Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
westrin
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Post by westrin »

Telldus släppte en exempelkod i Python på hur man kommer åt Live API:t för drygt två månader sedan:
http://developer.telldus.com/blog/new-p ... lldus-live
Erfarenheter kring hur denna (tdtool.py) fungerar utöver Linux efterfrågades och eftersom jag inte hittar någon post om detta för windows så tänkte ja fylla i den luckan.
Jag testade på Windows 7 har en Tellstick Net och skriver i Eclipse samt hade ingen tidigare erfarenhet av t.ex. tdtool eller telldus-core men jag hade ordnat ett Live! konto med 2st mottagar-reläenheter.

Först måste man ordna OAuth och ConfigObj till sin Pythoninstallation vilket i sig inte är så svårt att ladda ner och installera (se till att du inte får hem OAuth2). Allra enklast är att installera easy_install och sen bara skriva "easy_install oauth" samt "easy_install configobj" i commandopromten, eventuellt kunde ni tipsa om det.

När man väl kör riskerar man att få ett svårtytt felmeddelande:
config = ConfigObj(os.environ['HOME'] + '/.config/Telldus/tdtool.conf') KeyError: 'HOME'
Detta beror på att man inte har en HOME-miljövariabel som default i windows 7. Enklast åtgärdas detta genom att skapa en sådan 'HOME' variabel bland User variables (Computer properties -> Advanced System Settings -> Enviromental variables).

Ett annat problem med detta är att man lätt börjar söka information kring tdtool.conf och tdtool.exe i tron att felet ligger där. Det var förvirrande eftersom jag läser att Tellstick Net inte spelar med telldus-core. Vore bra med en förklarar kring hur tdtool och Live! samverkar.

Nästa körning fungerar fint och man ombeds autentisera programmet via en länk och köra om. Körning därefter är lite svårtydd eftersom precis inget händer. När man läser koden lite mer noggrant så ser man vilka kommandoväxlar som finns och efter att man kört med --List så trillar poletten ned. Det vore trevligt om man fick ut hjälptexten eller en "run with -h for more info" när ingen växel alls används.

I övrigt kan bara konstateras att det fungerar fint in Windows7 och stort tack till Micke P som jag antar skrev tdtool.py.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
westrin
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Re: Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Post by westrin »

Har uppdaterat tdtool.py men kommer inte in på http://git.telldus.com/telldus.git (permission denied) för att checka in. wiki/Guides/Contributing verkar inte anpassad för windowsanvändare, jag kan ha fel men så läste jag heller inte hela Pro-Git boken som rekommenderades.
Som en gentjänst skulle jag vilja veta varför det behövs en tdtool.conf fil? Lagras inte denna typ av information på TelldusLive! kontot?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Post by micke.prag »

westrin wrote:Har uppdaterat tdtool.py men kommer inte in på http://git.telldus.com/telldus.git (permission denied) för att checka in.
http://git.telldus.com/telldus.git är endast anonym access. Det går inte att pusha dit. Antingen för du skicka patcherna till oss eller klona på github/gitorious. För en sådan liten ändring är det nog enklare att bara skicka patcherna.
westrin wrote:wiki/Guides/Contributing verkar inte anpassad för windowsanvändare
Hur menar du? Guiden är generell för alla plattformar.
westrin wrote:Som en gentjänst skulle jag vilja veta varför det behövs en tdtool.conf fil?
Där sparas din OAuth-token.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
perwi
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pyhon Live API på Windows 7 med Tellstick Net

Post by perwi »

Tack för bra post, kan någon förklara lite mer utförligt hur man gör för att deklarera 'HOME' variabeln?
Post Reply