"tellstick not found"

Moderator: Telldus

Post Reply
callefc
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

"tellstick not found"

Post by callefc »

Hej!
Detta är mitt första inlägg här, så jag ska försöka få med så mycket information som möjligt ang. vad jag pysslar med här i min hemautomatisering.

Jag har tänkt styra delar av hemmet med hjälp av en Tellstick Duo och en Raspberry pi b+.

Jag är väldigt ny på allt detta. Guiden jag följde vid installation är denna: http://tummelplatsen.se/wiki/Raspberry_ ... _Tellstick
Linux raspberrypi 3.12.28 armv61 körs på pi:n
Allt verkar ha installerats på ett korrekt sätt, inte fått några felmeddelanden i alla fall.
Nu till problemet, när jag skall köra tdtool --learn kommandot så står det "tellstick not found", kör jag lsusb så finns min tellstick med i listan som kommer upp. Har provat att starta om alltsammans, men utan resultat. Har googlat massa olika config filer och min ser ut att stämma.

Har någon av er råkat ut för nånting liknande, och finns det en "enkel" lösning på det? :)

Tack på förhand och ha en trevlig kväll!
Mvh C
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "tellstick not found"

Post by Jaxån »

Du har även instruktioner här.

http://developer.telldus.se/wiki/TellSt ... tionUbuntu

Sedan om du öppnar ett terminalfönster i din Raspberry Pi och skriver något i stil med
sudo tail -f /var/log/syslog /var/log/messages
så kommer de senaste 10 raderna i respektive fil att visas. Sedan kommer varje ny rad i dem att visas när de dyker upp.

Sedan är det bara att prova igen med att lägga till. Kolla om något nytt skrivs i dem.

Ibland kan det ju även gå att starta om RP B+:en så att allt är nyinställt.
AlexC
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "tellstick not found"

Post by AlexC »

Hei!
Fant du løsningen på det? Jeg får akkurat samme problem ...
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "tellstick not found"

Post by Jaxån »

AlexC wrote:Hei!
Fant du løsningen på det? Jeg får akkurat samme problem ...
Har ni tittat i loggfilerna? Kanske

Code: Select all

sudo tail -f /var/log/syslog /var/log/messages
skulle hjälpa? Prova at ta ur ich sätta i enhelte
makkan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "tellstick not found"

Post by makkan »

Någon som hittat en lösning? Jag uppgraderade openSuse från 13.1 till 13.2, kompilerade om telldus, hittar tellstick i lsusb men tdtool --on 2 ger TellStick not found. Den hittar inga sensorer heller.
swepett
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "tellstick not found"

Post by swepett »

Jag kunde ha skrivit första inlägget i den här tråden för jag har i veckor nu kämpat med samma problem, efter att ha följt samma anvisningar. Precis när jag var på väg att be om hjälp här idag hittade jag det här:

http://developer.telldus.se/wiki/TellSt ... tionUbuntu

Jag följde den från "Console based installation" och neråt och nu funkar allt utan problem. Nånting är uppenbarligen inte korrekt i Tummelplatsen-varianten.
Post Reply