Switch King

Moderator: Telldus

tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Walter,

Switch King är uppdelat så att det går att använda fritt utan någon licensnyckel (då får man tillgång till schemaläggaren, men ej stöd för soluppgång/solnedgång, "power management", etc). Nyckeln öppnar upp så att man kan köra allting och tillsvidare är den nyckeln gratis och tillgänglig för alla.

Anledning till att jag inte släppt det fritt är för att jag lagt ner lite för mycket tid på det och för att jag inte bestämt hur jag vill gå vidare med det. En kommersialisering skulle ta ytterligare tid och först ville jag se om det fanns något intresse för programmet. Jag har dock en ödmjuk inställning till mitt program. Det skulle förvåna mig om det inte dyker upp eller redan finns något bättre.

Det var absolut inte meningen att pumpa forumet på idéer om förbättringar. Jag borde klargjort min ståndpunkt tidigare och det ber jag om ursäkt för. Jag tycker dock att forumet är en bra plats att posta förbättringsförslagen på. Där blir de lika tillgängliga för mig som för någon annan vilket också är "fair play". Jag är övertygad om att det finns fler människor där ute som utvecklar program för TellStick som vi inte känner till ännu. Förhoppningsvis kan de dra nytta av förslagen på detta forumet också.

Zorro,

Kul att du fick igång det!

Mvh,
Tomas
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Jag kan också tänka mig att betala för detta prog samt även vara försökskanin. :D Tomas har säkert lagt ner mycket tid och möda på detta projekt så klart han ska ha betalt om han vill det.

Tyvärr fungerar det inte på 64bit Vista :( Misstänker att programet inte stöder 64bit. Några planer på att fixa det Tomas? :lol:

mvh
Martin
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

@Tomas,
Helt ok, jag förstår dig till fullo när du säger att det tagit tid. Tro mig om jag säger att jag också lagt ner massor av tid (kvällar, morgnar, helger) på mina bidrag. Det verkar vara rätt många som nyttjar dom, kul tycker jag och förmodligen dom som använder dom också. Och ännu viktigare, jag skulle aldrig missunna dig att tjäna några kronor heller, det hoppas jag att du förstår.

Jag ville bara att du kunde bestämma dig för hur du ska göra innan vi börjar "utveckla" åt dig :wink:

Annars är det ju som du säger, man kan titta på vad andra redan gjort och andra kommer att checka vad du hittar på.

Kolla tex i ini-filen för NexaSunRise så finns en del funktioner som jag tycker kanske kunde vara kandidater för ditt program


mvh Walter
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem

Post by zorro »

Kollade progget idag och såg då att solens upp och ned gång inte stämmer upp kl 09.20 ner 02.20 har du några tips tomas
och så visades inte sol ikonerna på tidslisten heller :oops: :oops:
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Zorro m fl,

Jag upptäckte själv idag att tiden för solnedgång inte stämmer (tiden förskjuten 12 timmar). Jag borde kört ännu fler simuleringar... Det var ju typiskt nu när man äntligen publicerat programmet.

Jag jobbar på att lösa problemet och lägger upp en ny version så snart som möjligt.

Martin har också provat en version som funkar på Vista 64-bit. Det stödet kommer också att ingå i nästa version.

Mvh,
Tomas
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hej

Post by zorro »

ta de lungt de är ju snart jul :lol: :lol:
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Hej,

Det finns en ny version att hämta hem nu; 0.2.0.6:

http://www.mekoflex.se/switchking.htm

Mvh,
Tomas
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

halleluja

Post by zorro »

ska testa direkt :clap: :clap: :wave:

Japp funkar perfekt igen :santa: :wave:
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrMad »

Personligen tycker jag att det är lika bra att du släpper detta med öppen källkod, du kommer aldrig kunna tjäna speciellt mycket pengar på det. Jag skulle i alla fall inte betala för det, utan bara hacka ihop ett eget :lol:
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

TACKAR!

Ser riktigt fint ut. Ska testa det direkt när jag kommer hem.
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

MrMad
Fantastisk kommentar :oops: :oops:
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Jag kör idag EventGhost och Krambriws fantastiska NexaSunRise, och tycker att det fungerar kanon. Men eftersom jag upplever att EV ibland beter sig underligt (äter CPU och ger felmeddelanden) så är jag sugen på nåt som fungerar bättre. Därför glädjer det mig att hitta detta!

Efter att ha testat har jag valt att fortsätta med EV/NexaSunRise. Jag vill ändå tacka för programmet, och delge mina synpunkter.

1) När man startar upp programmet första gången så är alla devices på automatic, och off, men följden att allt släcks. Kanske en bisak, men om man som jag har 14 devices (mer eller mindre alla lampor i kåken) så blir det lite dumt. Detta är ju inget som stör efter att man har gjort sina inställningar, men ändå.

2) När man startar upp programmet (tex pga omstart av datorn) så vill den ställa alla devices enligt schemat. Helt OK, men dimmer-devices som redan är på börjar då dimma upp och ner. Detta framgår i manualen, men är likväl lite dumt. Vore bättre att skicka ut en off-signal innan alla on-signaler.

3) Jag noterade vid en omstart att en splash-ruta säger nåt i stil med: "giltig till och med..." och ett datum. Men i postningen står det att licensen gäller tills vidare. Vilket är rätt? Tidsbegränsad licens eller tillsvidare?

4) I manualen hänvisas till en website som anger longitud och latitud i ett annat format än vad som programmet använder.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Hej,

Jag har lagt upp en ny version av Switch King, 0.2.1.2:

http://www.mekoflex.se/switchking.htm

- Stöd för dimmers är nu inlagt (off skickas före on). Det krävs dock att man konfigurerar att enheten är en dimmer (för att kunna använda retries både för on och off för relä-enheter).
- Om Switch King ska synka enheterna vid uppstart är nu konfigurerbart. Default skickas nu inga signaler vid uppstart.
- Enheter kan nu exkluderas från att kontrolleras av Switch King så att man kan använda Switch King på en delmängd av de enheter man har
- Antal retries och intervall mellan att signaler skickas är nu konfigurerbart direkt i användargränssnittet

Mvh,
Tomas
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Ja du Tomas du är iallafall min"Switch King"
oerhört bra jobbat :clap: :clap: :clap:
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Kan bara hålla med Zorro :lol: :lol:
Riktigt bra jobbat Tomas!!
Post Reply