Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Nu finns det en första version tillgänglig att testa för de som önskar.
remotestick-2.0-alpha
Än så länge innehåller den mest basfunktionalitet + stöd för sensorwidgets.
zzack
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by zzack »

Mycket intressant. Jag lyckas dock inte göra authorize (funkar bra på telldus live och med gamla remotestick). Det händer heller inget när man väljer preferences. Någta tips? Måste jag till exempel avinstallera den gamla versionen?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

About och Preferences är inte implementerade så dessa fungerar inte. Kan du beskriva lite mer vad som händer när du försöker göra en authorize samt vilken version av android du kör?
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

Fungerte greit å autorisere her. Men savner umiddelbart en gruppefunksjon, slik som finnes i gamle RemoteStick!

Ellers ser jeg også at størrelsen på appen har vokst en del, ferdig installert er den ca. 3.5 MB på min HTC Desire. Siden denne telefonen har begrenset med internminne sverger jeg fortsatt til den gamle app'en...

Men for all del, jeg ser at dette kan bli bra!
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

petzno wrote:Fungerte greit å autorisere her. Men savner umiddelbart en gruppefunksjon, slik som finnes i gamle RemoteStick!

Ellers ser jeg også at størrelsen på appen har vokst en del, ferdig installert er den ca. 3.5 MB på min HTC Desire. Siden denne telefonen har begrenset med internminne sverger jeg fortsatt til den gamle app'en...

Men for all del, jeg ser at dette kan bli bra!
Ja, det kommer givetvis en gruppfunktion. Antingen direkt stöd från Live!-APIt eller så får jag lösa det internt i RemoteStick.

Jag ska göra vad jag kan för att dra ner på storleken. Anledningen till att den är så pass stor är för att den innehåller en del tredjepartsbibliotek. Några av de jag har importerat är förmodligen onödiga och kan tas bort. Dessutom kan man trycka ihop den ytterligare något m.h.a. speciella verktyg. Tyvärr fungerar inte appen riktigt efter att jag har gjort det. Men jag ska göra vad jag kan för att hålla nere storleken.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

At man kan se schedules er i hvertfall en fin ting! Skal prøve å lage en ny og se hvordan det fungerer :D
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

Sådär, nu har jag tryckt ihop den från 3.48MB -> 768kB :)
Testa gärna den så att allting fungerar i den ihoptryckta versionen också.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

gein wrote:Sådär, nu har jag tryckt ihop den från 3.48MB -> 768kB :)
Testa gärna den så att allting fungerar i den ihoptryckta versionen också.
Den nye fungerer desverre ikke, får bare "Prosessen RemoteStick har stoppet" når jeg starter programmet.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

petzno wrote:
gein wrote:Sådär, nu har jag tryckt ihop den från 3.48MB -> 768kB :)
Testa gärna den så att allting fungerar i den ihoptryckta versionen också.
Den nye fungerer desverre ikke, får bare "Prosessen RemoteStick har stoppet" når jeg starter programmet.
Hmm, ajdå. Jag testade själv och då gick det bra. Jag lägger tillbaks den gamla (stora) filen igen så får jag titta på det senare.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

Good. I mellomtiden: Godt nyttår til alle!!
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by olavjunior »

Liker det jeg ser :) Har testet den litt, men måtte avinstallere den siden den ikke kunne kjøre paralellt med gamle remotestick. Jeg er helt avhengig av grupper, og med min nye tellstick net, fungerer ikke grupper via telldus live enda.

En annen ting jeg savner, er å ha både av og på for hver enhet som før, da de ikke alltid stemmer med virkeligheten. En kan bruke en annen telefon, eller en annen fjernkontroll, og da vil det se ut som lyset er på på remotestick, mens det egentlig er av. Det vil ikke bli noen synkronisering her som oppdaterer statusen?? Det må komme fra live-serveren i så fall - jeg kjenner ikke til om dette er funksjonalitet som skal komme.

Er locale/tasker funksjonaliteten på plass? Den største nyheten for min del, er at tasker skal kunne få triggere fra remotestick. Denne funksjonaliteten har jeg savnet lenge, og åpner opp en ny verden av muligheter! :) Jeg fant det umiddelbart ikke som plugin i tasker enda.

Keep up the good work, jeg vil fortsette å kjøpe remotestick, som jeg allerede har gjort :)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

olavjunior wrote:Liker det jeg ser :) Har testet den litt, men måtte avinstallere den siden den ikke kunne kjøre paralellt med gamle remotestick. Jeg er helt avhengig av grupper, og med min nye tellstick net, fungerer ikke grupper via telldus live enda.

En annen ting jeg savner, er å ha både av og på for hver enhet som før, da de ikke alltid stemmer med virkeligheten. En kan bruke en annen telefon, eller en annen fjernkontroll, og da vil det se ut som lyset er på på remotestick, mens det egentlig er av. Det vil ikke bli noen synkronisering her som oppdaterer statusen?? Det må komme fra live-serveren i så fall - jeg kjenner ikke til om dette er funksjonalitet som skal komme.

Er locale/tasker funksjonaliteten på plass? Den største nyheten for min del, er at tasker skal kunne få triggere fra remotestick. Denne funksjonaliteten har jeg savnet lenge, og åpner opp en ny verden av muligheter! :) Jeg fant det umiddelbart ikke som plugin i tasker enda.

Keep up the good work, jeg vil fortsette å kjøpe remotestick, som jeg allerede har gjort :)
Grupper kommer så småningom. Vad gäller att enheter hamnar ur fas så är det tyvärr inget jag kan göra något åt. Jag beror helt och hållet på vad Live!-APIt ger mig för information och de kan för närvarande inte avläsa knapptryckningar från fjärrkontroller. Och eftersom en enhet i väggen inte kan rapportera sin status så finns i dagsläget inget sätt att säkert veta vilket tillstånd en enhet har. Av denna anledning har jag valt att göra det möjligt att inte använda toggle-knapp i RemoteStick utan istället använda två separata On/Off-knappar, det inställningen når man under Settings.

Locale/Tasker är inte på plats ännu heller. Men det kommer också.

Hur som helst så finns en ny version att testa nu, för de som är intresserade: http://akerfeldt.se/apks/remotestick-2.0.1-alpha.apk
Bland nyheterna finns:
Stöd för ringklocka (bell) och projektorduk (upp/ner/stopp)
Nya knappikoner
Appwidget för enheter
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by olavjunior »

Super! :) Takk for at du poster etter hvert som du oppdaterer! Setter pris på det!
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by petzno »

Du skriver at du har lagt til widgets, kan ikke finne de på min telefon. Er det noe spesielt som må gjøres?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick Live! (Android)

Post by gein »

petzno wrote:Du skriver at du har lagt til widgets, kan ikke finne de på min telefon. Er det noe spesielt som må gjøres?
Hmm.. nej. Vilken version av Android kör du? Det borde finnas två typer: RemoteStick Device och RemoteStick Sensor?

Jag ska dubbelkolla så att jag inte lyckats tabba mig någonstans.
Post Reply