Styra tellstick från Java

Moderator: Telldus

Post Reply
flax
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra tellstick från Java

Post by flax »

Hej!
Nu har jag satt ihop en liten demoapplikation i Java som styr en tellstick.
Systemkrav:
- JDK 1.6.0
- RXTX-implementationen av javacomm installerad, det finns anvisningar i koden hur man mappar upp /dev/tellstick rätt. I Debian/Ubuntu räcker det att installera librxtx-java, annars se http://www.rxtx.org.

Eftersom jag bara har NEXA-enheter är det det enda som implementerats, men det borde vara en baggis att fixa övriga protokoll på den bas jag skrivit.

Paketet är ett netbeansprojekt och innehåller en commandoradsdemo samt ett litet GUI där man kan ange house, channel samt on/off.

Paketet finns att hämta på http://flax.homelinux.org/~flax/rfcmd_java.tar.gz (edit: felstavat filnamn)

Om någon har dokumentation på protokollet (eller pekare, jag har letat på wikin men inte hittat något) så ska jag försöka formalisera min kod lite bättre.
flax
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by flax »

Jag ser att det är några som hämtat hem paketet. Ni kan väl säga till om det fungerar och/eller är något jag borde veta om protokoll/tellstick?
ejeklint
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ejeklint »

flax wrote:Jag ser att det är några som hämtat hem paketet. Ni kan väl säga till om det fungerar och/eller är något jag borde veta om protokoll/tellstick?
Hej! Jag kommer definitivt att kolal in paketet och testa. En fråga, är det bara on/off eller går det styra dimmer också?
flax
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by flax »

ejeklint wrote:
flax wrote:Jag ser att det är några som hämtat hem paketet. Ni kan väl säga till om det fungerar och/eller är något jag borde veta om protokoll/tellstick?
Hej! Jag kommer definitivt att kolal in paketet och testa. En fråga, är det bara on/off eller går det styra dimmer också?
Trevligt. Jag kommer försöka bygga vidare på kodbasen, så feedback är uppskattad.
Som jag förstår det är det bara on/off man kan göra med tellsticken. Dimmern beter sig så här, enligt vad jag förstått i annan tråd.

on -> dimmern slår på och dimmar upp till senaste läget.
on -> dimmern dimmar upp/ner tills ny on kommer
on -> dimmern lagrar aktuellt läge
off -> off.

Du kan mao styra dimmern med on/off, men måste "se den" för att kunna avgöra när du ska avbryta den när den dimmar upp/ned. Inte _så_ smart från Nexa kan man tycka.

Man kan mao inte skicka "jag vill ha läge X" till dimmern. :(

Allteftersom detaljer om NEXA-protokollet kommer så kanske det ändras.
ejeklint
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ejeklint »

flax wrote:
ejeklint wrote:
flax wrote:Jag ser att det är några som hämtat hem paketet. Ni kan väl säga till om det fungerar och/eller är något jag borde veta om protokoll/tellstick?
Hej! Jag kommer definitivt att kolal in paketet och testa. En fråga, är det bara on/off eller går det styra dimmer också?
Trevligt. Jag kommer försöka bygga vidare på kodbasen, så feedback är uppskattad.
Som jag förstår det är det bara on/off man kan göra med tellsticken. Dimmern beter sig så här, enligt vad jag förstått i annan tråd.

on -> dimmern slår på och dimmar upp till senaste läget.
on -> dimmern dimmar upp/ner tills ny on kommer
on -> dimmern lagrar aktuellt läge
off -> off.

Du kan mao styra dimmern med on/off, men måste "se den" för att kunna avgöra när du ska avbryta den när den dimmar upp/ned. Inte _så_ smart från Nexa kan man tycka.

Man kan mao inte skicka "jag vill ha läge X" till dimmern. :(

Allteftersom detaljer om NEXA-protokollet kommer så kanske det ändras.
OK, då får vi väl hitta smarta dimmrar. :D

Clas Ohlson har ett nytt paket med grejer och en fjärrkontroll som verkar kunna lite mer, undrar om det kan vara något. Ska knata in efter jobbet och kolla mer på det.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=280562

/Per
flax
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by flax »

ejeklint wrote: OK, då får vi väl hitta smarta dimmrar. :D

Clas Ohlson har ett nytt paket med grejer och en fjärrkontroll som verkar kunna lite mer, undrar om det kan vara något. Ska knata in efter jobbet och kolla mer på det.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=280562

/Per
Jag tror mig ha förstått att de prylar du pekar ut kommer från Co/Tech som inte stöds (än?) av tellstick. Jag vet inte om tellstick är kapabel att prata med dem öht, men om du hittar info om vad de pratar så är jag gärna med och experimenterar. Jag har en gammal Co/Tech-dosa hemma, så bara jag får lite info om protokollet den pratar så...

Det vore väldigt praktiskt om man kunde sniffa radiotrafiken själv, jag har sett en del antydningar om att det ska gå i forumen, men ännu inte sett något konkret tips (dvs, köp det här, det fungerar...)
zanoii
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zanoii »

ejeklint wrote:OK, då får vi väl hitta smarta dimmrar. :D

Clas Ohlson har ett nytt paket med grejer och en fjärrkontroll som verkar kunna lite mer, undrar om det kan vara något. Ska knata in efter jobbet och kolla mer på det.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=280562

/Per
En gissning är att det är samma mottagare som förut men med mer "intelligens" (dvs programmerbar timer) i fjärrkontrollen.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Dom enda mottagarna som jag har sett, där man kan ställa en bestämd nivå på dimmningen är IKEA KOPPLA, dessa har tyvärr utgått... har man lite tur kan man hitta dom på tradera eller blocket mfl.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Post Reply