Ver 2.0 + Ver.1 Telldus + learning code

Moderator: Telldus

Post Reply
jaburek
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ver 2.0 + Ver.1 Telldus + learning code

Post by jaburek »

Jag har en äldre version 1 Telldus pinne och installerade version 2.0 programvaran precis. Jag skulle lägga en ny enhet (nexa med learning code), men när jag ska slå av/på får jag bara meddelande "TellStick not found" med tdtool (fungerar inte med det grafiska heller). Provade att göra om enheten i setup:en till en "code switch" och då fungerar det. Bytte tillbaka till "leatning code" igen och får då samma fel. Alla andra enheter jag haft configurerade tidigare med "code switch" fungerar också OK.
Måste jag ha en ver.2 Telldus pinne för att det ska fungera, är det en bug i programmet eller är det fel på mig?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Ja, tyvärr fungerar inte learningcode med version 1 av TellStick.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jaburek
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jaburek »

OK, får väl bli en ver 2 vid ett tillfälle. Jag har fått backa till version 1.2 av programvaran eftersom jag även fått lite andra problem med ver 2.0 mot min 1.0 version av pinne. Efter 15-20 tänd/släckningar får man upp felet" telldus stick not found" igen. Efter omstart av datorn (eller när man inaktiverar & aktiverar enheten i enhetshanteraren) börjar det fungera igen. Men felet kommer tillbaka igen efter ett tag.

När man går från version 2 till 1.2 av programvaran stämmer inte de gamla registerinställningarna (där alla enheter och inställningar finns lagrade). Antar att dessa "uppgraderas" under 2.0 installationen.
Så ett tips till alla som ska uppgradera till en nyare programversion, gör en export i registret för att få ut alla inställningar och enheter INNAN du uppgraderar. Som tur är gjorde jag det... 8)
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Vad i konverteringen av registret var det som inte fungerade?

Edit: Ahh, det var vid nedgradering det inte fungerade...
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
jaburek
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jaburek »

Se nedan på skilnader på en enhet i registret från ver 1.2 och 2.0. Observera att uppgradering från 1.2 till 2.0 går bra, det är om man blir tvungen att backa tillbaka till ver 1.2 det spricker då tidigare 2.0 uppgradering ändrat registervärdena. När man har kvar registerinställningarna från version 2 så "förstår" inte 1.2 programvaran de nya registernycklarna. "Unit" och "house" är nytt för ver 2.0...


Så här ser enheten ut i version 1.2
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\Devices\11]
"Name"="TV-Rum Fonsterbel"
"Model"="6"
"Vendor"="Nexa"
"0"="1"
"1"="1"
"2"="0"


Så här ser enheten ut i version 2.0
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\Devices\11]
"protocol"="arctech"
"unit"="2"
"house"="B"
"model"="codeswitch:proove"
"name"="TV-Rum Fonsterbel"
"state"=dword:00000002
"stateValue"=""
msjoedin
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

var finns drivrutiner??

Post by msjoedin »

Hej!
Jag har en batch 3 sticka och får inte igång den med nya programvaran. Var kan jag hitta den gamla versionen?

/ Mats
http://www.mats-it.com
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
msjoedin
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by msjoedin »

Wow.. det var nog hastighetsrekord! Tackar! :)
http://www.mats-it.com
Post Reply