Service stoppas i Win 10

Moderator: Telldus

Post Reply
CalleN
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Service stoppas i Win 10

Post by CalleN »

Är det någon som har erfarenheter av TelldusCenter-2.1.2 på en Windows 10 maskin?

Titt som tätt stoppas denna service..
larsosca
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Service stoppas i Win 10

Post by larsosca »

Jag har också haft problem med Telldus Center efter att jag uppdaterade till Windows 10.
Efter att ha testat olika tips och trix fick jag det till sist att fungera genom att göra följande:

Först tog jag bort den service som Telldusinstallationen skapat, med sc delete TelldusCenter
Sedan installerade jag en ny service med hjälp av nssm, som pekar på TelldusCenter.exe
Program och instruktioner för nssm hittar man på nssm.cc.

//Lasse
Legolover
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Service stoppas i Win 10

Post by Legolover »

Har ingen service som heter TelldusCenter, men en som heter TelldusService. Er det den du mener?
larsosca
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Service stoppas i Win 10

Post by larsosca »

Ahh... Mitt misstag, sorry.
Jag hade glömt att jag körde Telldus Center som service i Windows 8, tillsammans med NexaHome som schemaläggare, även det kör jag som en service.
Anledningen till det är att jag då slipper logga in för att schemaläggningen och kontakten med Telldus live ska fungera.
När jag uppgraderade till Windows 10 blev servicen för Telldus Center instabil men jag lyckades få den stabil med fixen i mitt förra inlägg.

Telldus Service är den service som internt hanterar kontakten med Tellstick och den har jag aldrig haft problem med i Windows 10 eller i Windows 8.
Möjligen skulle min föreslagna fix fungera för Tellstick Service också.

//Lasse
Post Reply