Salling Clicker OS X plugin för macanvändare?

Moderator: Telldus

sdh
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Salling Clicker OS X plugin för macanvändare?

Post by sdh »

Jag undrar om det är möjligt med en plugin till OS X versionen av Salling Clicker?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Än så länge har vi inget officiellt stöd för Mac. Vi saknar både kunskap och utrustning som det ser ut nu. Självklart är det något vi strävar efter att stödja så småningom men tyvärr kan jag inte lova något datum ännu.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Hejsan,
Är snart-utexaminerad civilingengör och har skrivit en del kod för MacOSX. Jag har ingen erfarenheter av drivrutiner, men jag tänkte kika förbi Kjell & Co och köpa en TellStick idag sen ska jag se vad jag kan komma upp med. Vad säger Telldus-utvecklarna, var ska jag börja?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Steg ett är att få tag på drivrutinerna från FTDI. Det står på hemsidan att man ska maila dom för att lägga in "custom VID & PID". Vi har försökt ett par gånger men inte fått något svar.

Sedan borde rfcmd vara en baggis att porta till mac. Nästa steg är kanske att porta samma programvara som finns till windows för att göra det användarvänligt.
Vi hjälper er gärna så mycket vi kan. Tyvärr har vi varken kunskap eller utrustning för att själva utveckla till mac men lite support kan vi nog fixa något!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Hos FTDI står det att:
"This service is free of charge, but the issued PIDs must only be used with FTDI's VID (0x0403). "

Ni kör med VID (0x1781). Vad gäller här egentligen?
rfcmd kompilerade snällt i OSX i alla fall.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Om man går in under "Drivers"->"D2XX" och kollar på Mac OS X så står det:
Requires Mac OS X 10.4 (Tiger) or later.
Customers who wish to use their own VID and PID with this driver should contact FTDI Support with their requirement.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Proffen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Proffen »

Hur går det med mac-anpassningen? Får ni några bra svar från FTDI?

Härligt att läsa att någon tagit tag i det! =)
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Det rullar på.. drivrutiner är fixade. Ska fortsätta debugga när jag kommer hem.
Proffen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Proffen »

Underbart!

Jag är full av beundran!

Och om det behövs ytterligare en person i testpanelen finns jag här! (stickan redan ipluggad)

=)
Proffen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Proffen »

Det kommer alltså bli så att vi Mac-användare också kan använda stickan via terminalen?
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Får jag det här att fungera kommer det bli mer än ett terminal-program.
Proffen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Proffen »

Hmm... men om man skulle tycka det var ok att det fungerade med terminalen? Finns det något att testa redan nu då?
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Jasså, ja det är bara dra ner terminal-appet för linux å kompilera. Du måste också dra ner mac-drivrutinerna från ftdichip.com. Men open-kommandot hänger sig när jag försöker få kontakt med usb-enheten. Håller på att utreda varför..
Proffen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Proffen »

...bara...

Installation av drivrutin gick smärtfritt... gissar att det blev rätt för stickan återfinns under USB i programmet Systeminformation. Fast det gjorde den kanske innan också. Hmm.

Kompileringen går jag bet på dock. Provade make-kommandot. Gick inte så bra.
Ändrade i Makefile.txt så den letar i rätt .h-bibliotek. Ingen kompilering.
Provat chmodda till höger och vänster. Men inget hjälper.

HUR kompilerar man rfcmd.c ???
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Stickan finns under usb även utan drivrutiner. Kika under /dev/ så ska det finnas något som heter /dev/tty.usbxxxxx efter installationen.
Du kan kompilera hela rasket i XCode om du bara skapar ett nytt projekt och slänger in rfcmd.c där.
Post Reply