Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Moderator: Telldus

emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Jag är så där noobigt ny i gemet här, men tänkte presentera ett projekt som jag påbörjat i teorin, samt ställa ett par frågor.

I september flyttar jag med familj in i vårt första hus! Jag har därför såklart skissat upp "det perfekta hemautomatiseringssystemet" som jag tänkt bygga;
  • Taklampor i huset har dimmermottagare.
  • Rummen har sensor för temperatur och luftfuktighet.
  • Rummen har högtalare infällda i taket på lagom avstånd för jämn ljudbild.
  • Rummen har en kontrollenhet vid dörren (iPad).
  • Fönster i vardagsrummet (minst) har antingen motoriserade persienner eller mörkläggningsgardiner.
Kontrollenheterna har jag tänkt ska vara iPads med egenbyggd app som har koll på bluetooth proximity och har webinterface mot en Node.js-server. De visar en karta över huset mot mörk bakgrund där ljusnivån i varje rum visualiseras tillsammans med sensordatan. Det ska gå att välja flera rum på en gång och välja t.ex. en ljudkälla och volym, eller ljusnivå. Makron och timers såklart, och bluetooth proximity för att avgöra vems om är var.

Anledningen till att jag vill köra en Node.js-server är för att allt blir så oerhört responsivt och interaktivt då. Servern kan skicka ett meddelande asynkront tillbaka till klienten då den utfört ett uppdrag eller fått en ny temperatur o.s.v.. Och så är det väldigt enkelt att koda i JS, och väldigt modulärt.

Några features jag funderat på:
  • Ljud som spelas och ljusnivå kan följa en person som rör sig genom huset (förutsatt att den har mobilen i fickan), så om jag har lampan tänd i köket och lyssnar på radio och sen går ut i garaget kan det bli tyst och mörkt i köket och tändas och börja spelas i garaget istället.
  • Varje kontrollenhet har en inställning för vilket rum den hör till och styr i första hand det rummet, men har en Alla-knapp som zoomar ut kartan och låter användaren styra hela huset.
  • Kontrollenheterna har ett intercom-system också, bara för att det går, och om systemet vet i vilket rum en person är så hörs det bara där om ett meddelande är till en specifik person.
Och så frågorna:
  • Finns det dimmer- och andra mottagare som kan meddela tellstick vilken nivå de har? Jag behöver ju kunna styra ljuset från andra fjärrar än tellsticken, och det vore ju smidigt om servern kan ha koll på vilka lampor som är tända.
.. det var nog bara den frågan än så länge..

Jag är väldigt medveten om att det här redan är ett gigantiskt projekt. Jag tänkte börja i nån ände bara och låta det fortgå tills jag inte orkar mer. :)
-- Micke Grön, drömmare
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by micke.prag »

emgee wrote:Finns det dimmer- och andra mottagare som kan meddela tellstick vilken nivå de har? Jag behöver ju kunna styra ljuset från andra fjärrar än tellsticken, och det vore ju smidigt om servern kan ha koll på vilka lampor som är tända.
Nej, kommunikationen är endast envägs.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Yes, jag gjorde lite forskning direkt efter inlägget och kom fram till detta.
Så, istället kommer jag ta emot rummets väggfjärrs signal med Tellstick Duo och servern, lagra statusen, och pusha en uppdatering till kontrollenheterna och samtidigt skicka vidare signalen till slutmottagaren i taket.
-- Micke Grön, drömmare
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Jag tror mig behöva en Tellstick Duo för allt det här. Jag vill sköta kommunikationen mellan servern och tellsticken lokalt för att hålla hastigheten så hög som möjligt.

Eller har jag missat nåt när jag antagit att all kommunikation till en Tellstick Net måste ske via Telldus Live?
Om inte; Inget nytt om när Duo ska gå att köpa igen? I år? Om 10 år? Aldrig?
-- Micke Grön, drömmare
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by Zaman »

Om du tänker investera i nya elsystem i huset och dessutom "måste" ha kontroll på aktuell status på alla enheter skulle jag föreslå att du tittar närmare på X10, ZigBee och 1-wire.
Dessa tekniker, fristående eller i kombination med en Tellstick, erbjuder helt andra möjligheter än vad enbart en Tellstick gör.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by Zapper »

Eller om det nu ska dra ny el överallt vilket kan bli rätt dyrt så kan man ju lägga alldeles för mkt pengar på att skaffa industriella modbus eller bacnet I/O å sätta på strategiska platser och dra en rs485 2tråd slinga genom huset. Modbus e lite simplare protokoll än bacnet men det finns nog open source drivrutiner till båda. Men skulle gissa att du får koda allt annat själv iom att programvara eller kontrollenheter är lite för dyrt för hemmabruk. Bacnet är ett väldigt roligt protokoll som kontrollindustrin har hållit på att utveckla och nu börjar använda mer och mer, det är speciellt gjort för att kontrollera byggnader mm och innehåller utöver tillstånd på fysiska datapunkter en hel del metadata som min max värden samt larmgränsvärden för tex analoga punkter.

Ngt som jag skulle vilja se är att nån får för sig att standardisera detta protokoll med ett fysiskt lager som går över elnätet, sen att alla prylar som säljs i framtiden skall ha detta inbyggt. Skulle vara lagom coolt att kunna se status på tvättmaskinen hur länge den har kvar tills den är klar right out of the box.
Eller att när man koppar in sin ctek laddare i bilen ute så skulle man på mobilen kunna se laddstatus.

