Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Moderator: Telldus

Post Reply
relnah
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by relnah »

Hej!

Jag köpte nyss en Duo och en THGN228N temperatursensor.
Sensorn är monterad utomhus och duon är i en klädkammare. Så det är lite väggar mellan, men det är max 10m och bara trä och gips i väggarna mellan.
Duon har hittat sensorn och jag har lagt till den i SwitchKing, allt verkar fungera bra.

Det konstiga är dock att det ibland blir "glapp" i rapporteringen. Bifogar en bild från SwitchKing där ni kan se i grafen vad jag menar. Det är t.ex. ett hopp mellan 04:30 och 06:23. Innan 06:23 kontrollerade jag vad tdtool rapporterade och där var det 04:30 som var det aktuella värdet.

Liknande glapp blir lite då och då, men andra stunder rapporteras det upp till två värden per minut.

Någon som har en idé vad det kan vara? Eller är det normalt?

Så här säger tdtool om sensorn(det är inte avläsningen jag gjorde innan 06:23 dock), det är 1A2D som jag syftar till, den andra vet jag inte fungerar med duo ännu.

SENSORS:

PROTOCOL MODEL ID TEMP HUMIDITY
LAST UPDATED
oregon 1A2D 103 14.1
2012-07-13 09:27:55
mandolyn temperaturehumidity 103 -36.7 0%
2012-07-13 09:46:41

/Relnah
Attachments
switchking_temp.png
switchking_temp.png (51.15 KiB) Viewed 4959 times
relnah
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by relnah »

Jag har sett att den sensor som rapporteras med protokollet mandolyn, som jag antar är den luftfuktighetssensor som DUO inte har stöd för än, rapporteras mycket oftare. Så själva sensorn verkar ju fungera och skicka data.

Någon som har en idé vad problemet kan vara? Är det så att det behövs mer gjort i FW på DUO för att tempsensorn ska fungera hela tiden?

Med vänlig hälsning
Relnah
Skogsmulle
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by Skogsmulle »

Har också precis införskaffat samma utrustrning som du, dock så lyckas jag inte synka ihop dessa två.

Hur gick du till väga?
relnah
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by relnah »

Jag satte i batterier i Oregon sensorn och tryckte på resetknappen. Sen satte jag i DUO:n och installerade Telldus Center.
Sedan gick jag in i Telldus Center och valde sensorer, i editeringsläget där så visades två sensorer, en som var temperaturen och en som var den icke ännu fungerande luftfuktigheten.

/Relnah
Skogsmulle
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by Skogsmulle »

Tackar, nu fungerar det!

Var tvungen dock att updatera firmwaren till den senaste verison först.
schmichael
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO och THGN228N beter sig konstigt

Post by schmichael »

Jag har samma problem med Tellstick DUO och THGN228N. Det blir glapp i rapporteringen. Temp sensorn från Teknikmagasinet (Jenkinsbird) fungerar som den ska. Jag har FW ver. 5.

MVH
Micke
Post Reply