NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Jag läste i en annan tråd på detta forum något om ljudstyrning och kom att tänka på att det vore bra om det gick att styra NexaHome utan att behöva använda en webläsare...

Har nu skrivit ett litet javaprogram som skickar kommandon till NexaHome via dess webserver.

Code: Select all

NexaHomeCmd:
Usage:
   java NexaHomeCmd [ options ] [ parameters ]

Options: [--on device] [--off device]

Parameters: [url] [xml-file]

Options:
       --on device
             Turns on device. device should be an integer of the device-id.

       --off device
             Turns off device. device should be an integer of the device-id.

Parameters:
       device
             eg. 5

       url
             eg. http://192.168.0.45:8080/nexahome

       xml-file
             eg. c:\apps\nexahome\NexaHome.xml
Exempel på hur man kan tända och släcka device 5.
java NexaHomeCmd --on 5 http://192.168.0.45:8080/nexahome
java NexaHomeCmd --off 5 c:\apps\nexahome\NexaHome.xml
java NexaHomeCmd 5 c:\apps\nexahome\NexaHome.xml
Programmet finns att hämta på hemsidan.

/Henrik
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

Nu kör jag NexaHome på en Ubuntumaskin och det fungerar mycket bra! Tack för det!

Enda möjliga Linux-problemet kan vara att Webservern inte verkar fungera. Kan vara jag som gör fel, jag använder inte web/wap-funktionen i vanliga fall, men jag tänkte i alla fall testa... Får alltså inte upp någon websida.
Kör verison 0.9.6!

Tack!!! Nu an jag kasta ut min VMware.....

/G
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

Nu har jag iofs. endast kört den senaste versionen någon timme och ingen solnedgång har inträffat, så det kanske inte är något problem, men hur har du tänkt när du flyttade Function från Event till Device?

En Device kan ju vara kopplad till flera funktioner, ex. Tänds 06:00 Släcks Sunrise+30, tänds igen Sunset-30 för att sedan släckas 23:30.

Måste man då efter den senaste ändringen lägga upp två devices? ( en för morgonen och en för kvällen?)

/G
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Är det någon speciel anledning till varför du inte skriver programet på svenska.
Kanske en konstig fråga men frågar man inte så får man inget veta :oops: :oops:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

zorro wrote:Är det någon speciel anledning till varför du inte skriver programet på svenska.
Det är en bra fråga! Anledningen till att programmet inte har svenska menyer är att jag tittade på Telldus websida och såg att det var lite blandad kompott, engelska och svenska. Kom fram till att Telldus har ambitionen att inte bara sälja stickan inom norden och att man når ut till fler om programmet är på engelska.

Har planerat att senare översätta programmets menyer till svenska. Kan nämna att jag har ett annat hobbyprojekt där jag faktiskt gjorde tvärt om, dvs först tog jag fram den svenska versionen. Programmet TvGuide går ut på att automatisera urvalet av sevärda tvprogram:
http://hem.bredband.net/tvguide/

Beroende på datorns inställningar visas svenska eller engelska menyer. Man gör inte separata versioner för olika språk, texterna samlas istället i resursfiler (en per språk).

/Henrik
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

granede wrote:Hur har du tänkt när du flyttade Function från Event till Device?

En Device kan ju vara kopplad till flera funktioner, ex. Tänds 06:00 Släcks Sunrise+30, tänds igen Sunset-30 för att sedan släckas 23:30.
Denna funktion är tänkt att ersättas av en liknande (inte ännu släppt funktion) "sunlight", där man anger två klockslag mellan vilka ett device ska vara på om solen inte är uppe.

/Henrik
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

I registret sparas vilket språk som valdes vid installationen, nyckeln finns under:
HKCU/Software/Telldus - Language, där 1053 är för svenska och 1033 är för engelska.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

hekj wrote: Denna funktion är tänkt att ersättas av en liknande (inte ännu släppt funktion) "sunlight", där man anger två klockslag mellan vilka ett device ska vara på om solen inte är uppe.
OK! Tycker iofs att det var bra som det var tidigare. Man vill ju även sätta plus och minus-tid från soluppgång och solnedgång samt även slumptid, men allt detta kanske du redan tänkt på. Du gör ju som du vill, det är ju ändå ditt program.... :D

I nuvarande version så tänds mina lampor på morgonen för att släckas strax innan solnedgång och sedan tändas slumpvis några minuter senare.
Ganska vackert när jag tänker efter...... :wave:
/G
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

granede wrote: I nuvarande version så tänds mina lampor på morgonen för att släckas strax innan solnedgång och sedan tändas slumpvis några minuter senare.
Ganska vackert när jag tänker efter...... :wave:
/G
Menar du att jag har lyckats ställa till det på något sätt... jag gör väl aldrig fel, jag är ju ett proffs :oops:

/Henrik
haho
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by haho »

Hej!

När jag ansluter med min mobil (G900 Läsare Orera 8.65) får jag bara fram HTML-kod. Jag kör verison 0.9.5

Image

/Henrik O :help:
Last edited by haho on Wed Feb 04, 2009 7:02 am, edited 2 times in total.
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

hekj wrote: Menar du att jag har lyckats ställa till det på något sätt... jag gör väl aldrig fel, jag är ju ett proffs :oops:
Ha Ha :lol: Inga problem, det är bara det som blir effekten av flytten av funktion från Event tilll Device.
Då jag hade 9 enheter programmerade till släckning random vid soluppgång och återtändning random vid solnedgång har alla dessa endast fått en funktion (sunset-) Och då blir effekten denna.....

Orkar inte programmera om just nu utan väntar på "sunlight" funktionen för att se om den kan hjälpa mej.

Men det blir ju lite tivolistämning här hemma sista halvtimmen innan solnedgång..... :wave:

/G
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

fredrik.jacobsson wrote:I registret sparas vilket språk som valdes vid installationen, nyckeln finns under:
HKCU/Software/Telldus - Language, där 1053 är för svenska och 1033 är för engelska.
Jag måste vara blind, startade TellStick installationsprogram version 1.2.2, allt är på engelska... ser inte var jag kan byta språk :help:

Kan jag fråga dll:en vilket språk som är valt?

Jag antar att 1053 och 1033 är definierade i någon standard, kan du ge en länk?

/Henrik
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Om Language-nyckeln redan finns frågar inte installationsprogrammet användaren efter språk. Tar du bort nyckeln och kör installationsprogrammet igen, så får du frågan.

Verkar som att installationsprogrammen har dessa nummer definierade, har inte så bra koll på det tyvärr..
http://helpnet.acresso.com/robo/project ... ifiers.htm

I dagsläget går det inte att fråga dll:en om språk, men det kanske är en bra idé till kommande mjukvaruuppdateringar.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

fredrik.jacobsson wrote:Verkar som att installationsprogrammen har dessa nummer definierade, har inte så bra koll på det tyvärr..
http://helpnet.acresso.com/robo/project ... ifiers.htm
Tack, hittade mer info på följande sida:
http://www.science.co.il/Language/Locale-Codes.asp

/Henrik
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

haho wrote:När jag ansluter med min mobil (G900 Läsare Orera 8.65) får jag bara fram HTML-kod. Jag kör verison 0.9.5
Har släppt en ny version, 0.9.7 ska förhoppningsvis även visa wap sidan korrekt.

Nytt är också att webservern visar device i bokstavsordning samt grupperna överst.

/Henrik
Post Reply