Användare av EventGhost

Moderator: Telldus

Post Reply
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Användare av EventGhost

Post by krambriw »

Jag har uppdaterat lite plugins till EvenGhost som är trevliga att ha i kombination med Tellstick

SunTracker: Kan nu även ta hänsyn till väderförhållandet vid sunset/sunrise för att tidigare/senarelägga tändning/släckning av belysning

NetHomeServer: För att skapa möjlighet att med en modifierad UPM eller Pyramid to emot RF signaler och generera events i EventGhost från tex Nexa magnetkontakter, rörelsesensorer, skymingsrelä, selflearning-fjärrkontroller, tryckströmbrytare etc

RFXCOM_xPL: Om du har en RF mottagare av den här sorten

Tellstick: I väntan på en officiell version från Telldus som stöder TelldusCore så har jag gjort en test version som faktiskt funkar riktigt bra

http://www.eventghost.org/forum/viewforum.php?f=10

ps Allt e gratis

mvh Walter
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Kan du inte fixa den "gamla" versionen av Tellstick-plugin också? Jag kan inte uppgradera till TelldusCenter eftersom det inte funkar med SwitchKing ännu. Skulle vara skönt att bli av med det där gamla felmeddelandet i Eventghost...

Alternativt lägga ut fixkoden, så kan man kanske göra det själv.
Last edited by mickelin on Mon Dec 21, 2009 6:39 am, edited 1 time in total.
daniel.n
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by daniel.n »

Bra jobbat!

Jag lånar tråden då det var så passande titelrad.

Jag har också pillat lite, i mindre skala, EG-relaterat. Ville ha en web-sida med knappar för on-off, väldigt enkelt, så jag byggde ut exempel-koden för EGs medföljande webserver-plugin till att generera knappar utifrån EGs egen config-fil.

Detta för att slippa måsta ha ett web-nånting som är "i synk" med EG. Nu genereras web-saken från EGs config-fil. Behovsdrivet efter köp av Tellstick men är ju egentligen en EG-sak helt och hållet.

http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... =10&t=2119
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

@mickelin

Skulle gärna göra det men där ligger nog felet inne i Telldus dll-fil TellUsbD101.dll

I den modifiering jag gjort så använder jag istället TelldusCore.dll

När jag gjorde första testen med beta Telldus Center 2.0 så fungerade den gamla eg pluginnen helt ok när den använde den nyare TellUsbD101.dll som jag tror installeras tillsammans med Telldus Center 2.0

Man kanske kunde chansa och bara kopiera in den nya dll-filen till System32 i den dator där eg körs?

Fast detta är något som Telldus utvecklarna kanske kan ge tips om, det kanske inte alls fungerar. Om jag jämför storleken på den nya och den gamla så är den nya avsevärt mycket mindre.

mvh

PS testade lite med att kopiera dll filer men fick det inte att fungera. Registry är säkerligen inblandat också
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

OK, jag får avvakta. EG funkar bra med den gamla, förutom det irriterande felmeddelandet.
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Post by evert »

Borttagen fråga, använde svenska tecken eventghost och det gick inte.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Användare av EventGhost

Post by krambriw »

Jag har uppdaterat Duo-pluggen med nya action för wake-up lampor (jag kallar dom Good Morning och Good Night lampor).

Det funkar så här:

Definiera ett nytt makro med en ny Duo action (GoodMorning eller GoodNight) och ställ in lämplig snooze tid. Sen när makrot triggas kommer lampan att automatiskt dimmas i steg under den angivna snooze tiden. EventgGhost räknar automatiskt ut dim nivåerna så att dom räcker under hela snooze tiden.
Makrot kan naturligtvis startas av vilken händelse i EvenGhost som helst och kan självklatrt användas för annat än lampor, tex elektriska handdukstorkar, om dimmerns effekt räcker, kanske även eluppvärmda golv mm.

Observera att inte all dimmers kan styras med absoluta nivåer, (Nexa selflearning dimmers klarar det).

Besök EvenGhost forumet för nedladdning av den uppdaterade pluggen.

mvh
Post Reply