Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Moderator: Telldus

Post Reply
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by Valle »

Hej!
Jag har tidigare kört Tellstick Duo + Switchking på min Windows-server. Nu har jag däremot tagit mig i kragen och ska stänga den gamla energislukande windows-burken. Nu har jag fått igång min rapsberry och även kompilerat telldus-core 2.1.1.
Men nu behöver jag tips hur jag går vidare och får samma smutta lösnings som jag hade på windows-burken. I Switchking använde jag mig dels av schemaläggningen men även deras android-app för att manuellt styra.
Nu är min fråga..... vad ska jag välja för stöd mot android ?
1. Är det någon som fått Switchking server att fungera på raspberry ? Nåt problem med mono har jag förstått ?
2. Är det andra alternativet remotestick ? Är remotestick bra grejer ? Fungerar remotestick fulla app mot tellstick duo eller är det bara mot tellstick Live ?

Alla tips mottages tacksamt! Enbart web-gränssnitt känns som ett steg tillbaks gentemot min gamla lösning, jag gillar app-varianten...

/Valle
riro
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by riro »

Det är några som använder SK på RPi ... sök lite på SK's forum så hittar du ett gäng trådar.

Exempelvis denna:
http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... =raspberry
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by Valle »

riro wrote:Det är några som använder SK på RPi ... sök lite på SK's forum så hittar du ett gäng trådar.

Exempelvis denna:
http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... =raspberry
JO, jag har sökt en del på forumen. Och precis som jag skriver i min fråga och som dom pratar om i länken du skickade verkar alla ha problem med mono samt att switchking går sjukt segt. Så jag önskar få svar från någon som är helt nöjd med prestanda OCH funktion som kan ge mig tips på setup.
Jag hade helst kört switchking... Men det verkar ingen som kör det helt smärtfritt på raspberry..... ? :-)

Valle
ontrose
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by ontrose »

Tjena
Gjorde typ samma övergång för någon månad sedan, jag kör Rpi, remotestick mot tellprox istället för live. Använder Tasker (Android app) för att schemalägga div. scenarion. Allt funkar kanon får in sensorerna osv.
Mr_Miyagi
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by Mr_Miyagi »

Ni som kör tellprox på rpi, hur gör ni för att det ska startas automatiskt vid uppstart?
Sven
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by Sven »

Mr_Miyagi wrote:Ni som kör tellprox på rpi, hur gör ni för att det ska startas automatiskt vid uppstart?
EDIT: Jag tog bort det jag skrev (init-skript), det funkar inte på alla distros. Men det gör det här:


Gör ett startskript. Till exempel i samma katalog som tellprox ligger i. Här är det /home/pi/tellprox men byt som du behagar.
nano startme
Med följande:

Code: Select all

#!/bin/sh

cd /home/pi/tellprox && python -m tellprox &
Gör det exekverbart med chmod +x startme

$ sudo crontab -e
Lägg till följande:

Code: Select all

@reboot /home/pi/tellprox/startme
Spara och avsluta. Kolla med $ sudo crontab -l att det finns med.
Boota om.

Sen kan man ju alltid ha nytta av ett fulskript som dödar också.
nano startme

Code: Select all

#!/bin/bash

pkill -f "python.*tellprox"
Gör det exekverbart med chmod +x stopme
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Från Win Switchking -> Raspberry VAD ?

Post by Jaxån »

Man vill nog ha de skripten i /usr/local/bin eller /usr/local/sbin på alla distributioner (sbin för systemadministratörskommandon).
Post Reply