Costech typ EMW100R - OK?

Moderator: Telldus

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Tyvärr går det inte att uppdatera firmwaren.

Vi hoppas få ut den nya firmwaren under hösten. Vi håller för tillfället på med tester och har beställt prototyper för att se att allting är bakåtkompatibelt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Mao är man då tvungen att köpa en nya sticka?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Eftersom det ännu inte finns en version 2 av TellStick har vi inte heller bestämt hur vi ska göra med användare som har version 1 av TellStick men som vill uppgradera.
Vi kommer att ta ställning till detta när den nya finns till försäljning.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Vi har försökt att lista ut protokollet i dessa mottagarna, men kört fast och behöver er hjälp. Det finns någon typ av checksum som vi inte kan lista ut.
Vi har fyra olika fjärrkontroller, namngivna 1..4. Varje fjärrkontroll kan styra 4 mottagare. Första siffran vid namn är vilken fjärrkontroll, den andra vilken knapp. 1-3-ON betyder alltså vår fjärrkontroll nr1, On på kanal 3.

Som morot erbjuder vi en TellStick med Firmware 2.0 till den som kan klura ut checksumman.

Image
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Hjälper detta något http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/?C=N;O=A

//Tom

EDIT: Konstaterade att urlen redan fanns i tråden men kan det hjälper om man lyfter fram den igen...

Av detta att läsa så ser sändningen av PÅ, kanal 1 ut enlit följande:
0-0-0-0-0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0-0--0--0-0--0-0-0--0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0-0--0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0
Motsvarande för AV, kanal 1:
0-0-0-0-0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0-0--0--0-0--0-0-0--0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0-0--0-0--0--0-0-0--0--0-0-0--0--0-0--0-0--0-0--0-0

Totalt 129bit

Är det då inte "bara" detta som skall skickas ut för att kunna "prata" med uttaget?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jo, det är bara det som ska sändas ut. Det är i princip samma som vi har ovan. Dock har vi avkodat det lite ytterligare får att få ut ettor och nollor.

Problemet är att räkna ut vad som ska skickas.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Här kommer några koder till som vi har slumpat fram och sedan provat oss fram tills vi hittat rätt checksumma, så att det har gått att lära upp mottagaren koden.

Image
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Ursäkta min dumhet, men är sista kolumnen checksumman?

I sånafall har ni ju beräkningen av checksumman i klartext där redan, eller vad har checksumman varit på dessa?

//Tom
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Den gröna kolumnen är checksumman, det som står till höger om är fjärrkontrollskoden decimalt.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Citronen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Citronen »

fredrik.jacobsson wrote:Den gröna kolumnen är checksumman, det som står till höger om är fjärrkontrollskoden decimalt.
Jag blir väl tvungen att ursäkta mig för min dumhet också - men hur går det?
Köpte två pack med mottagare på Clas idag (de lobbar för dem i hela butiken, ligger överallt), och hoppades på att de skulle funka med min Tellstick som snart ska köpas... Jag väntar till nästa version av tellstick kommer - Ungefärlig tid till release tro?

Det var väl Checksum ni sökte? Vad är nästa steg?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det är ännu inte löst. Innan checkumen är löst blir det inget stöd för mottagarna i TellStick. Så nästa version ser inte ut att ha stöd för CoTech.

Du undrar om nästa steg? När vi väl har löst hur checksumen räknas ut finns inget nästa steg. Då kommer mottagarna fungera perfekt med TellStick.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
joke_dst
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by joke_dst »

Jag funderar på att försöka knäcka det här... Jag har prylarna och har viss erfarenhet av kodknäckning.

Däremot fattar jag inte hur ni reducerat 129-bitarsmeddelandena till de 24 bitar ni visar i grafen. I textfilen på http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/signal.txt visas mönster som ser ut t.ex. så här:

Id for 1: 0--0-0--0--0-0-0--0--0-0-0-
Id for 2: 0--0--0-0-0--0--0-0-0--0--0

Vilken del i grafen motsvarar det? Vad har ni tagit bort? Och hur tolkar man mönstret av nollor och streck i största allmänhet?

Checksumman är ju förmodligen beräknad på meddelandet som det ser ut i chippets "RAM", så alla bitar behövs för att göra en mönsteranalys.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

dessvärre har jag inte kvar (hittar iaf inte) bilder från oscilloskopet från när vi tittade på detta sist. Jag ska fixa nya bilder och visa hur vi reducerade datat... Dock har jag inte möjlighet att göra det just nu, eventuellt kan jag göra det i helgen, annars i nästa vecka!
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Bilder från ocilloskop på de fyra fjärrkontrollerna vi har finns här:
http://download.telldus.se/TellStick/Pi ... rflourish/

Reduceringen har gått till såhär:
Image
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
joke_dst
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by joke_dst »

Nice, tackar.

Så den där andra snubben (på http://users.tkk.fi/~mvirkkil/emw100/signal.txt) snackade inte om den här signalen? Hans bitar är ju utspridda lite överallt...

Men det där ser bra ut. Jag ska kicka på lite mönsteranalysgrejjer på det så får vi se vad vi hittar :)
Post Reply