Problem att tända ibland

Moderator: Telldus

Post Reply
SnaBel@
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem att tända ibland

Post by SnaBel@ »

Går det att fixa så att tellstick sänder sina singnaler lite längre ? Jag har problem med att tända en viss nexa vägg mottagare som sitter lite längre bort ca 15-20m kanske kan lösa det genom att öka på sänd tiden lite ? Tellsticken är ny.

Kör den på windows home server. Har en annten på gång som kanske löser problemet.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem att tända ibland

Post by krambriw »

RF prylarna och deras protokoll är tyvärr inte bättre...men en bättre antenn kan göra susen

Att sända längre och fler gånger (ett flertal applikationer stöder detta) kan också hjälpa men bör användas med sparsamhet eftersom du *skitar ner etern* i ditt närområde så att det kan bli svårt att styra andra enheter eller att uppfatta signaler från sändande enheter såsom temperaryr sensorer mfl

Likaså, har man för många sensorer så kan det hända att dom släcker ut eller stör varandra om dom råkar sända med lite eller mera överlapp

Vill du ha tillförlitlighet så gäller andra prylar tex Z-Wave eller Zig-Bee men då hamnar vi också på helt andra (högre) prisnivåer

mvh
SnaBel@
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem att tända ibland

Post by SnaBel@ »

men vad finns det för plugin om jag vill öka på tiden för att sända lite längre till varje mottagare ?

kan problemet också vara att det sänds till fler samtidigt och den blir utan ? eller att min Tellstick duo står på min ups som också står på själva servern ? och allt detta står under trappen där mitt elskåp och router och modem som sänder ut wifi ?

Ganska mycket som troligen kan ställa till med störningar.
Post Reply