feilmelding i systray/telldusSetup

Moderator: Telldus

Post Reply
Torton
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

feilmelding i systray/telldusSetup

Post by Torton »

hei, norsk bruker her, kan skrive på engelsk om det blir for knotete skrevet. :wink:

Mitt problem er at "device name" forsvinner og device blir umulig å slå av\på lys via systray. ved å lukke og opne systray/telldusSetup skifter "device name" til for eksempel:
tv� OLLATE=C;LC_CTYPE=C;LC_MONETARY=C;LC_NUMERIC=C;LC_TIME=C
Gang
Der "device name" opprinnelig heter tv & gang.

Eg får deretter ikkje sletta i telldusSetup, og systray gir feilmelding når eg prøver der.

Har waveman produkt, og dei fungerer utmerket etter innstalasjon av mjukvaren. Nokon tips?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Har jag förstått dig rätt om allt funkar i TelldusSetup och det är bara Systray som inte fungerar?

Har du testat att ta bort &-tecknet i namnet och se om det kan vara någoting sådant?

Jag har aldrig hört någon med samma fel förrut.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

Jag hade faktiskt liknande problem och det höll på att göra mig lite halvgalen... :banghead:

Avinstallation och ominstallation av Telldus löste inte problemet. När jag läste registerentries via en .NET-applikation såg jag att nyckeln var korrupt i registret. När jag tittade på nyckeln via Regedit så såg den helt OK ut, men när jag läste den från .NET-applikationen så såg jag att det fanns skräptecken längst fram i värdefältet för en eller flera av nycklarna.

Jag har för mig att jag löste problemet genom att exportera ut hela registerstrukturen under Software\Telldus till en registerfil och därefter importera den på nytt.

Vet att det låter aningens långsökt, men jag tror iaf att det var det som löste problemet.

Edit: Mina namn på enheterna hade inte "&-tecken"... I Tortons fall så ser det ut som om det är just efter "&" som felen uppstår.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Torton
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Torton »

Micke:
TelldusSetup fungerer heller ikke nei. Får ikke fjernet devices herifra.
Har ikke &-tegnet i navnet. Kan sende deg bildeutklipp av programma pr epost.

får ta ein titt på registerfilen og plundra litt...
Post Reply