Oregon THGN123N Ubuntu 14.04.1 LTS

Moderator: Telldus

Post Reply
eggertsen
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Oregon THGN123N Ubuntu 14.04.1 LTS

Post by eggertsen »

Hej,

Jar kör med ett par Nexa-brytare där jag styr enkel PÅ/AV via pythonscript. I TelldusCenter har jag lagt till och namngett mina brytare och allt fungerar bra.

Jag har nu försökt lägga till Oregons kombinerade termometer/hygrometer, men den vill inte dyka upp i listan över temperaturgivare i TelldusCenter. Jag provade därför att tillfälligt flytta över min TellstickDuo till en Windowsmaskin, och där finns inga problem med Oregonsensorn utan temperatur och luftfuktighetsvärden dyker upp som förväntat. Min Tellstick fungerar alltså korrekt.

Någa idéer om varför det beter sig annorlunda på Linux? Några tips på hur jag felsöker detta?

Tellstick Duo fw version 12.
Ubuntu 14.04.1 LTS, TelldusCenter 2.1.2 NOK.
Windows 7, TelldusCenter 2.1.2 OK.

Mvh
//Christian Eggertsen
kimrasmussen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGN123N Ubuntu 14.04.1 LTS

Post by kimrasmussen »

Hej,

jag har präcis suttit med liknande problem, inte på Ubuntu men på Arch Linux. Där löste det sig iaf vid att säkra att telldusd körs som root. Troligen ska det också räcka med en anden användare som har tillgång till USB (e.g. plugdev?)

P.S. Ursäckta mitt svenska; kommer från annat nordisk land :-)
eggertsen
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon THGN123N Ubuntu 14.04.1 LTS

Post by eggertsen »

Hej igen,

Mitt problem berodde på placeringen av min Tellstick. Den stod ovanpå mitt patchskåp i plåt, vilket fungerade bra för att sända signaler till Nexamottagarna, men inte för att ta emot signaler från mina Oregon-sensorer. (När jag testade på Windows lyfte jag ner Tellsticken från skåpet). Jag nu flyttat Tellsticken från 10cm från plåtskåpet och allt fungerar bra, även på Linux.

//Christian
Post Reply