Jula termometer fungerar

Moderator: Telldus

petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

Min viser id 162 men tror det kan variere fra sensor til sensor, også når en bytter batteri. Ville prøvd ta ut og sette inn igjen batteriene hvis du ikke allerede har gjort det.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Den har nu stått över natten utan att dyka upp under Mysensors. Jag har nu provat att ta ut batterierna 2 gånger, ingen skillnad. Det enda som har hänt under natten är att en till "sensor" har dykt upp som visar ID:255 Temp: -20,4C och fuktighet 255% (nej det har inte varit -20,4C i natt).

Sensorn syns hursomhelst av Julas basstation, så den verkar sända iallafall.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

Min har vært stabil et par døgn nå (ligger rett utenfor veggen bak min NET), men nå har den ikke oppdatert seg siden kl 14:17. Merkelig...
Jeg ser også at basestasjonen fra Jula oppdaterer seg kontinuerlig.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Inget livstecken på Telldus Live av min Jula-givare. Antingen är min Tellstick Net kaputt -- eller så har Viking ändrat något i protokollen i nyaste batchen.

(Att Tellsticken skulle vara trasig är lite osannolikt eftersom den trots allt registrerar skräpsignaler på ID 0 och 255 även när Jula-givaren inte är på).

Petzno, fungerar din givare som den ska?
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

Nei den gjør ikke det. De siste dagene har den bare oppdatert seg ca. en gang i døgnet så det er noe rart.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Petzno, har du fått igång din givare?

Är det fler som har upplevt problem med Jula-givare (eller för den delen också teknikmagasinets givare)?

Min har fortfarande inte dykt upp efter 1 vecka, och då har jag bitvis haft den stående bredvid antennen till Tellsticken...
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Zeta_R »

Jeg har skaffet meg 3 sendere ifra Teknikmagasinet. 2 fikk kontakt etter 4-5 min og klarer fint 8-9 meter igjennom vegger. Den siste brukte et halvt døgn på å dukke opp i Telldus live og rekkevidden er bare noen meter, dessuten så oppdaterer den seg bare 1-2 ganger i timen. De er kjøpt i 2 ulike butikker, men vet ikke hvem som kom fra hvor.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

Jag har fått låna en gammal sensor (men av samma typ som diskuteras i denna tråd) och den har inte dykt upp under Sensor och nu har det gått över en timme.
johos
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Jula termometer fungerar

Post by johos »

Halllå,

Det verkar som att det nya batcherna av Viking givarna inte fungerar....

Jag har 3 av äldre modell, funkar utmärkt.
Köpte 3 nya, ingen av dessa fungerar hur jag än bär mig åt.

Skulle vara trevligt om man kan få stöd för dessa alternativt att det kom en annan modell som fungerar.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

På baksidan av den fungerande Viking-sensor står det MODEL: ART02811, Frequency 433.9MHz VIKING V00 och den icke-fungerande Viking-sensorn: ART: 02037 FREQ 433MHz V00.

Båda är alltså Viking-sensor för temperatur (ingen luftfuktighet). Den första fungerar den andra gör det inte.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

johos wrote:Halllå,

Det verkar som att det nya batcherna av Viking givarna inte fungerar....

Jag har 3 av äldre modell, funkar utmärkt.
Köpte 3 nya, ingen av dessa fungerar hur jag än bär mig åt.

Skulle vara trevligt om man kan få stöd för dessa alternativt att det kom en annan modell som fungerar.
När köpte du de? Jag har en sensor inköpt 8 december och en annan inköpt 19 december. Båda dessa fungerar.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

ccBjorn wrote:Petzno, har du fått igång din givare?
Min sensor har ikke oppdatert seg i Tellstick Net siden kl 14 i går. Fungerer dårlig med andre ord.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Min Jula-sensor (som inte fungerar) temperatur (ej luftfuktighet) är märkt:
Art.nr 02035
07/2011

Kan fler kolla vad givarna är märkta?

Edit: förtydligande att min givare ej har luftfuktighet (Tack gein)
Last edited by ccBjorn on Fri Dec 30, 2011 7:11 pm, edited 1 time in total.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

ccBjorn wrote:Min Jula-sensor (som inte fungerar) är märkt Art.nr 02035 07/2011

Kan fler kolla vad givarna är märkta?
Jag tycker också det är relevant att ange om det är en temperatur eller temperatur+luftfukt-givare.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Tack gein för bra feedback!

Kan alla som läser detta kolla vad ni har för givare, vad de är märkta och hur de fungerar ("fungerar perfekt"/"krånglar-uppdaterar dåligt"/"krånglar-dålig räckvidd"/"stendöd mot Tellstick"
Post Reply