Switch King

Moderator: Telldus

tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

riksvag,

Tack för dina synpunkter (jag hann inte med att svara igår). Jag har fixat till de saker du nämner + en del annat i den senaste versionen.

När det gäller licensen så är den tidsbegränsad, men jag kommer att förlänga tiden efterhand tills jag bestämt mig för hur jag vill gå vidare med detta.

Det som jag tänkt lägga in härnäst är:

- gruppstyrning
- "Scheme"-funktion så att man kan definiera vilka enheter som ska gå i Auto, Manual On eller Manual Off. Det ska gå att skapa egna schemes, t ex Hemma, Borta, Party, Semester etc. Denna kan sedan byggas på med fler funktioner i framtiden.
- filterfunktion för presentationen så att man kan skapa filter och visa t ex alla enheter i Köket etc
- förbättringar i power management

Nu är det bara tid som fattas ;)

Mvh, Tomas
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Hej Tomas,

Vore kannon om du kunde få till så man kan skicka ut endast off signalen till en enhet utan att den behöver varigt på. har en bla.l takfläktar som jag brukar ha auto off på under nätterna. Samt även lamper i föråd mm som vore praktiskt att kunna skicka ut endast off till. Oftast sätter man på dessa enheter men glömmer att slå av.

förövrigt fungerar programet helt underbart!
Ser verkligen fram emot uppdateringarna du nämner. :D

mvh
Martin
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Tomas, tackar för snabb respons. Tankar ner uppdateringen.

Martin, du kan skapa en post i schemaläggaren som skickar ut en stopp-signal en gång i kvarten exempelvis.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Signaler skickas bara om det "behövs" i Switch King. Exempelvis, om schemat är:
På 18:00
På 19:00
Av 22:00
Av 23:00

På skickas då kl 18:00 och Av 22:00. Ingenting skickas vid 19:00 resp 23:00 (eftersom enheten då redan "ska" vara På resp Av). Det har både fördelar och nackdelar...

Jag får fundera på lite varianter för att lösa detta. Ett alternativ är att kunna välja att man kan definera tidpunkter då man vill att programmet ska synka alla enheter (ex. kl 01:00, skicka alltid signaler till resp enhet baserat på auto (schema) eller manuellt på/av). Det skulle tvinga fram en synkronisering.

Mvh, Tomas
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Jag förstår tanken med det hela och det är bra tänkt.

Problemet är att jag tänder vissa enheter med vanliga strömbrytare eller fjärkontroll. bla. takfläktar och föråd.
Det vore fint om det gick att lägga in en funktion under enheterna där man kan bocka i [exclude power on signal] eller något liknande. Då kan man skicka ut endast OFF till dessa enheter och säkerhetställa att inte förådet står och lyser i en vecka och ingen är där.
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Testat ytterligare med den nya versionen, och det verkar ju funka finfint. Har lagt in klämdagar och liknande, och funderar då på vad som händer om man inte klickar i same day every year? Tas den bort med automatik?

Funderade också på vilka övriga dagar som vi har, midsommar, påsk och sånt, kan man inte lägga in sånt med automatik? Påsken är ju knepig att räkna ut förståss, och övriga helger är ju dessutom beroende på land.

I vilket fall, nu har jag lagt in alla 15 (eller 14, en är bara en kattlampa som visar när katten vill gå in) så får vi se om det fungerar.
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Martin »

Hej Tomas,

Kan du separera Treat holiday as saturday och (and the day before as Friday) till 2st separata funktioner. dvs. man kan bocka i en av dem endast. default bör dock båda vara i bockade.
Eftersom jag tänder sovrumet automatiskt vardagar när jag vaknar och ska till jobbet så kommer det tända en Söndag om jag sätter Måndag som ledig under Add holiday. Det är inget jätte problem eftersom det går att komma runt det om jag lägger in att hela helgen är ledig. Reflekterade dock över det och går det att ordna vore det toppen. :)

Sedan vore det trevligt om man kan lägga till hela veckor under Holidays och inte endast dagar. Man har ju Förhoppningsvis semester och det vore fint att kunna lägga in dessa veckor direkt istället för att lägga varje dag manuellt.

För övrigt är programet grymt och har inte märkt något konstigt alls.
Jag blir bara mer och mer nöjd ju fler enheter jag börjar lägga in. :lol:
Du har verkligen lyckats göra en programvara för tellsticken som jag och troligtvis fler så länge saknat.
Kan varmt rekomendera fler att testa Switch King!

Stort TACK för denna fantastiska programvara!!

mvh
Martin
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Jag blir mer och mer nöjd med programmet, det verkar ju vara både stabilt och lättanvänt.

1) Tips: Du skriver i manualen att under vissa omständigheter kan inställningarna bli korrupta, och därför bör man ta säkerhetskopia. Men kan du inte skriva två filer med automatik, dvs inställningarna, samt en som heter .bak? Då får man alltid en backup med automatik.

2) Bug: Om man anger off 00:00 så verkar det som om den grafiska presentationen blir fel, den anger on hela natten. Om man däremot skriver off 2359 så blir det rätt. Däremot fungerar nog själva lampsignalen off 00:00, så det är nog bara galet i presentationen.

