Java för Mac OS X

Moderator: Telldus

Post Reply
ante
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Java för Mac OS X

Post by ante »

Är det någon som har fått igång Java mot sin TellStick på Mac OS X?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by gein »

Ja, efter lite jobb denna helgen så har jag till slut fått igång min Tellstick i Mac OS X (Snow Leopard). Detta involverade omkompilering av TelldusCore för att få en 64-bitars version samt en JNA-bindning (kräver com.sun.jna).

Nu fungerar det riktigt bra!

Jag var först inne på att lösa det med rxtxcomm men efter att ha insett att man själv behöver ha koll på de olika protokollen så släppte jag den tanken och koncentrerade mig på att interface:a TelldusCore istället.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by gein »

Jag skrev en liten artikel som finns att läsa här:

http://www.whyro.org/2010/02/14/java-in ... w-leopard/
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by gein »

Micke, angående din kommentar. Helt riktigt! Jag upptäckte inte detta förrän jag insåg att jag var tvungen att anropa tdAddDevice() för att få den lagrad. Så jag har två frågor:

1) När/Hur ska man anropa tdAddDevice()? Den tar ju inga parametrar. Vad sparar den egentligen?

2) Finns det någon komplett lista över alla protokoll/modeller som är giltiga och hur de fungerar?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re:

Post by hekj »

gein wrote:Jag skrev en liten artikel som finns att läsa här:

http://www.whyro.org/2010/02/14/java-in ... w-leopard/
Är OS X nybörjare... efter att ha installerat TelldusCenter så hittade jag bla följande filer:
/Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/Current/TelldusCore
/Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/Current/Libraries/libftd2xx.0.1.4.dylib

Fick "image not found" då jag försökte köra med jna... efter att ha läst din instruktion gjorde jag en symbolisk länk 'libTelldusCore.dylib --> TelldusCore' och då gick det bättre, men fick följande resultat:
"mach-o, but wrong architecture"

Försökte följa din instruktion men lyckades inte kompilera, hittade inte gcc på den Mac OS X burk jag har lånat, skulle bli väldigt tacksam om du kan skicka det färdiga 64 bit resultatet till mig :help:
Image

/Henrik
basn
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Re:

Post by basn »

hekj wrote:
gein wrote:Jag skrev en liten artikel som finns att läsa här:

http://www.whyro.org/2010/02/14/java-in ... w-leopard/
Är OS X nybörjare... efter att ha installerat TelldusCenter så hittade jag bla följande filer:
/Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/Current/TelldusCore
/Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/Current/Libraries/libftd2xx.0.1.4.dylib

Fick "image not found" då jag försökte köra med jna... efter att ha läst din instruktion gjorde jag en symbolisk länk 'libTelldusCore.dylib --> TelldusCore' och då gick det bättre, men fick följande resultat:
"mach-o, but wrong architecture"

Försökte följa din instruktion men lyckades inte kompilera, hittade inte gcc på den Mac OS X burk jag har lånat, skulle bli väldigt tacksam om du kan skicka det färdiga 64 bit resultatet till mig :help:
Image

/Henrik
Du måste installera Xcode för att få kompilatorer så vitt jag vet.
Finns på skivan som följer med eller så kan man ladda ner det från apple.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Re:

Post by hekj »

basn wrote:Du måste installera Xcode för att få kompilatorer så vitt jag vet.
Finns på skivan som följer med eller så kan man ladda ner det från apple.
Innan jag skrev inlägget hade jag registrerat mig som "Apple Developer" men fick "access denied" eller liknande då jag försökte ladda ner Xcode, tittade då efter kompilatorns källkod på gcc.gnu.org men förstod inte riktigt hur jag skulle bygga nåt körbart...

/Henrik
basn
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Re:

Post by basn »

hekj wrote:
basn wrote:Du måste installera Xcode för att få kompilatorer så vitt jag vet.
Finns på skivan som följer med eller så kan man ladda ner det från apple.
Innan jag skrev inlägget hade jag registrerat mig som "Apple Developer" men fick "access denied" eller liknande då jag försökte ladda ner Xcode, tittade då efter kompilatorns källkod på gcc.gnu.org men förstod inte riktigt hur jag skulle bygga nåt körbart...

/Henrik
Vet hur det är, drog mig själv i håret innan jag hittade det...
Men de finns nånstans men minns inte var :(
Post Reply