// Ibland kollar man för långt in i framtiden :P
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by krambriw »

Och så har du så klart glömt:

- Markis styrningen
- Handdukstorkarna
- All utomhusbelysning
- Ev golvvärme styrning i badrummen
- Bastun På/Av

mmmmm

Listan kan nog göras lång...

Känns som att för privata hem är nog ZigBee eller Z-wave ändå bäst och billigast. Trådlösa system är enklare att komplettera och ändra i efterhand.

BACNet är så klart kul men ligger inte i närheten av privat marknaden (ännu).


mvh
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Ah, såklart. Jag har en handdukstork och ska ha en del utomhusbelysning, men inga markiser och ingen golvvärme. Bastu kanske det blir om några år...

Jag kommer inte dra nån ny el alls, så jag håller det trådlöst så länge. Jag tror jag klarar mig bra på att bara låta kontrollsignalerna studsa genom min server, och hålla koll därigenom. Sen får jag väl ha några 'nödfjärrar' utspridda som kan skicka signaler direkt till mottagarna, ifall servern mot förmodan skulle krasha...

Jag har ingen hårdvara utöver servern än, och har istället fokuserat på interfacet och mjukvaran. Jag har en rudimentär Node.js-server nu, som ger klienterna ett användarinterface, pushar serverns processortemperatur, och låter klienterna kommunicera med varandra. (maten-är-klar-meddelanden typ)
Jag har börjat leka med DLNA och kan än så länge lista alla mediaenheter i nätverket. Tidsfråga innan jag kan lista mediakällor från servrarna (Twonky Media Center) och skicka "spela"-kommandon till mottagarna (TV, bluerayspelare).

Min setup blir jäkligt smidig att uppdatera. Jag kommer kunna lägga till nya mottagare och sändare i webbinterfacet, eftersom jag kan skriva till config-filer och göra mina länkningar mellan fjärrar och mottagare i databasen på servern med enkla javascript. Jag kommer kunna ange att en specifik fjärr vid "på" kommer kunna lagra rummets inställning som "föregående", släcka 3 lampor, tända två andra, slå på TVn och sätta ljudnivån på 52%, och sedan vid "av" återställa "föregående".. Typ "TV-läge, av/på". Jag tänker göra så med alla macron i systemet, att de går att sätta på och stänga av, och att när man sätter på ett macro så lagras det ovanpå föregående macro, så att man kan stega tillbaka genom de tidigare.

Jag hittade ett rätt ok interface på themeforest.com, men det blir nåt eget mot slutet sen.
Skärmbild:
Andromeda version 0.0.1
Andromeda version 0.0.1
andromeda.png (111.92 KiB) Viewed 15531 times
-- Micke Grön, drömmare
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by krambriw »

Bara så du inte jobbar ihjäl dig i onödan...

http://wiki.nethome.nu/doku.php/start
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Tack!

Men två saker: 1) det är för värdefullt att kunna säga "jag har byggt det själv" ;), och 2) Ska jag ha realtidskartor över huset på alla iPads så måste de isåfall ha nån process som ligger och uppdaterar mot servern konstant... Med en socket.io-koppling kan servern pusha data till enheterna över socket på en millisekund, och tända lampan samtidigt. Jag har alltid varit väldigt emot allt som har med Java att göra, och (jag har inte kollat än men) om det är kompilerad Java har jag 0 möjlighet att göra mina egna moddar. Jag ska kolla på't men är väldigt tveksam till att det blir nåt att använda.

Superbra att ha deras feature-lista som inspiration dock, och är det öppen kod kan jag garanterat porta över lite av det till mina javascript..
-- Micke Grön, drömmare
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by krambriw »

Du nämner socket.io...

Håller helt med dig, web sockets är nog det bästa som hänt på länge, kör själv mina sidor med stöd för web sockets och det fungerar ju bara så bra. Refreshen behövs numera bara vid återanslutning...som normalt inte händer.

mvh
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Yes, älskar sockets, och event-tänket i Node.js. Och så finns det så jäkla många färdiga bibliotek för att göra allt möjligt.

Det är så jäkla frustrerande att inte kunna köpa en Tellstick Duo. Känner nån till nåt alternativ? Behöver alltså nåt som funkar med Linux, USB-kopplat, ej beroende av Internet. Måste kunna skicka och ta emot signaler från de i Sverige stora märkena inom elfjärrstyrning...

Ja, jag ska googla. :P
-- Micke Grön, drömmare
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Jag lyckades hitta en Tellstick Duo här: http://www.lohelectronics.se/tellstick-duo-p-136.html
Den ska komma idag eller imorrn! :D Så snart blir det demovideo på hur min server funkar!
-- Micke Grön, drömmare
emgee
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by emgee »

Idag kom den!

Så här långt hann jag innan det blev läggdags idag :)

http://youtu.be/X9symEgKxnk
-- Micke Grön, drömmare
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mitt dundercoola superdeluxehemmasystem

Post by krambriw »

Verkar lite slö i uppdateringarna av knapparnas status. Om jag jämför med min websocket lösning så är min blixtsnabb.
Det kanske blir bättre om/när du optimerar.

Kul i alla fall,

mvh Walter
Post Reply