatible sensors." och hänvisa till listan över kompatibla sensorer?

Sedan skriver ni på http://www.telldus.se/products/compability
TellStick Duo and TellStick Net can receive signals from the following brands

Remote controls from:

Anslut - Self learning
Brennenstuhl - Code switch
Bye Bye Standby - Code switch
Chacon - Self learning
CoCo Technologies - Self learning
Elro - Code switch
GAO - Self learning (not dimmers)
HomeEasy (UK only) - Self learning
Intertechno - Self learning
Kappa - Self learning
KlikAanKlikUit - Self learning
Nexa - Self learning
Proove - Self learning
Rusta - Self learning
Sartano - Code switch
Waveman - Code switch
X10 - Code switch
Vilket ju är en direkt lögn i dagsläget. Eller i allafall en stark överdrift, då sändaren kan ta mot signalen rent tekniskt, men det hjälper ju ingen kund...
micke.prag wrote:Att TellStick Net skulle vara en beta-produkt håller jag inte alls med om. Hur Telldus jobbar (och alltid gjort) är att efter vi släppt en produkt jobbar vi vidare och släpper nya funktioner och utökar användningsområdet till den.
Det är något som jag absolut inte klagar på, problemet är att ni marknadsför produkten med att den har funktioner som inte redan är utvecklade. Om det bara var så att ni utökade funktionaliteten från ett grundläge där det ni säljer motsvarar det ni marknadsför vore det en helt annan sak.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by micke.prag »

Ja, omskrivningen är klar och Telldus Live!-servrarna har de tekniska förutsättningar som krävs. Däremot måste vi göra ändringar för frontenden för att kunna släppa på användare stegvis. Detta krävs för att kunna vara säkra på att servrarna håller sig stabila.

Tack för dina påpekanden. Jag håller med om att det kan tolkas tvetydigt. Det ska förhoppningsvis vara tydligare nu.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

micke.prag wrote:Tack för dina påpekanden. Jag håller med om att det kan tolkas tvetydigt. Det ska förhoppningsvis vara tydligare nu.
Tvetydigt?
Nu är det korrekt och med den beskrivningen hade jag avstått från att köpa en Tellstick.Net då den inte klarar det jag vill göra.

Har ni något förslag på vad vi kunder som har blivit lurade av ert felaktiga marknadsföringsmaterial ska göra?
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

För att förtydliga:
Jag använder X10 (ett 30-tal enheter) och Plugwise (ett dussin enheter) när jag vill styra el-förbrukare. För mätning använder jag 1-wire (ett 30-tal sensorer).
Mitt syfte med köpet av en Tellstick.Net var specifikt att ta mot signaler från ett par dörrklockor och ett antal magnetkontakter. (För att kombinera med några av de kameror jag har för att logga och skicka mail etc)

Majoriteten av mina enheter styr och loggar jag från en linux-server, vilket innebar att en Tellstick.Net var det bästa valet enligt era produktsidor.

Jag har följt er utveckling en längre tid och har tyckt ni verkat vara ett lovande företag, därför gjorde jag det aktiva valet att vänta på era produkter, trots alla försenade deadlines och problem med leveranser.

När jag väl får produkten och vill börja använda den visar det sig att ni inte har den funktionalitet som ni fram till igår utlovade, så jag ställer en fråga här och får svaret att mottagning av data är klart, men att ni väntar på att semestrarna ska vara över innan ni aktiverar det. Helt okej svarar jag, då mottagning är det enda jag är ute efter, resten löser jag i min egen server. Sedan händer inget och vi är många som undrar vad som händer (eller snarare inte händer).

Först två månader efter detta svarar ni att mottagning av annat än sensorer ligger långt i framtiden och att orsaken till att vi är många som förväntar oss att det ska fungera är att era produktsidor är "otydliga".

Det innebär nu att jag sitter med en produkt som är helt oanvändbar för mig (jag har inga sensorer eller eluttag och vill inte heller skaffa det) som jag köpt för över två månader sedan.

Dvs ångerrätten är slut och delar av orginalförpackningen är borta. Visst, m.nu är väldigt välvilligt inställda till sina kunder, så de är säkert villiga att hitta en lösning, men varför ska de lida över er falska marknadsföring?

*De* har faktiskt haft rätt information på sina produktsidor (då de själva använder det mesta de säljer och gör beskrivningar de står för), men jag valde att lita på era löften istället.

Och som jag har förstått på kommentarerna här från andra kunder är jag inte ensam om att ha blivit lurad av er och köpt en Tellstick.Net på falska grunder.

Hur planerar ni att kompensera oss?
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Goktytan »

De kan kompensera med att sätta fart med det dom har lovat, för trots allt känns det som om det finns potential i den.
mwd123
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by mwd123 »

Jag upplever ungefär samma problem, som har gjort så att man börjat snegla mot rfxgrejjer.. men det vore så himla tråkigt, jag har alltid gillat telldus/tellstick, och vill kunna använda deras prylar utan att man ska gå miste om allt för mycket funktioner och godis. Vi får hoppas de får ordning på något bra snart... det absolut bästa borde nog ha varit om de kunde göra någon form av mjukvara som inte kräver live, så att de kan minska belastningen på deras live-server.

Det går inte på något vis att få in ett "webif" på tellstick net? som ser ut ungefär som live, men man kan göra fler och egna inställningar mm mm.. hade ju varit något!

För min del hade det nog varit smartare att köpt en duo då jag redan har en egen server, men med den så får jag ingen luftfuktighet osv från mina sensorer. så jag vet inte vad som är bäst.

Mvh
Now using Tellstick NET + NEXA & PLUGWISE
http://homeauto.does-it.net powered by gadgets from m.nu
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Kan jag förvänta mig något svar här från Telldus?
(Ni stängde mitt förra ärende med hänvisning till att ni svarade i forumet, vilket jag tycker är helt okej och faktiskt bättre i sånna här generella frågor)
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Tolkar det som ett nej...
Post Reply