3) Tips: Kan man inte göra så att man anger tiden även i sekunder? Jag brukar skicka ut en on i 5 sekunder till en signallampa som jag har klockan 20:00:00, och off 20:00:05, då vet vi att klockan är 20:00 och dags att börja fixa med pyjamas och dyligt till ungarna, samt on 07:20:00 och off 5 sekunder senare, dags att göra sig i ordning för plugget.
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Det verkar finnas någon form av bugg i grafiska presentationen. Ibland visas inte korta (15 minuter) till och frånslag i vertikala stapeln, och ibland visas de.

Edit: Jag har nog misstagit mig. Troligen såg jag fel eftersom jag bara har tillslagen på arbetsdagar.
Last edited by riksvag on Thu Jan 08, 2009 8:02 pm, edited 1 time in total.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Hej,

Jag har lagt upp en ny version av Switch King, 0.2.2.3:

http://www.mekoflex.se/switchking.htm

Jag har lagt till en del av det som nämns ovan samt fixat en del buggar.

- Nu går det att definiera om, när och hur ofta alla enheter ska synkroniseras
- Hantering av dag före helgdag är ändrad så att hänsyn tas till om dagen före är en lördag eller söndag
- med mera

Det är fortfarande problem med att xml-filer kan bli korrupta efter att datorn kommit upp ur vänteläge/viloläge.

Mvh, Tomas
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Du slutar aldrig å imponera tomas härligt jobb du lägger ner
:clap: :clap: :clap:
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Jag har tagit ner nya versionen och gläds åt mina nya 15-sekunders on/off. Nu är programmet riktigt bra. Snyggt, enkelt, späckat med features, hittills bara goda erfarenheter!

Bra gjort Tomas!
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Ny version av Switch King, 0.2.3, är nu tillgänglig:

http://www.mekoflex.se/switchking/default.asp

Power management-delen är förbättrad och problemet med de korrupta xml-filerna är löst. Om ni använder funktionen för att sätta datorn i viloläge/vänteläge och sedan väcka den igen bör ni uppgradera till denna version.

Tillagt är funktionalitet för att enklare kunna använda datorn till annat än Switch King, men ändå låta programmet väcka datorn, skicka styrsignaler och sedan sätta den i viloläge/vänteläge igen (om datorn inte används).

Det går alltså att styra alla fjärrstömbrytare (belysning) med en "surfdator" utan att den behöver vara påslagen dygnet runt.

Mvh, Tomas
Last edited by tomas on Tue Jan 13, 2009 2:05 pm, edited 1 time in total.
Leito
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Leito »

Jag har testat Switch King i helgen (på lånad tellstick) och jag gillar absolut programmet och skulle lätt kunna betala 200-300 för detta på direkten om följande kriterier var uppfyllda:

1) Som tidigare nämnts så skulle det vara utmärkt om detta program kunde gå som en service och än hellre finnas som plugin till WHS. För mig är detta ett måste och jag kommer inte att köpa någon Tellstick förrän det finns ett vettigt program (som detta) som kan gå som en service. (Jag har försökt att få köra programmet med Any-Service-installer utan lyckat resultat)

2) Som tidigare nämnt så behövs någon force-signal-on-off-kryssruta som oavsett aktuell status triggar on eller off. Jag vill kunna släcka alla lampor i huset framåt natten oavsett om dessa tänts med Switch King eller via fjärr/väggbrytare.

I övrigt tycker jag applikationen är underbar. Snygg (inte att förakta), enkel och med många funktioner. Detta skulle vara en killerapp för hemservermarknaden tillsammans med backupprogram och fotoalbumsapplikationer.

(Kan förövrigt lägga +3 för WHS-plugin då vi är flera stycken bara på mitt jobb som vill få något bra Tellstick-plugin till WHS och är beredda att betala för det)

@Tellduscrew: Detta vore en utmärkt programvara att bundla Tellsticken med för att nå en bredare publik.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Arbete pågår med att vidareutveckla Switch King. Målet är att programmet ska kunna köras som en service och därtill en mängd andra förbättringar och utökningar.

Jag har slagit mig samman med en kompis som också jobbar med mjukvara så att vi tillsammans ska kunna lägga mer tid på detta projekt. Jag kan dock inte lova när det kommer att finnas något framme...

En svårighet med att lägga in mer funktionalitet är att enkelheten försvinner. Vi ska göra vårt bästa för att hålla alla nöjda... Men om ni har fler önskemål om vad som borde in så är det bara att önska på.

Leito,
När det gäller punkt 2 så kan du åstadkomma detta genom att lägga in en synkronisering t ex kl 01:00 på natten. Det tvingar Switch King att skicka ut styrsignaler (on eller off) till alla enheter enligt schema (eller valt läge i manual).

Och tack alla för alla vänliga ord!

Hemsidan för Switch King är nu flyttad hit:
http://www.mekoflex.se/SwitchKing/Default.asp

Mvh, Tomas
Post Reply