Crawford garagedörrar

Moderator: Telldus

Post Reply
a_mike
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Crawford garagedörrar

Post by a_mike »

Hej,

Jag tänkte kolla om det finns möjlighet att styra andra enheter med samma frekvens ? Tex Crawford garagedörrar ?

Eller har denna fråga varit uppe tidigare ?

/Mvh Micke
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Det är nog inte så lätt att lösa då Crawford använder sig av rullande koder. Om man skulle "sniffa" koden går den säkerligen att återutsända med TellStick, men då förväntar mottagaren sig en annan kod, alltså kommer det inte att fungera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_code

Citat från Crawfords hemsida
Maximal säkerhet ger dig också radiofjärrkontrollen med 433 MHz Rolling Code. Koden växlar efter varje aktivering - över 1 miljard kombinationer är en säker spärr mot den ofta förekommande "skanningen efter koder".
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
a_mike
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by a_mike »

[quote="fredrik.jacobsson"]Det är nog inte så lätt att lösa då Crawford använder sig av rullande koder. Om man skulle "sniffa" koden går den säkerligen att återutsända med TellStick, men då förväntar mottagaren sig en annan kod, alltså kommer det inte att fungera.


Ah ok.. då är jag med.. kan bli lite svårt.

Men eftersom dörrarna kan triggas med en slutande kontakt borde man väl kunna hitta lite bra reläer kanske ?

Vet du om billiga reläer (och andra enheter) som Telldus kan styra ?

/Micke
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jag skulle nog använt mig av en sådan här:
http://www.nexa.se/CMR1000Infalldmottagare.htm

Annars är detta kanske något vi kan bygga ihop om intresset finns?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
a_mike
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by a_mike »

micke.prag wrote:Jag skulle nog använt mig av en sådan här:
http://www.nexa.se/CMR1000Infalldmottagare.htm

Annars är detta kanske något vi kan bygga ihop om intresset finns?
Tja.. det kan ju vara intressant att kunna ha en modul med X antal vanliga reläutgångar.

En annan fråga är dubbelriktad kommunikation, jag vill t ex, kunna se status.. typ är dörren stängd, är larmet på, vilken temperatur är det.. osv osv.

Finns det sådana apps ? Har föressten USBdongeln dubbelriktad seriekommunikation ?` Annars skulle man kanske bygga ihop ngt sådant ?

/Micke
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Själva Nexa-protokollet är inte dubbelriktat i sig, vilket inte gör det möjligt. Istället får man bygga en mottagare som lyssnar på allt som sänds i luften och sparar vad den hör. Det är ju dock inte 100%-igt men troligtvis hyfsat ok.

I TellSticken sitter dock ingen radio-mottagare så det är inte möjligt med endast en TellStick.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
a_mike
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by a_mike »

micke.prag wrote:Själva Nexa-protokollet är inte dubbelriktat i sig, vilket inte gör det möjligt. Istället får man bygga en mottagare som lyssnar på allt som sänds i luften och sparar vad den hör. Det är ju dock inte 100%-igt men troligtvis hyfsat ok.

I TellSticken sitter dock ingen radio-mottagare så det är inte möjligt med endast en TellStick.
Ok..

tanken är att kunna lyssna på olika protokoo, så man kanske skulle kunna göra nånslags mottagare, för olika slags sensorer.

Det skulle vara rätt intressant att kunna bygga ihop en app för just detta.

jag skulle kunna tänka mig att fler än jag är intresserad av detta.

/Micke
Wiklund
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra och mäta lite av varge

Post by Wiklund »

Jag håller just själv på med att styra lite av varge...
Med 1-Wire lan tyvärr inte trådlöst utan via en partvinnad tråd.
Jag använder Dallas komponenter. Det finns en uppsjö med olika funktionaliteter. sensorer för väder/temp -mätning kan köpas från
http://www.aagelectronica.com/ det finns även en ÅF i Sverige.
Jag har funderingar att använda Telldus produkt för att komma ett steg längre.. kunna använda färdiga 220 brytare, tyvärr då utan feedback.
Mats
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Alla portöppnare av rang har rullande kod för säkerhet

Post by Mats »

Men det finns möjlighet att koppla in sig på de flesta öppnare med extern brytande kontakt. Nexa har ju även en liten givare för fönster o dörrar. Den kan tala om ifall porten är stängd eller öppen (tror dock att till-tiden är begränsad till några minuter). Men det bli många prylar....vore kanon med inkommande status till datorn.
Post Reply