NEXA Learning Code serien

Moderator: Telldus

Post Reply
penguin
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

NEXA Learning Code serien

Post by penguin »

Hej

Fungerar tellstick med NEXAs nya moduler i den sk. Learning Code serien (67 milj. kodkombinationer) och isåfall hur?

Läs mer om dem på http://www.nexa.se/FjarrstrombrytareLearningCode.htm. De finns för övrigt redan ute i handeln, såg de på Jula idag.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jadå, TellSticken funkar med Learning Code. Alla mottagare i den serien är bakåtkompatibla med gamla fjärrkontroller. Det är bara att ställa inte TellSticken på en valfri hus- och enhetskod och därefter lära mottagaren den.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
plexuz
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Post by plexuz »

Jag är en nybliven ägare av LYC-1000W 2-pack samt tellstick. Jag känner mig som ett barn när jag fått igång på t ex rfcmd web interface och inser vilka möjligheter detta ger.
Vad jag just nu funderar på är hur man sänder gruppkoden. Är det kanske bara rfcmd som inte har det stödet eller har inte den koden sniffats fram från protokollet?

Edit: Kjell&Co lurade mig. De har sålt SYC till mig under namnet LYC. Alltså gäller min fråga SYC och gruppkod. Får se om jag orkar bråka med Kjell&Co om detta.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jättekul att du är nöjd.

Gruppkoden finns tyvärr inte i rfcmd ännu, det är något vi får kika på.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
plexuz
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Post by plexuz »

Vet ni hur den signalen skickas? Som en närliggande men utomstående kanal (typ 0 eller 17) eller är det mer komplicerat än så?
penguin
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by penguin »

Men jag kan inte få tellstick att skicka samma kod som fjärrkontrollen? Eller hur vet man vilken av de 67 milj. koderna som just min fjärr skickar?

Det kanske å andra sidan inte spelar någon roll att tellsticken inte skickar samma kod som fjärren, dessa mottagare har ju upp till 6 minnesplatser. Man kan ju låta en minnesplats vara kopplar till tellsticken och en annan till fjärren. Tror jag börjar fatta... ;)

Men med en fjärren från LYC serien kan alltså inte styra enheter från Code Switch serien, eller? Kanske dumt att blanda, lika bra att bara köra Code Switch rakt igenom.

Micke, finns det några planer på en mottagare till PC också? Eller finns det kanske någon som har någon referens till ngt gör-det-själv kit?
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Jag har 2st mottagare som inte längre vill programmera sig, någon som vet vad som kan vara fel? Går det att blåsa minnet på dem på något sätt? Jag vet inte om jag gör fel, men det är väl bara att strömsätta mottagaren och sen klicka på fjärrkontrollen på den knapp man vill programmera den till?

Fel, den är programmerad så jag kan styra den från min Tellstick, det jag försöker göra är programmera in fjärrkontrollens ena knapp också, men det vill den inte. Har 2st likadana fjärrkontroller (har köpt 2st 3-pack mottagare med fjärr) och det fungerar inte med någon av fjärrkontrollerna.
Last edited by Executor on Thu Dec 18, 2008 8:59 pm, edited 1 time in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Alltså, på alla självlärande finns det väl en liten knapp att trycka på för att den skall gå i learn mode (de jag sett är inte större än ett knappnålshuvud). När den väl är i learn mode kan du trycka på valfri knapp på fjärren för att lära den koden

mvh

Code: Select all

INSTÄLLNING AV KANAL: inlärningsfunktion  
* Börja med att programmera sändaren för mottagaren.
* Sätt mottagaren i vägguttaget (fig.1).
* Håll sändaren nära mottagaren, tryck på inlärningsknappen på mottagaren en gång (fig.3)
* Mottagarens lysdiod blinkar långsamt. Välj en av ”ON” -knapparna på fjärrkontrollen och tryck på den. 
* Mottagarens lysdiod blinkar två gånger, kanalen bekräftas och lysdioden slutar att blinka.
* Kom ihåg vilken knapp du valde på fjärrkontrollen för mottagaren.

ATT ÄNDRA ELLER RADERA EN INSTÄLLNING
RADERA INDIVIDUELLT                                                    RADERA HELA MINNET 
* Tryck på inlärningsknappen en gång. 					* Tryck på inlärningsknappen i sex sekunder. Lysdioden blinkar 
   Lysdioden blinkar långsamt (fig. 3).    		                            kontinuerligt.
* Tryck på vald ”OFF”-knapp på sändaren.             	                * Släpp och tryck igen en gång.
   Det valda minnet raderas.                       			        	* Lysdioden på mottagaren blinkar två gånger. 
* Lysdioden på mottagaren blinkar två			                * ALLA PROGRAMMERADE MINNESINSTÄLLNINGAR I
   gånger.       							        			   MOTTAGAREN RADERAS.
* Upprepa inställningsproceduren för att ställa in en ny kanal.                                              

MOTTAGAREN HAR SEX MINNESPLATSER:
* MOTTAGARENS inlärningsfunktion har sex minnesplatser.
* Den kan programmeras att slå PÅ i olika kombinationer eller individuellt. 
* Det innebär att en mottagare kan programmeras i maximalt sex olika kombinationer.
   Exempel: om det finns tre mottagare, [ mottagare 1 = lampskärm, mottagare 2 = nattljus, mottagare 3 = takljus ]
Mottagare 1,2,3 kan styras individuellt med knapparna 1,2,3 på fjärrkontrollen
Mottagare 1,3 kan programmeras med knapp 4, (lampskärm och takljus AV/PÅ samtidigt)
Mottagare 1,2,3 kan också programmeras till gruppen ALLA PÅ eller AV samtidigt med en gruppknapp
(lampskärm, nattljus och takljus PÅ/AV samtidigt)
(I ovanstående exempel använder mottagare 1 och 3 tillsammans tre minnesplatser och mottagare 2 två platser. 
Olika kombinationer och inställningar kan grupperas och styras från sändaren)
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Nej, inte NEXA's PBR-2300, indikatorlampan blinkar när man sätter den i väggen, och då är den i "learning mode" i kanske 4-5 sekunder, sen byter den till ett fast sken och då kan den inte programmeras.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Min gissning är att det inte kommer att fungera.

Du kan lära mottagaren Tellsticken eftersom den är kompatibel med det äldre kodsystemet som Tellstick använder

Din fjärr jobbar däremot bara med det nya kod systemet och det klarar inte Tellsticken av....

Vill du styra med fjärrkontroll parallellt med Tellstick måste du nog skaffa en fjärr av äldre typ som stöder det äldre kodsystemet

mvh
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Nja, det fungerar fint på de fyra andra mottagarna jag använder. Jag misstänker att problemet är att jag programmerat den mot Tellsticken först.

Fjärrkontrollen och mottagaren är ju från samma paket, så finns ju ingen chans att de inte skulle vara kompatibla med varandra (styr redan flera sånna mottagare med fjärrkontrollen)
startop
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by startop »

På de Nexa jag köpte nyligen som har 3 minnen, så trycker man ner GROUP OFF under 5 sekundersblinken för att radera alla minnen.
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Det ska jag testa så fort jag kommer hem!

Typiskt att man som tekniker bara testar utan att läsa manualen, tycker det funkar, och kastar manualen med allt emballage. :P
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

manualerna finns för nedladdning på nexas hemsida :wink:
mvh
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Haha, jo ingen dum idé kanske.... Det där med att rensa minnet med OFF på Gruppkontrollen fungerade perfekt, nu har jag den kopplad både till fjärren och Tellsticken. Tack så mycket!
Post Reply