Ny med Tellstick Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
nicwei01
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny med Tellstick Duo

Post by nicwei01 »

Hej,
Har skaffat Tellstick Duo med avsikten att få koll på samtliga fjärrströmbytare. Jag passade på att även köpa skymningsgivaren med förhoppning att helt automatisera tänd och släck av belysningen. Tyvärr skulle jag ju självklart kollat innan att skymningsgivaren inte stöds i Telldus center.... Jag har sökt användarinstruktioner på hur man ex konfigurerar upp Telldus center men jag hittar inga som ingående beskriver tillvägagångssätt. Exempelvis hur man sätter upp så en Nexa väggbrytare kan styra en grupp med fjärrströmbytare etc. Min fråga är om vilken mjukvara ni anser är den bästa ur funktion och användarperspektiv?

Mvh

Nicklas
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny med Tellstick Duo

Post by mickelin »

Tveklöst är SwitchKing det bästa alternativet om du primärt ska styra belysning med en Duo och har en Windows-dator. Bara att skaffa bums!
nicwei01
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny med Tellstick Duo

Post by nicwei01 »

Tack Mickelin, då gör jag det :-)
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny med Tellstick Duo

Post by mickelin »

Vill du göra lite mer avancerade grejer och inte bara tända och släcka på tid bör du kolla in EventGhost. Där kan man styra hela huset på ett enkelt sätt - kraftfullt, enkelt och gratis. Jag kör både EventGhost och SwitchKing samtidigt, de kompletterar varandra bra och kan även 'prata' med varandra.
Largun
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny med Tellstick Duo

Post by Largun »

nicwei01 wrote:Hej,
Har skaffat Tellstick Duo med avsikten att få koll på samtliga fjärrströmbytare. Jag passade på att även köpa skymningsgivaren med förhoppning att helt automatisera tänd och släck av belysningen. Tyvärr skulle jag ju självklart kollat innan att skymningsgivaren inte stöds i Telldus center....
Nicklas
Här är en till som precis köpt Nexas skymningsgivare och försökte få in den i Telldus, men det gick ju sådär...
Stöder SwitchKing Nexas skymningsgivare?
Hur registrerar man den i så fall?
Jag installerade och testade men blev inte klok på det. Dessutom har jag för många enheter för att köra utan licens, och det vill man ju inte köpa utan att veta att det fungerar.

/Lars
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny med Tellstick Duo

Post by krambriw »

Dessutom har jag för många enheter för att köra utan licens
För att testa om det funkar i SK innan du köper så kan du disabla en del enheter i SK som är redan inlagda tills du kommer under den nivån som krävs (tror det är fem) för att kunna lägga till din skymningsgivare. För att få in den, börja i Telldus center. lägg till den som en Nexa selflearning on/off med hjälp av att scanna. Tror du får in koden på den när du sätter in batterierna alternativt *sätter den i mörker/ljus*

När du sedan köper en SK licens så kan du enabla alla dina enheter igen

mvh
Largun
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny med Tellstick Duo

Post by Largun »

krambriw wrote:För att testa om det funkar i SK innan du köper så kan du disabla en del enheter i SK som är redan inlagda tills du kommer under den nivån som krävs (tror det är fem) för att kunna lägga till din skymningsgivare. För att få in den, börja i Telldus center. lägg till den som en Nexa selflearning on/off med hjälp av att scanna. Tror du får in koden på den när du sätter in batterierna alternativt *sätter den i mörker/ljus*
mvh
Det verkar att fungera. I varje fall i teorin, nu blir det till att labba. Tack för tipset.

Med vänlig hälsning
Lars
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny med Tellstick Duo

Post by tomas »

Largun,

Istället för att lägga in skymningsreläet som en Enhet så kan du lägga in den som en Datakälla. På så vis kan du utnyttja värdet på reläet för att styra enheter med hjälp av regler i ditt Switch King system.

Lägg till ny Datakälla och välj TellStick Duo. Se till att reläet skickar en signal (t ex genom att hålla upp den framför en lampa). I listan i Switch King ser du alla signaler som tagits emot. Välj en rad som hör till reläet och fortsätt.

När reläet sedan switchar ser du hur värdet för datakällan ändras.
Tomas | http://www.switchking.se
Post Reply