eventghost dörrbrytare lmst-606

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by tjabas »

jag har precis monterat in denna dörrbrytare lmst-606, jag har lagt till den i Eventghost och kopplat brytaren till lampan i hallen, så när man öppnar dörren så tänds lampan,
så långt fungerar det.
Nu hör till saken att jag också har nexas trådlösa skymningsrelä moterat, vilket styr mina andra lampor vid mörkrets ankomst.
Nu till min fråga.

Hur gör jag så att dörrbrytaren blir aktiv endast när skymningsreläet är påslaget.

Jag vill alså att lampan i hallen ska tändas endast när det är mörkt ute.

har ni något tips?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by tjabas »

ingen som vet något?

är det någon som vet om eventghost forumet har haft liknade frågor?

jag letade i går men hittade inget.

gott nytt år på er!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by krambriw »

Använd händelserna från skymmningsreläet till att enable/disable makrona där du styr lampan. Alltså när det blir mörkt så skall händelsen från skymmningsreläet 'enabla' makrot som används för att tända lampan. När det blir ljust skall den 'disabla' makrot.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by tjabas »

krambriw wrote:Använd händelserna från skymmningsreläet till att enable/disable makrona där du styr lampan. Alltså när det blir mörkt så skall händelsen från skymmningsreläet 'enabla' makrot som används för att tända lampan. När det blir ljust skall den 'disabla' makrot.
Jag har lagt till ett macro som heter tellstickduo: Turn on: Dörrbrytare ( som jag döpt brytare i dörren till)
som event under macrot har jag lagt tellstickduo: skymmningsrelä: on
och under event har jag som Action lagt tellstickduo: Turn on: hallen ( som jag döpt hall lampan till)

men problemet är att när mörker reläet slår till så tänds lampan i hallen direkt, jag vill bara att dörrbrytaren blir aktiv då och först efter att man öppnat ytterdörren så tänds hall lampan.
jag har testat många olika kombinationer men kan ej få till det.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by krambriw »

Nej, nej, så kan du inte göra. Du har nog missförstått mig eller hur EG fungerar. Du kan inte lägga händelserna från magnetkontakten och skymmningsreläet i samma makro. Kanske bättre med en bild? Se nedan. Återstår sedan att släcka lampan, kanske du gör det manuellt

mvh
Image1.jpg
Image1.jpg (21.27 KiB) Viewed 13654 times
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: eventghost dörrbrytare lmst-606

Post by tjabas »

krambriw wrote:Nej, nej, så kan du inte göra. Du har nog missförstått mig eller hur EG fungerar. Du kan inte lägga händelserna från magnetkontakten och skymmningsreläet i samma makro. Kanske bättre med en bild? Se nedan. Återstår sedan att släcka lampan, kanske du gör det manuellt

mvh
Image1.jpg

tack så mycket för den utförliga beskrivningen, jag gjorde som du skrev, och det verkar fungera :D

Gott Nytt År!!
Post Reply