Vågar man installera DUO?

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by folkeorg »

Har köpt en DUO för att ersätta min vanliga Tellstick. Eftersom jag hade Telldus Center 2.1.1 i Win XP så trodde jag i min enfald att det bara var att rycka ut den gamla och plugga in den nya. Icke så. Får "Tellstick not found". Hade det på min vanliga Tellstick en gång tidigare men det löste sig med en omstart av XP. Det hjälper inte med DUO. Kan det ligga kvar någon inställning som inte försvinner och därmed knyter gamla stickan till TC? Dvs ska man avinstallera TC helt innan man kör in DUO?

Läser att det är eller iaf har varit problem med drivaren till DUO. Men eftersom TC2.1.1 är från mars 2012 så antar jag att det inte är ngn ny drivare med i den versionen? Så hur får man tag på den?

Läser dessutom att det är problem med att DUO tappar kontakten. Efter några dagar man kan få starta om allt. Det låter så där. Min gamla sticka har fungerat väl i långa perioder så om jag ska byta till en DUO sp måste den garanterat vara lika stabil som den gamla - annars får det vara! Kan inte hålla på och starta om systemet även om jag kommer åt datorn via RDP.

Så, frågan är: Vågar man byta ut gamla stickan mot en DUO och är den lika stabil?!
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by mikaklin »

Ja, det vågar du! :-)

Jag hat själv bytt från vanliga Tellstick till Duo.

Det som har varit problem för vissa är mottagningen (löste sig för mig med ny drivrutin och tjänst från Telldus). Jag har inte hört om problem med sändningen, men det är möjligt att jag har missat det?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vågar man installera DUO?

Post by folkeorg »

Jo men det fungerade ju inte! "Tellstick not found". Den gamla går dock bra.
Vilket OS kör du och vilken version av Telldus Center?
Gjorde du på ngt speciellt sätt när du bytte?
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by mikaklin »

Jag följde instruktionerna här för uppgradering av TelldusCenter:
http://www.switchking.se/faq/36-install ... lduscenter

(Laddade ner senaste versionen från telldus.com.)

Jag kör Win XP 32-bit.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vågar man installera DUO?

Post by folkeorg »

Problemet är att jag redan har senaste versionen av Telldus Center dvs 2.1.1. Så den borde ju känna igen DUO men icke..
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by mikaklin »

Testat att byta USB-port? När du sätter i Duon första gången ska Windows installera drivrutiner. Har det skett?
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by Dowser »

Och räcker inte det kan man gå in i enhetshanteraren och säga åt Windows att glömma den felaktiga drivrutinen.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vågar man installera DUO?

Post by folkeorg »

Har bara en USB-port på datorn men det kom iaf inte upp ngt dialog som sa att ny HW hade hittats. Hjälpte inte att ta bort den gamla, boota om å sätta dit DUO heller.

Men även om jag får till det, hur är stabiliteten på DUO? Har läst inlägg om att den ballar ur efter några dagar? Gäller det fortfarande?
Rauna
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vågar man installera DUO?

Post by Rauna »

Jag har då aldrig haft problem med stabiliteten på min Duo, den går hur bra som helst.
Men jag har sett att många som har problem har batch 2 på sin duo, men jag har batch 3.
Kan kanske vara det som gör skillnad för mig.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vågar man installera DUO?

Post by folkeorg »

..jaha.. Naturligtvis har jag en Batch 2! :-(
Då kan jag nog inte lita på den alltså. Man borde få byta ut den ifall de inte kan fixa en stabil drivare till HW. Börjar nästan tröttna lite på Telldus. Först tar det 18 månader att få en DUO och när man väl får den så lirar den inte speciellt bra. Klart besviken!
Post Reply